Tribunalul București a decis că firmele care administrează postul de televiziune România TV și publicația Cancan.ro trebuie să îi plătească lui T.F.C., un bărbat din județul Olt, suma de 20.000 de lei despăgubiri morale, potrivit deciziei instanței. Cele două canale media au susținut că, în timpul protestului din București din 10 august 2018, reclamantul a bătut-o pe o jandarmeriță, dar instanța a stabilit că acesta nu participase la protest. Sentința nu este definitivă și a fost atacată cu apel.

La mai puțin două săptămâni de la presupusa sa participare la incident, T.F.C. a depus o acțiune la instanță, cerând daune de câte 50.000 de euro de la producătorii știrii și de la firmele care administrează televiziunea și ziarul despre care a susținut că ”au adus atingere onoarei, demnității, reputației și imaginii acestuia, precum și vieții sale private” (Hotărârea nr. 1722 din 18 iulie 2019 a Tribunalului București).

El a relatat că, pe data de 11 august 2018, ”în urma unor apeluri telefonice, a aflat că la orele 13.00, se publicase un articol în www.romaniatv.net în care se afirma pe surse că reclamantul este cel care a lovit o femeie jandarm cu ocazia evenimentelor de protest ce au avut loc în București în data de 10.08.2018, folosindu-se numele său și fiindu-i asociată imaginea, prin preluarea și publicarea unei fotografii din contul său de Facebook. De asemenea, s-a afirmat că ar fi fost reținut de poliție, în condițiile în care nu a participat la respectivul protest, neavând astfel de preocupări.”

Ulterior, informația a fost preluată și comentată public la postul de televiziune RomâniaTV, unde, la știrile de la ora 16, s-a făcut anunțul că este reținut de forțele de ordine și că era în arest cu propunere de arestare preventivă. ”Știrea” a fost publicată apoi și de site-ul cancan.ro.

Efect al acestei ”celebrități”, T.F.C. a afirmat că ”pe pagina sa de Facebook, propria viață a fost terfelită, insultată, batjocorită și chiar amenințată în chip public. (…) a continuat multe zile, chiar dacă intensitatea s-a redus simțitor din momentul în care televiziunile și unele părți din presă au infirmat acuzațiile oribile ce i s-au adus în mod complet nefondat și injust.” Bărbatul a făcut referire la faptul că, la două zile după protest, www.romaniatv.net și televiziunea omonimă și-au cerut scuze pe site, el așteptându-se, însă, ca un reprezentant al celor două canale să îl sune pentru a face un gest similar.

La proces, apărătorii RomâniaTV au menționat că ”Pe fondul cauzei (…) nu există faptă ilicită, prejudiciu, legătură de cauzalitate și nici vinovăție a pârâtei”, invocând și scuzele pentru incidentul creat. Postul a precizat că ”a obținut informațiile potrivit cărora reclamantul ar fi fost reținut pentru agresarea femeii jandarm din surse oficiale și, încrezându-se în corectitudinea acestora, prin prisma credibilității surselor, le-a difuzat pe post.”

La ultima linie de apărare, judecătorul a replicat că ”tocmai din cauza interesului public ridicat, a indignării și revoltei generate în societate de incidentul în urma căruia femeia jandarm a fost agresată, fiind internată în spital, pârâtele aveau obligația de a acționa cu maximă diligență în verificarea informațiilor transmise la televiziune și online, înainte de a face publice numele și fotografia reclamantului asociate cu cele ale agresorului (…). fotografia și numele reclamantului au fost publicate fără niciun fel de îndoială și nuanță cu privire la faptul că acesta era agresorul femeii jandarm și fără precauțiile pe care le-ar fi implicat abordarea acestui subiect.”

Magistratul a tras concluzia că ”Prin publicarea fotografiei și a numelui reclamantului i-au fost fost imputate acestuia fapte concrete, aflate sub incidența legii penale și a căror săvârșire a generat numeroase dezbateri și o puternică emoție în spațiul public, lezându-i onoarea și reputația (…) și punându-l pe acesta în situația de a se teme pentru siguranța sa și a familiei sale.”

Drept urmare, judecătorul a apreciat că firmele care editează RomâniaTV și Cancan trebuie să-i achite acestuia câte 10.000 de lei daune morale. Un capăt de cerere prin care bărbatul a cerut obligarea postului de televiziune și site-ului la publicarea hotărârii judecătorești de condamnare a fost respins.

Atât T.F.C, cât și firma care administrează România TV au atacat sentința, procesul urmând a fi reluat la Curtea de Apel București.

Incidentul de la care a pornit acest proces a avut loc în timpul a ceea ce a fost denumit generic drept ”Protestul Diasporei” din 10 august 2018, din Piața Victoriei. La un moment dat, o femeie jandarm a fost lovită de mai multe persoane, ajungând la spital. Șapte bărbați au fost trimiși în judecată pentru ultraj în acest caz, doi fiind acuzați și de faptul că i-au furat femeii arma. Aceștia au fost condamnați, în primă instanță, la pedepse între 1 an și 2 ani și 8 luni cu suspendare, dosarul fiind acum în faza de apel.

137 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here