Caută
Close this search box.

CSALB: Peste 20 de procese au încetat anul acesta, în urma negocierilor dintre bănci şi consumatori

bănci

Mai mult de 20 de procese au încetat anul acesta, deoarece băncile şi consumatorii au decis să-şi rezolve problemele prin negociere, în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), se arată într-un comunicat al organizaţiei.

CSALB menţionează că, în timp ce majoritatea cererilor de conciliere au ca obiectiv soluţionarea unui diferend prin evitarea proceselor, mai multe cazuri şi-au găsit rezolvarea anul acesta după începerea procedurilor judiciare. Un astfel de exemplu este un dosar de dare în plată pentru trei credite diferite care, după aproape 5 ani petrecuţi în instanţă, şi-a găsit rezolvarea prin negociere în doar câteva luni.

Asistăm la un trend care, putem spune, este benefic şi instanţelor, nu doar părţilor aflate în proces. Este vorba de cazurile în care litigiile dintre consumatori şi bănci, unele vechi de câţiva ani, iar altele abia începute, se rezolvă amiabil în cadrul negocierilor derulate la CSALB. Încep să apară şi cazuri de soluţionare amiabilă a cererilor de dare în plată. Este evident că oamenii nu vor să îşi piardă locuinţele, mulţi dintre ei şi-au rezolvat problemele financiare din trecut şi vor să reintre într-o relaţie echitabilă cu banca. Din fericire, compromisurile făcute în urma negocierilor purtate la CSALB sunt avantajoase financiar. Ţinând cont de clarificările termenului de impreviziune acceptate de CCR ca fiind constituţionale, recomandăm băncilor să fie mai deschise faţă de solicitările de reechilibrare a contractelor formulate de către consumatori, atunci când sunt întrunite condiţiile prevăzute de lege. Vorbim de cei care vor să recurgă la instanţă pentru rezolvarea unor situaţii punctuale, cum ar fi dobânzi, comisioane, eliminarea sau modificarea unor clauze contractuale. Iar invitaţia pe care o adresăm este ca aceste reechilibrări să se facă direct, între consumatori şi bănci sau instituţii financiare nebancare, iar dacă rezolvarea directă nu are finalitatea dorită, să se apeleze la procedurile derulate în cadrul CSALB, prin negociere şi cu implicarea unui specialist neutru, conciliatorul„, a declarat Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB, citat de Agerpres.

Potrivit acestuia, inclusiv Curtea Europeană de Justiţie recomandă negocierea individuală.

Relevant este un caz finalizat în 2020, în care un consumator din Spania a reclamat existenţa unor clauze abuzive în contractul cu banca. Decizia CJUE în această speţă (din 09.07.2020, cauza C-452/18) este interpretată în sensul că părţile pot să negocieze înainte de schimbarea unor clauze considerate ori calificate ca abuzive, cu altele noi. Intenţia este ca noile condiţii să nu mai fie impuse printr-un alt contract sau act adiţional, ci să fie agreate de părţi. În concluzie, concilierea, compromisul şi soluţiile echitabile pot înlocui cu succes litigiile din instanţele clasice, indiferent de stadiul în care acestea se află„, spune Alexandru Păunescu.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), completând un formular online direct pe site-ul instituţiei. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri