„Ubu în concert” după Alfred Jarry și Gábor Tompa este propunerea pe care regizorul Gábor Tompa o prezintă spectatorilor on line pe 26 martie 2021!

Despre Alfred Jarry  care a trăit între 1873-1907 se ştie că a fost un precursor al suprarealismului şi a compus șase piese, avându-l ca personaj principal pe faimosul Père Ubu. Trăsăturile caracteristice ale lui Ubu sunt dominate de o nemăsurată lăcomie combinată cu  o lipsă de măsură, care cuprinde „ la un loc” mâncare, femei, băutură, bani, putere, toate aceste „calităţi” grefate pe o mare lașitate și pe un despotism practicat cu precădere asupra celor slabi. După ce Ubu a fost rege, crezut mort și îngropat, iată că Ubu reânvie,  într-un concert! Dom’ Ubu se dezlănțuie pe note, cântecul îndulcind la modul parodic, cruzimea și grotescul cuplul de tirani: „Trecutul a trecut, să ne gândim la viitor/ poporu’ ți l-ai ucis, hai să-ți găsim alt popor!”.

Alături de mieroasa și duplicitara sa soție, Ubu  se dezlănţuie animat de dorinţa de a stopa libertăţile, dornic să dea frâu liber sclaviei și să readucă „un haos comic” în orașul printre gunoaiele căruia se trezește.Interesant, unde? La marginea societății și în miezul ei, la noi, peste tot și nicăieri, în lumea reciclării permanente, dar și a nesfârșitelor gunoaie.

Acum Ubu își dorește să fie „sclavul picioarelor” cetățenilor, lustruindu-le cu râvnă încălțările, lustruindu-le picioarele, cu un exces de zel de-a dreptul sadic – că doar fantoma Marchizului de Sade bântuie prin Monstre-Martre: „Ah, domnule Ubu, ești brutal / Se simte pe perie c-ai fost criminal / O să-ți bagi clienții-n spital / Dacă perii așa pasional.”

Orchestra cetățenilor liberi, corul franțuzoaicelor, turistul englez, biciul Marchizului de Sade, vor recompune curtea regală ubuescă la închisoare, acolo unde Ubu își reface palatul, răsturnând, carnavalesc, toate regulile sociale și umane cu susul în jos. Într-o astfel de lume pe dos, în care se preţuieşte non-valoarea, oroarea, duhoarea, paloarea  şi lista e lungă, familia Ubu, „nemuritoare” nu poate conduce decât „spre dezastre viitoare”…

O oglindă deformată, răsturnată, așa cum o spune Jarry însuși, pusă în fața spectatorilor,  ca să râdem și să ne cutremurăm nu de ce a fost la sfârșit de secol XIX, nu de ce a bulversat secolul XX și este încă valabil și astăzi, ci de ce ne poate rezerva viitorul în orice moment. Că doar, „teatrul, nu-i așa, este și un exercițiu de reciclare, de reevaluare, de distanțare, de conștientizare.”..

Cântecele aparţin Adei Milea, Anca Hanu semnează scenografia: Carmencita Brojboiu, Alexandra Constantin mişcare scenică: Andrea Gavriliu maestru de lumini: Jenel Moldovan Distribuţia: Dl Ubu: Adrian Cucu alături de  Dna Ubu: Anca Hanu, Cântăreața: Sânziana Tarţa, Ofițerul: Radu Dogaru, Cetățenii: Miron Maxim (Fratele Trombon), Cătălin Herlo (Fratele Beton), Cristian Rigman (Fratele Cajon), Mihnea Blidariu (Fratele Kaki), Dan Chiorean (Fratele Căpățână),Franțuzoaicele: Adriana Băilescu, Elena Ivanca , Irina Wintze, Angelica Nicoară Englezul: Cornel Răileanu Marchizul de Sade: Ioan Negrea .

275 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here