Caută
Close this search box.

Vacanța plătită de angajator, o nouă tendință globală

După pandemie, multe dintre marile companii au hotărât să le plătească angajaților concediile. Primele care s-au gândit la asta au fost firmele legate cumva de turism. Angajații Airbnb primesc 2.000 de dolari de călătorie în fiecare an, iar Expedia rambursează angajaților între 1.250 și 1.750 de dolari anual pentru cheltuieli din vacanțe, scrie BBC.

Acum, mai multe firme din diverse industrii le urmează exemplul. Aplicația de programare Calendly oferă o bursă anuală de vacanță de 1.000 de dolari pentru hoteluri, zboruri sau mașini de închiriat. Compania de software Bamboo HR oferă ceea ce numește „vacanțe plătite”, printr-o bursă anuală de 2.000 de dolari.

Michael König, lector superior la departamentul de strategie și inovare, Universitatea de Economie și Afaceri din Viena, spune că firmele care fac eforturi suplimentare cu aceste avantaje neobișnuite pot atrage și păstra talentul de care au nevoie companiile lor, contracarând adesea scăderea loialității angajaților. „Angajatorii pot folosi acest lucru în mod inteligent în strategia lor de branding de angajator”, spune König. „Mesajul este că angajatorilor le pasă cu adevărat de bunăstarea forței de muncă, dincolo de măsurile superficiale. Cu siguranță, acest lucru dă roade pe termen lung”, comentează el.

Măsura este utilă mai ales pentru companiile care încearcă să recruteze și să păstreze lucrători, spune Cary Cooper, profesor de psihologie organizațională și sănătate la Alliance Manchester Business School din Marea Britanie. „În Marea Britanie, de exemplu, odată cu pierderea a atât de mulți oameni din Europa de Est ca urmare a Brexit-ului, angajatorilor le este dificil să recruteze personal necalificat și calificat în unele sectoare și pot analiza o varietate de stimulente ca acesta sau alte abordări pentru a atrage personal”, explică el.

Deși aceasta este o tendință globală, avantajele de călătorie pot fi deosebit de atractive pentru lucrătorii din SUA, unde vacanța plătită nu este o cerință legală, iar 46% dintre lucrătorii care beneficiază de concediu plătit nu și-l iau pe tot. „Multe organizații au timp de vacanță foarte limitat, în primul rând, astfel încât ar putea atrage și reține personal prin prelungirea perioadei de vacanță plătită. În contextul SUA, este probabil ca aceste cheltuieli să vizeze personalul profesionist „necesar”, deoarece ar fi un avantaj, printre altele”, spune Cooper.

În plus, în climatul economic actual, acest stimulent pentru bugetul de călătorie este mai valoros ca niciodată. „Creșterea abruptă a costului vieții și creșterea ratelor inflației la nivel mondial fac din vacanță un adevărat lux. Companiile care oferă cheltuieli de vacanță plătite abordează acest lucru în mod direct”, spune König. Pentru angajatori, are și un sens financiar inteligent. „În multe țări, aceste costuri sunt, de asemenea, deductibile din impozite, iar beneficiul net ar putea fi atunci chiar mai mare decât o creștere a salariului, atât pentru angajat, cât și pentru angajator”.

Aceste stimulente pot părea un avantaj pentru ambele părți, dar Paula Allen, lider global și vicepreședinte senior pentru cercetare și bunăstare totală la TELUS Health, un furnizor de beneficii de bunăstare din Toronto, spune că aceste avantaje pot fi mai valoroase pentru unii muncitori decât pentru alţii. „Pentru angajații, cum ar fi părinții care lucrează sau îngrijitorii, călătoria ar putea să nu fie fezabilă. În acest caz, organizațiile ar trebui să ia în considerare alternative, astfel încât angajații să nu simtă că primesc avantaje preferențiale”, spune ea. Pe măsură ce preocupările de durabilitate ale călătoriilor aeriene devin și mai pertinente, Allen spune că firmele ar trebui să se gândească și la modul în care echilibrează oferirea de avantaje de călătorie gratuite, luând în considerare și amprentele lor climatice.

Allen mai punctează că stimulentele financiare nu ar trebui folosite ca un bandaj pentru a rezolva o problemă mai mare. „Aceste avantaje nu înlocuiesc nevoia de sprijin pentru sănătate și bunăstare și o cultură puternică și eficientă la locul de muncă. Dacă un loc de muncă nu este sigur din punct de vedere psihologic, atunci sprijinul financiar adăugat nu șterge acest impact negativ”, spune ea.

Cu toate acestea, mergând mai departe, Allen crede că vom continua să vedem companii care apelează la această metodă de a-și răsplăti angajații.

Citește mai departe…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri