Două avioane ROMBAC 1-11 ale fostei Societăți ROMAVIA, înmatriculate YR-BRE și YR-BRI, au fost clasate în patrimoniul cultural național mobil, categoria „Tezaur”.
Ordinul Ministrului Culturii a fost emis pe 11 februarie 2021.
„Sunt bucuros că primele dosare de clasare pe care le-am făcut, în calitate de expert acreditat, au fost încununate de succes. Mulțumesc frumos tuturor celor care au sprijinit acest demers”, a transmis expertul Sorin Turturică.
Avionul ROMBAC YR-BRE a operat primul zbor pe 27 martie 1986 și a intrat în flota ROMAVIA. A fost închiriat către Aero Asia, revenind apoi în flota companiei românești. În prezent se află pe Aeroportul Henri Coandă (OTP), din anul 2010.
YR-BRI a fost ultimul ROMBAC 1-11 construit vreodată. A efectuat primul zbor în aprilie 1989, intrând apoi în serviciul ROMAVIA. Ulterior, YR-BRI a fost închiriat către companii precum Citylink Airaways, Aero Asia, Air Memphis și Aerotrans Airlines. YR-BRI se află tot pe platforma Aeroportului Otopeni, alături de YR-BRE.
Cel mai lung zbor fără escală din istoria Tarom. Pilotul, felicitat de Ambasada SUA în România: „O experiență extraordinară pentru mine și echipajul meu!”
ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasageri cu reacție produs în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11(en), proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982, de compania British Aircraft Corporation.