Caută
Close this search box.

Un ONG susţine că Enel practică pe piaţa liberă preţuri mai mari decât cele din serviciul universal

enel

ONG-ul Asociaţia Energia Inteligentă (AEI) susţine că tariful „celei mai mici oferte de pe piața concurențială, față de serviciul universal, este unul mic, excepție făcând Enel”.

„Analizând prețurile din serviciul universal și prețul din cea mai mică ofertă a furnizorilor actuali din piață, așa cum sunt ele prezentate în comparatorul de prețuri al ANRE”, explică AEI, „putem să observăm că există o diferență mică între prețul de serviciul universal și prețul din cea mai mică ofertă a furnizorului actual, cu o singură excepție – Enel”.

Enel este furnizorul de serviciul universal care se prezintă ca având cei mai mulți consumatori casnici de pe piața liberă, dar şi furnizorul care are de gestionat cel mai mic număr de consumatori în serviciul universal, cărora, după cum observăm din foto, le oferă prețuri foarte avantajoase, față de prețul de serviciu universal, comportament aparent mult diferit față de ceilalți frunizori.

Prima întrebare care se pune este: cum a ajuns Enel să aibă un număr atât de mare de consumatori casnici, pe piața concurențială? Răspunsul poate fi legat de practica furnizorului.

AIE a primit mai multe zeci de sesizări de la consumatorii casnici, pe platforma Asociației Energia Inteligentă, care arătau că, deși aceștia nu au semnat nici un contract în ultimii ani, se găsesc în piața liberă, conform înscrisului de pe factura de energie electrică.

Aceeași situație am întâlnit-o personal. „În calitate de proprietar al unui apartament în București”, spune autorul articolului de la AIE, „am constatat că am fost trecut în piața concurențială anterior anului 2020, fără a fi înștiințat, respectiv a semna un contract (…).

Ulterior acestei măsuri, prețul final al energiei a fost crescut până la nivelul de 0,8194 lei/kWh (12% mai mare decât prețul de serviciu universal, 32% mai mare decât cel mai bun preț din piață).

Dacă extrapolăm datele primite de la 41 de consumatori casnici ai Enel, din toate cele trei regiuni unde acesta acționează, putem aprecia că prețul pe care-l plătesc unii dintre cei cca. 2 milioane de consumatori casnici, pe piața concurențială, către furnizorul lor Enel, este:

– cu 12% mai mare decât prețul de serviciu universal pe care-l plătesc consumatorii Enel din București.

– cu 2% mai mare decât cel mai mare preț de Serviciu Universal plătit în România (preț achitat de consumatorii din serviciul universal, din rețeau de distribuție Enel Distribuţie Banat),

– cu cca. 9% mai mare față de prețul achitat de către consumatorii din serviciul universal, din rețeau de distribuție Electrica,

– cu 6% mai mare față de prețul achitat de către consumatorii din serviciul universal, din rețeaua de distribuție E.ON,

– cu 4% mai mare față de prețul achitat de către consumatorii din serviciul universal din rețeaua de distribuție CEZ.

enel

În opinia AEI, câștigurile mari realizate prin aceste practici, în piața concurențială, de către Enel (acolo unde mulți consumatorii au ajuns, probabil la fel cum a ajuns și autorul analizei AEI – fără acordul său), determină susținerea unor prețuri aparent mici pentru un număr de cca. 800.000 de consumatorii casnici, care încă se găsesc în piața serviciului universal la Enel și care vor să treacă în piața concurențială.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri