„ Capcana mortală”, vineri 5 martie 2021 la teatrul Nottara din Capitala care se pregăteşte, din nou, să intre în scenariul roşu. Un thriller pe o scenă de teatru clasică, elisabethană, trei pereţi  pentru actori şi al patrulea, rezervat spectatorilor din sală, privitorii din primăvara lui 2021, ascunşi sub măştile protectoare. Incă de la intrare, remarc organizarea desăvârşită pentru a asigura protecţa maximă faţă de virusul ucigaş. Se stinge lumina, se trec pe modul silenţios telefoanele, începe  „Capcana mortală”, piesa scriitorului Ira Levin care deţine recordul ca fiind cel mai jucat thriller de comedie de pe Broadway, operă care i-a adus autorului al doilea premiu „Edgar”. În 1982 piesa „Deathtrap” a fost adaptată ca film, păstrând același nume, cu vedetele Christopher Reeve şi Michael Caine în rolurile principale. Cu un astfel de „CV”  la activ, piesa „Capcana mortală” se joacă, în premieră, în această primăvară la sala „Horia Lovinescu” a teatrului C.I.Nottara. Două ore şi un pic fără antract. Cu o interesantă propunere de „piesă-n piesă”. Subiectul s-a dovedit de interes de-a lungul timpului, dramaturgii au ales să descifreze caracterul creatorului de succes copleşit de invidie care, atinge în furia lui cote maxime şi… un thriler nu se povesteşte, doar se gustă de fiecare dată, de către fiecare participant.

Șerban Gomoi și Rareș Andrici

Să începem cronica de teatru, privind caietul program care-l anunţă pe Alexandru Măzgăreanu ca regizor dar şi autor al light design. Este binecunoscut ca un tânăr ambiţios care, aşa cum a declarat  pentru social media încearcă să descopere lumea şi să se descopere pe sine în meseria pe care o practică, încercând, de fiecare dată, să găsească subiecte în această lume desacralizată care „îşi caută nevoia de sacru în forme comerciale”. Montarea piesei i-a avut pe Ştefan Caragiu ca scenograf şi pe Alexandru Suciu autorul muzicii originale. Sunete, zgomote, microfoane la vedere în decor, muzică, reverberând tonalitaţi grave, ameninţătoare în deplin acord cu beznă, fulgere sau tăceri rău prevestitoare. Un candelabru masiv, îmi aduce aminte secvenţe din filmul despre viața lui Freddie  Mercury intitulat „Bohemian Rhapsody”. În distribuţie actorii, Şerban Gomoi şi Crenguţa Hariton, care mă impresionaseră în spectacolul colaj Moliere/ereiloM şi care se străduiesc, împreună cu Rareş Andrici, Isabela Neamţu/ Laura Vasiliu, Ada Navrot, Cristian Nicolae /Alexandru Mike Gheorghiu, să ducă la bun sfârşit această încercare dificilă de a „acapara” atenţia publicului român pentru un gen care, la noi a făcut succes mai mult în sălile de cinema sau în seriale tv. Thriller de factură clasică (mister, crimă, pasiune care frizează paranoia, sex şi noile provocări ale societăţii contemporane care a avansat în recunoaşterea dreptului de a forma un cuplu pentru  adepţii  LGBT.

Actorul Şerban Gomoi este alegerea potrivită pentru rolul creatorului măcinat de deziluzii şi pofte macabre, declarat în căutare de adepţi. Inalt, cu o frumuseţe masculină „completată” cu accesorii femeieşti stridente, cercei , şaluri mov, pantofii preluaţi parcă din garderoba lui Elton John, o „femeie” ascunsă în trupul atletic al barbatului dezechilibrat, o „fetiţă” în relaţia cu studentul lui talentat, aparţinând aceleaşi grupe de gay, se achită de rol corect, fără greşeli, nu-şi dezminte faima de foarte bun profesionist. Rareş Andrici „victima” vinovată de a fi autorul unei creaţii care depăşeşte performanţa maestrului, abordează, cu tact şi talent o partitură iniţial previziblă dar, treptat, foarte tânărul actor schimbă registrul şi încarcă cu un dramatism amar personajul, adăugând acea notă de imprevizibil în desfăşurarea acţiunii care, iarăşi nu poate fi povestită, trebuie urmărită la faţa locului, la teatru. O prestaţie actoricească pentru care Rareş Andrici merită calificativul maxim. Isabela Neamţu  a fost distribuită de regizorul Alexandru Măzgăreanu într-un rol pe care  l-a abordat cu conştiinciozitate, are atuu-ul unei experienţe de ani buni pe scenele teatrelor, a completat „trio” soţ nebun- tânăr  sortit pieirii, cu echilibru şi căldură. Un moment „ picant” aducător de aplauze datorită interpretării, îi revine actriţei Crenguţa Hariton. Este o apariţie plină de energie, clocoteşte de poftă de joc, e irezistibilă în rolul prezicătoarei, clarvăzătoare, emigrantă care stâlceşte limba engleză, un „medium” care doreşte să prevină nenorociri, crime, nu spun mai mult, trebuie să o vedeti pe scenă, doar atât spun, este  minunată. Parcă întreaga echipă care a montat piesa Capcană mortală ar pune în practică declaraţia Crenguţei Hariton de acum câtiva ani: „Teatrul e stretching pentru suflet”, echipa, demonstrând că regizorul Alexandru Măzgăreanu a ales  pentru distribuţie „actori inteligenţi , cu forţă, sensibilitate care au avut o abordare „smart” pe scenă, într-un cuvânt au dat dovadă de inteligenţă emoţională”.

Punct şi de la capăt, adică, vă doresc vizionare plăcută, mergeţi la teatru va fi o bucurie!

387 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here