Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a apreciat, după ce ambasadorul SUA a anunţat construirea unei autostrăzi şi a unei căi ferate, care să lege Constanţa cu Gdansk, că eforturile şi seriozitatea Guvernului încep să dea roade.

”Vor fi un real beneficiu pentru economiile statelor partenere”, a afirmat Bode, citat de News.ro.

“Salut iniţiativa Statelor Unite ale Americii – partenerul nostru strategic, care, prin vocea ambasadorului său la Bucureşti, şi-au exprimat dorinţa de a sprijini România pentru dezvoltarea economică, energetică şi acum şi cea a infrastructurii rutiere şi feroviare. Eforturile şi seriozitatea noastră încep să dea roade.

Cele două proiecte importante, Rail-2-Sea şi Via Carpatia, vor primi un sprijin important pentru dezvoltarea infrastructurii, care să lege Constanţa, de la Marea Neagră, cu Gdansk, de la Marea Baltică.

Aceste proiecte de infrastructură vor fi un real beneficiu pentru economiile statelor partenere, dar şi pentru economiile din regiune. Ambele proiecte, atât Rail-2-Sea cât şi Via Carpatia, implică atragerea de fonduri private.

În acest context, anunţul administraţiei americane nu poate decât să încurajeze fondurile de investiţii să susţină aceste proiecte”, a declarat Lucian Bode, conform G4Media.

Două proiecte importante vizează România:

⁃ Rail-2-Sea: urmăreşte construirea unei linii de cale ferată cu dublă utilizare civilă-militară între portul Gdansk şi portul Constanţa. Acest proiect are ca obiectiv principal modernizarea unor coridoare feroviare atât pentru utilizarea comercială cât şi pentru transportul rapid al forţelor şi echipamentelor militare pe teritoriul României, cu o lungime totală de 3663 km, între Portul Gdansk şi Portul Constanţa care va traversa patru state: Republica Polonă, Republica Slovacă, Ungaria şi România.

⁃ Via Carpatia: Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor a susţinut şi participă la realizarea proiectului promovat de partea polonă, Via Carpatia care are ca obiectiv principal crearea unui coridor de transport din partea de nord a Europei spre sud, prin Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria şi Grecia, ca o nouă conexiune de autostradă între nordul şi sudul Europei, integrând sistemul de transport al statelor participante.

Dar care va fi traseul pe care va exista autostrada şi calea ferată, în viitor? După statele prin care vor trece aceste două proiecte de infrastructură, este de aşteptat ca acestea să folosească tronsoanele sau porţiunile de autostradă ori cale ferată existente şi să le unească într-un unic proiect enorm de infrastructură.

Având în vedere că este un proiect compozit, euro-american, este de aşteptat ca el să apară deja în alte proiecte. Am căutat şi am găsit, pe website-ul Baltic Security Foundation (BSF), ideile acestea anterior exprimate, în Iniţiativa celor Trei Mări, o platformă politică a țărilor membre UE din Europa Centrală și de Est, al cărei ultim summit a şi avut loc acum doi ani, în România, pe 17-18 septembrie.

Cum se observă în harta din foto, care provine exact de pe website-ul BSF, cele două căi, cea rutieră şi cea feroviară, trec prin România, apoi prin aşa-zisa „Ungaria Mică”, cum îi spun camionagii (nord-estul Ungariei), apoi prin „Slovacia Mică” (pe acelaşi principiu), ocolind Ucraina, pentru că e stat non-UE, şi intră în Polonia.

Conform hărţii (care, cum se observă, include şi gazoductele Trans Anatolian Gas Pipeline – TANAP, şi Nord Stream), Via Carpatia (sau Carpathia, cum e numită aici) continuă şi în Lituania şi probabil că traseul prin toate Ţările Baltice e o formalitate, acestea având infrastructura necesară, deoarece sunt în alt stadiu infrastructural de dezvoltare.

Porbabil că pentru noi problema va fi upgradarea căii ferate la standarde de vârf. Din cauza lipsei infrastructurii necesare în Muntenia şi Oltenia, Rail-2-Road va trebui să traverseze Carpaţii prin Valea Prahovei, ceea ce va însemna încă un efort considerabil de modernizare a căii ferate de pe acest traseu.

Pe unde va trece anume Rail-2-Road prin Transilvania? Probabil că pe calea ferată care leagă Braşovul de Războieni, prin Aiud, apoi iese din ţară pe la Episcopia Bihorului. E o lucrare de infrastructură care, dacă va fi upgradată la standard TGV, va fi un efort colosal.

Asemeni, cum arată harta, autostrada românească va fi una cu Coridorul IV Paneuropean. Adică: aşa-zisa „Autostradă a Soarelui” va lega Constanţa de Bucureşti, Via Carpatia va trece apoi prin autostrada de centură a Capitalei, va continua cu Bucureşti – Piteşti – Sibiu şi va ieşi din ţară prin Arad, via Nădlac, spre Mako ş.a.m.d..

Foarte multe lucrări vor trebui făcute şi acolo unde există autostradă acum, adică de exemplu nu-mi pot imagina vreodată Via Carpatia pe două benzi, cum e la noi, adică „autostrada săracului”, deci chiar şi actuala infrastructură existentă va trebui să fie upgradată mult.

Motivele poate că le voi detalia altădată. Una peste alta, este un proiect foarte bun, care efectiv trage de păr România afară din balta mlăştinoasă în care se află şi o pune pe linia de plutire.

Acolo unde îi este locul. În rândul statelor civilizate.

703 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here