Caută
Close this search box.

Combustibilii pe bază de gaz devin tot mai populari

combustibilii pe bază de gaz

Combustibilii pe bază de gaz câștigă tot mai multă popularitate, datorită compatibilității lor cu mediul înconjurător.

„Protejăm planeta și scoatem mai puțini bani din buzunar. Prețurile la stațiile de alimentare cu gaz natural sunt semnificativ mai mici decât la cele de la stațiile de alimentare cu bezină. Mai mult, statul recompensează operarea vehiculelor pe gaz natural prin impozite mai mici și subvenții”, scrie expertul în Energetică Dumitru Chisăliţă.

Alternativa prietenoasă cu mediul înconjurător pentru motorină și benzină este, așadar, în creștere în toată Europa. Mulți oameni privesc mobilitatea prin GNCV ca o punte spre adoptarea în masă a mașinilor electrice. Pe bătrânul continent, există circa 2.600 de stații de alimentare cu gaz natural.

În Germania, clienții pot realimenta la circa 900 stații de gaz natural, iar în Franța, Marea Britanie și Olanda, de asemenea, puteți economisi bani la stațiile de alimentare cu GNCV.  Zona cu cele mai multe stații de alimentare cu GNCV este, însă, nordul Italiei, potrivit UTA.

Inclusiv Austria, Suedia, Belgia și Cehia investesc sume semnificative în mobilitatea cu gaz natural. Rețeaua europeană de stații GNCV a fost proiectată conform unei recomandări a UE, cu o distanță maximă de 150 de kilometri între stații.

Ce este GNCV?

CNCV reprezintă abrevierea de la Compressed Natural Gas for Vehicles, în traducere liberă Gaz Natural Comprimat” – GNC/GNCV ”Gaz Natural Comprimat pentru Vehicul” este „gazul natural stocat în recipiente sub presiune, prin comprimare, în scopul utilizării drept combustibil pentru vehicule cu motoare termice”, conform Legii Energiei nr. 123/2012.

După comprimare la circa1% din volumul său, gazul natural rămâne în stare gazoasă și presiunea la care se comercializează ca GNCV este de 200 – 600 bar, în recipiente speciale (butelii).

Gazul natural provine din zăcămintele naturale din subsol și se obține prin extracție. Este gazul transportat prin conducte și utilizat în mod curent la aragaz pentru gătit și la centralele termice de apartament pentru încălzirea locuințelor și apă caldă menajeră.

Combustibilul pe bază de gaz natural este deseori combinat cu gaz petrolier lichefiat (GPL).  Care este însă diferența între combustibili?

În timp ce GNCV este format din metan, componentele GPL sunt propanul și butanul. În plus, GPL este un gaz lichid, iar GNCV este depozitat în formă gazoasă într-un rezervor. Ambele gaze sunt destinate exploatării bivalente, adică susțin combustibilii pe bază de petrol.

O altă diferență între gazul natural și GPL este că GPL-ul este mai dens decât aerul și se adună pe sol când este eliberat. Acesta este motivul pentru care mașinile alimentate cu GPL nu sunt adesea permise în parcurile publice subterane pentru camioane.

Vehiculele cu GNCV, pe de altă parte, sunt tratate ca vehiculele pe benzină și pot folosi parcările pentru camioane fără restricții. Nu în ultimul rând: valoarea calorică a GNCV este aproape dublă față de cea a GPL.

GNCV, recomandat din punct de vedere ecologic

Gazul natural este un material brut care este extras, în timp ce amestecul propan-butan este un produs secundar al prelucrării petrolului. Prin urmare, GPL regenerabil nu există la scară comercială, în timp ce în cazul gazului natural, amestecul de biometan în special este interesant din punct de vedere ecologic. Cu un amestec de 20% biogaz, un vehicul pe gaz natural emite până la 35% mai puțin CO2 decât un motor pe benzină. Metanul necesar pentru aceasta este produs în fabrici care utilizează energie electrică pentru a produce combustibil gazos.

Gazul natural poate fi considerat, așadar, o alternativă ecologică la benzină și motorină. Totuși, alegerea modelelor este limitată, atât în cazul autovehiculelor pentru pasageri cât și în cazul vehiculelor grele de transport marfă.  Rețeaua stațiilor de alimentare trebuie extinsă.

Realimentarea unui vehicul pe gaz natural este însă sigură și rapidă. Combustibilul va curge doar în rezervor dacă duza este conectată corect și blocată. Totuși, procesul de realimentare durează puțin mai mult decât la o pompă obișnuită de benzină. Prețul GNCV la stațiile de alimentare este indicat per kilogram – convertit la un litru de motorină, GNCV costă aproximativ 84 cenți.

Conversie sau o achiziție nouă?

Conversia unui vehicul pentru a funcționa cu gaz natural este, de obicei, costisitoare și neeconomică. Prin urmare, mașinile cu GNCV sunt oferite noi. Exemple de autoturisme cu gaz natural includ VW Caddy și Seat Leon. În sectorul comercial, VW, Fiat, Volvo și Scania au, toate, oferte CNG. Inspecția tehnică a unui vehicul echipat cu acționare pe gaz natural nu este mult mai scumpă decât a unui vehicul pe benzină. Trebuie, totuși, luat în considerare, costul inspecției sistemului de gaz, anunță UTA

Utilizarea GNCV în transportul rutier

Utilizarea metanului, ca gaz natural comprimat (GNCV) pentru transportul rutier, reprezintă un pasaj obligatoriu de trecere vizând înlocuirea treptată a folosirii combustibililor tradiționali foarte poluanți cu combustibilii viitorului complet nepoluanți, ca de exemplu hidrogenul, pentru care tehnologia aferentă este încă în curs de dezvoltare.

Orizontul temporal al tehnologiei GNCV precum și al investiției aferente este limitat în mod rezonabil la 25 de ani. Cu toate acestea însă, din cauza avantajelor folosirii GNCV în comparație cu actualii carburanți larg răspândiții (benzină și motorină), această opțiune obligatorie este considerată una dintre soluțiile temporare cele mai bune.

Principalele constrângeri care afectează trecerea la utilizarea pe scară largă a GNCV, sunt, în principal, două:

  • ariile extrem de restrânse pe care se întind rețelele de stații de alimentare cu GNCV;

  • prețurile actuale ușor mai mari, pe moment, ale vehiculelor GNCV, comparativ cu modelele pe benzină și diesel.

Infrastructura inexistentă sau slab dezvoltată reprezintă principala dificultate în realizarea acestui pasaj, aceasta fiind incapabilă să asigure o largă autonomie, interconectare și interoperabilitate pentru vehiculele care utilizează acest tip de carburant.

De ce este gazul natural comprimat mai bun

În Italia sunt în circulaţie aproximativ 1.000.000 vehicule care utilizează acest tip de combustibil. S-a dovedit a fi destul de avantajos și asta datorită consumului mic:

-la autoturism, câştigul ar fi de 36%. În varianta clasică, pentru 100 de kilometri carburantul ar costa 47 de lei.

– în varianta cu GNCV costul ar scădea până la 30 de lei

-La o autoutilitară, costul scade de la 85 de lei la 53 de lei, iar pentru un autocamion (TIR), el scade de la 195 la 120 de lei.

– Pentru autobuze, în care este solosit la scară mai largă GNCV drept combustibil alternativ, costul cu carburantul scade de la 250 de lei pentru 100 km parcurşi. În varianta GNCV, costă 155 de lei. Astfel, faceți economie de aproximativ 30%, anunță free.org.ro.

Avantajele utilizării GNCV:

– arderea GNCV în motoare emite cu până la 30% mai puţin dioxic de carbon în cazul autoutilitarelor mici

 -20% mai puţin în cazul autobuzelor şi autocamioanelor

 – Cantitatea de emisii de oxizi de azot (NOx) este la 70% mai redusă decât standardele europene aplicabile camioanelor

 – Din punct de vedere al siguranţei, GNCV este mai puţin inflamabil. De asemenea, este mai uşor decât aerul.

 – Rezervoarele de GNCV rezistă la impact sever, potrivit celor de la Engie

 – GNCV ar asigura şi o fiabilitate mai mare a autovehiculului. Durata de viaţă a motorului creşte cu 80.000 km.

În România a existat o lipsă de interes pentru orice combustibil alternativ, o perioadă destul de lungă de timp, concomitent cu o restricționare voită a autorităților pentru dezvoltarea acestui tip de transport – invocându-se ”frica exportului de gaze cu rezervorul”. Însă recent, de la sfârșitul anului 2015, prima stație de alimentare cu GNCV, investiție de 500.000 euro, realizată și aflată în proprietatea Antares Group, a devenit operațională, în municipiul Râmnicu Vâlcea. Această stație, chiar dacă este deschisă publicului, a avut ca țintă principală satisfacerea cerințelor transportului de persoane a Antares Group, pentru că numărul de vehicule GNCV din zonă și chiar la nivel național a fost și încă este nesemnificativ.

Între 2016 și 2017, concomitent cu realizarea acestei investiții, Denisson Energy S.R.L. a achiziționat și o flotă relativ redusă ca număr, 20 microbuze GNCV, destinate transportului de persoane. Investiția inițială a deschis calea pentru GNCV în România, pentru că anterior, atât domeniul vehiculelor GNCV cât și cel al stațiilor de alimentare GNCV nu erau reglementate, potrivit free.org.ro.

Clasarea notificării nr. 939 din 30 aprilie 2015 emisă de Agenția pentru Protecția Mediului Vâlcea pentru proiectul „Amplasare stație depozitare și distribuție a gazelor naturale comprimate (GNCVV), amplasare cabină operator și copertină stație” și Declarația nr.1168 din 05 februarie 2016 a autorității responsabile pentru monitorizarea siturilor Natura 2000 pentru proiectul „Amplasare stație depozitare și distribuție a gazelor naturale comprimate (GNCVV), amplasare cabină operator și copertină stație” semnalează faptul că prima stație de alimentare cu GNCV, operațională în municipiul Râmnicu Vâlcea, nu se supune procedurilor de evaluare a impactului asupra mediului și de evaluare adecvată și că nu este posibil ca proiectul să aibă efecte semnificative asupra unui sit Natura 2000.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri