Caută
Close this search box.

Metroul din Cluj va costa peste un miliard de euro şi va fi gata în anul 2027

metroul din cluj

Proiectul metroului din Cluj a intrat într-o nouă etapă. Ministerului Transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern, pentru aprobarea Notei de fundamentare, privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului.

Investiția este denumită „Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – Etapă I A Sistemului de Transport Metropolitan Rapid Cluj Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătură dintre acestea – Componentă 1, Magistrala I de Metrou”, se arată în documentul publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor.

Noua linie de transport va avea nevoie de o finanțare de 5,67 miliarde de lei, echivalentul a aproximativ 1,17 miliarde de euro, cea mai mare parte a banilor provenind din fonduri europene nerambursabile. Lucrările ar urma să înceapă în 2021 și vor dura șapte ani, informează Ziare.com.

Viteza comercială va fi de 40 km/oră, iar intervalul de circulație de 90 de secunde. Noua linie de metrou va avea o capacitate de 9.000-15.000 de pasageri pe oră și sens, o lungime de 14,4 km, 14 stații și un depou.

„Creșterea calității vieții nu se poate realiza atât timp cât locuitorii din zona metropolitană folosesc preponderent autoturismul propriu și se ajunge în situația depășirii capacității de circulație a străzilor și intersecțiilor”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Potrivit datelor statistice, din 2005 și până în prezent, populația din Cluj a cunoscut o creștere medie anuală de peste 800 de locuitori/an. Maximul acestei creșteri a fost consemnat chiar în acest an – 1.500 de locuitori în plus.

Pe de altă parte, populația din Florești a cunoscut o creștere medie anuală de peste 2.200 de locuitori/an, iar anul trecut majorarea a fost de 3.500 de locuitori. Rezultă că în ultimii 15 de ani s-a înregistrat o creștere totală a populației stabile de circa 3%, în Cluj-Napoca, iar populația Florestiului a crescut în același interval de 5,5 ori.

Punctele principale de interes a căror mobilitate o va asigura noua linie de metrou sunt: Centrul zonei de sud a Comunei Florești – Spitalul regional de urgență – Centrul Comercial Vivo – Cartierul Mănăştur – Centrul Municipiului Cluj-Napoca – Aurel Vlaicu/Pod IRA, pe lungime de aproximativ 14,4 km.

Noul punct de oprire de la podul IRA va asigura conexiunea cu trenul metropolitan, care va utiliza infrastructura de cale ferată existentă.

Conexiunea cu Aeroportul Avram Iancu se va face într-o primă etapă, prin transbordarea pasagerilor la nodul intermodal IRA, din metrou în trenul metropolitan. Metroul din Cluj este vital și pentru accesibilitatea la noul Spital Regional de Urgență.

Proiectul se va derula prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, Planul Național de Relansare și Reziliența (PNRR) 2021-2027 și/sau Programul Operațional Transport (POT) 2021-2027.

– Valoarea totală a proiectului de investiții (inclusiv TVA) 5.669.949.835 de lei
– Eșalonarea investiției
Anul I (2021) 566.994.984 de lei
Anul ÎI 850.492.475 de lei
Anul III 850.492.475 de lei
Anul IV 1.133.989.967 de lei
Anul V 850.492.475 de lei
Anul VI 850.492.475 de lei
Anul VII 566.994.984 de lei

„Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și de la bugetele locale ale U.A.T. Municipiul Cluj-Napoca și U.A.T. Comună Florești, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri