Caută
Close this search box.

Copiii vulnerabili sunt expuşi excluziunii educaționale

copii vulnerabili

Copiii vulnerabili sunt expuşi excluziunii educaționale, din cauza sărăciei și accesului inegal la educație.

România continuă să fie statul membru al Uniunii Europene cu cel mai mare nivel al riscului de sărăcie sau excluziune socială în rândul copiilor, 41,5% dintre aceștia, adică 1,5 milioane de copii, mai mult decât adulții (34,5%)1, fiind afectați de lipsa de venituri ale familiei care să asigure supraviețuirea sau un trai decent, de izolarea socială și educațională, de lipsa de acces la nutriție în acord cu vârsta și nevoile biologice ale copilului și la servicii socio-educaționale și de sănătate de calitate.

În ianuarie 2021, peste 286.150 de copii cu vârsta învățământului obligatoriu (7-17 ani) nu mergeau la școală, iar, pe ansamblul învățământului primar și gimnazial, rata abandonului școlar pentru anul 2019/2020 a fost de 1,3%, ceea ce înseamnă aproximativ 20.878 de elevi.

Pentru a preveni și corecta abandonul școlar, Organizația Salvați Copiii România lucrează direct în comunitățile vulnerabile și a dezvoltat un model integrat de stimulare a participării la educație și prevenire a fenomenului de părăsire timpurie a școlii, model ce va fi aplicat, în parteneriat cu Școala Gimnazială comuna Fărcașele, în cadrul proiectului POCU/987/6/26/154638 dedicat elevilor din învățământul primar și gimnazial din comuna Fărcașele, județul Olt.

Proiectul își propune îmbunătățirea competențelor profesionale în domeniul educației nonformale în sistem outdoor pentru 36 de cadre didactice angajate în unitatea de învățământ și stimularea participării la educație și reducerea riscului de părăsire timpurie a școlii pentru 321 de elevi din ciclul primar și gimnazial pe baza furnizării de programe de educație nonformală în sistem outdoor, cu accent pe elevii în situații vulnerabile.

Principale rezultate ale proiectului:
36 de cadre didactice formate pe tematica educației nonformale în sistem outdoor.
120 de elevi implicați într-un program interdisciplinar de tip educație remedială pentru prevenirea și tratarea analfabetismului funcțional.
133 de elevi înmatriculați în clasa a 4-a, respectiv clasa a 8-a vor beneficia de pregătire, educație și orientare pentru o tranziție lină de la un ciclu de învățământ la altul.
321 de elevi implicați în cluburi, ateliere și cercuri pe domenii de interes (Educație prin mișcare, științele naturii și explorarea mediului, teatru și dezvoltare personală,  educație financiară,  etc).
272 de elevi participanți la sesiuni de educație pentru sănătate și implicați în intervenții destinate asigurării unui climat pozitiv în școli și prevenirii fenomenului de bullying.

Valoarea totală eligibilă a proiectului este de 1.716.094,80 lei, din care finanțarea nerambursabilă este de 1.701.972,55 lei.

Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, Axa prioritară 6: Educație și competențe, Apel 987/6/26 – „Educație nonformală în sistem outdoor” și se desfășoară pe o perioadă de 15 luni începând din 19 octombrie 2022.

România rămâne o țară a șanselor inegale, în condițiile în care acest risc al sărăciei variază de la 19,9% în marile orașe la 30% în orașele mici și suburbii și atinge un îngrijorător nivel de 50,5% în mediul rural. Dar, cel mai dramatic, este că sărăcia educațională se transmite între generații: transferul social este minim spre imposibil, adică un copil născut într-un mediu defavorizat va putea doar greu și cu eforturi supraomenești să își îmbunătățească viața.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri