NASA a descoperit cum să producă oxigen pe planeta Marte

marte

NASA a descoperit o modalitate prin care să producă oxigen pe Marte, printr-un sistem bazat pe o pompă de aer. Pe de altă parte, un grup de cercetători spune că o altă metodă viabilă este folosirea apei din lacurile sărate.

Agenția spațială americană și-a propus ca în 2030 să ducă astronauți pe Marte, însă o problemă importantă o reprezintă faptul că nici o navă spațială nu poate transporta suficient oxigen și combustibil, pentru a susține misiunea pe o perioadă atât de îndelungată de timp.

Pentru a soluționa această problemă, NASA intenționează să producă oxigen pe Marte, cu ajutorul unui dispozitiv (MOXIE) care va produce oxigenul din dioxidul de carbon din atmosfera planetei, informează Biziday.

Sistemul MOXIE produce în esență oxigen asemănător unui copac și se află în faza de testare pe roverul Mars Perseverance, lansat în iulie- trage aerul marțian cu o pompă și folosește un proces electrochimic pentru a separa doi atomi de oxigen de fiecare moleculă de dioxid de carbon.

Totuși, cercetătorii de la Universitatea Washington susțin că au descoperit o altă tehnică, care ar putea veni în completarea sistemului MOXIE, și care folosește o resursă complet diferită: apa sărată din lacurile de sub suprafața marțiană. Cea mai mare parte a apei despre care se știe că există pe Marte este sub formă de gheață, atât la poli, cât și la latitudinile medii ale planetei.

Cu toate acestea, oamenii de știință au detectat în urmă cu doi ani ceea ce părea a fi un lac sărat sub suprafața calotei sudice. Cercetările mai recente au confirmat existența lacului și, în plus, au descoperit o serie de iazuri sărate mai mici în apropiere.

“Prin acest proces se ia apa și se împarte în hidrogen și oxigen”, a spus coordonatorul cercetării. Totuși, această metodă ar putea să nu fie fiabilă deoarece presupune ca apa sărată să fie ușor de găsit pe Marte.

Echipa MOXIE de la NASA va studia modul în care funcționează versiunea pe roverul Perseverance și va dezvolta unui sistem mai amplu și mai puternic pentru o misiune cu echipaj.

Experimentul va ajuta cercetătorii să afle cum o serie de factori de mediu, cum ar fi vijeliile, ar putea afecta MOXIE. Oamenii de știință trebuie, de asemenea, să afle cum radiația ar putea avea impact asupra software-ului.