Caută
Close this search box.

Situaţie critică a şcolilor româneşti din Regiunea Odesa, atrage atenţia Consiliul Naţional al Românilor din Ucraina

Consiliul Naţional al Românilor din Ucraina, uniune civică care reuneşte peste 20 de societăţi culturale şi organe de presă din regiunile Cernăuţi, Odesa, Transcarpatia şi Kiev, s-a adresat la începutul acestui an miniştrilor Educaţiei şi de Externe ai Ucrainei, dar şi omologilor lor din România şi Republica Moldova, privind situaţia şcolilor moldoveneşti din Regiunea Odesa.

Consiliul Naţional al Românilor din Ucraina constată cu nedumerire şi indignare că, în pofida asigurărilor ferme din partea autorităţilor centrale ucrainene de a nu aplica, în şcolile cu limba „moldovenească” de predare, cotele lingvistice prevăzute de Legea învăţământului mediu secundar din Ucraina (inclusiv în scrisoarea Ministerului Educaţiei şi Ştiinţei al Ucrainei către CNRU nr. 4/3025-20), începând cu anul şcolar 2020/2021, aceste cote au fost introduse discret, în mai multe instituţii de învăţământ secundar din Regiunea Odesa.

Potrivit unui memoriu prezentat de bucpress.eu, asociaţiile românilor din Ucraina afirmă că, prin deciziile directorilor, mai multe şcoli din raionul Reni, spre exemplu Plavni (Barta), Limanske (Frecăţei), Novosilske (Satu Nou), Orlivca (Cartal), Dolinske (Anadol) etc., dar şi din alte raioane, au început anul de învăţământ 2020/2021 cu implementarea cotelor respective, împotrivirile părinţilor şi profesorilor nu au fost luate în seamă, iar forţa nevăzută a indicaţiilor de sus a fost mai puternică decât orice argument ştiinţific, legal şi de bun simţ.

”Introducerea acestor cote s-a făcut contrar angajamentelor Ucrainei de a respecta Opinia Comisiei de la Veneţia privind prevederile art.7 al Legii educaţiei din Ucraina, referitoare la „situaţia particulară a persoanelor care se identifică drept moldoveni, a căror limbă este aceeaşi cu limba vorbită de minoritatea română şi, prin urmare, este limbă oficială a UE (pct.48)”.

Adică, în situaţia dată, avându-se în vedere aceeaşi limbă (doar denumită altfel: de unii română, de alţii moldovenească), tratamentul trebuie să fie unitar”, susţin asociaţiile semnatare ale memoriului.

”Autorităţile ucrainene nu şi-au respectat nici promisiunile făcute oficialilor din România şi R. Moldova privind abţinerea de la introducerea cotelor lingvistice ucrainene în şcolile cu limba „moldovenească” de educaţie”,acuză asociaţiile, reluând argumentele privind ”identitatea limbii române cu idiomul numit de sovietici limbă moldovenească”.

Semnatarii memoriului solicită Ministerului Educaţiei şi Ştiinţei din Ucraina să dispună de îndată anularea tuturor deciziilor directorilor de şcoli din regiunea Odesa privind introducerea cotelor lingvistice ucrainene în şcolile cu limba română/moldovenească de predare începând cu anul de învăţământ 2020/2021, revenirea la limba română de educaţie în şcolile din Regiunea Odesa, ”unde până în anul 1998 educaţia s-a făcut, cu acceptul unanim al elevilor, părinţilor şi profesorilor, în limba română şi nu în aşa-zisa „limbă moldovenească” şi unificarea în cel mai scurt timp a programelor de învăţământ ale şcolilor cu limba română de educaţie din regiunile Cernăuţi, Transcarpatică şi Odesa, ”divizate artificial în instituţii cu educaţia în limbi diferite (ca denumire: română / moldovenească)”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri