Caută
Close this search box.

Dispare un brand românesc care a scris istorie !

Unul dintre cele mai faimoase branduri din România, Artic, va dispărea, după 60 de ani de succes remarcabil pe plan naţional şi internaţional. Compania turcă Arçelik, proprietarul mărcii Arctic şi a fabricii de produse electrocasnice de la Găeşti, a decis să adopte denumirea Beko. Decizia de schimbare a numelui survine în contextul semnării de către Arçelik a unui acord cu Whirlpool pentru integrarea operațiunilor sale europene, inclusiv a fabricii din România, sub noua identitate Beko Europe.


Istoria Arctic a început cu 56 de ani în urma, în 1968, imediat după vizita preîedintelui francez Charles de Gaulle în România şi de-a lungul anilor s-a impus ca una dintre cele mai representative mărci româneşti. Iniţial fabrica de la Găeşti început să producă două tipuri de frigidere, cu capacitatea de 140 litri şi 180 litri, precum și două tipuri de compresoare frigorifice (CFO 4.1 și CFO 4.5).

            


În această primă etapă a existenței brandului, aproape fiecare familie de români s-a bucurat de prezența în casă a unui frigider Artic. Ulterior, la doi ani după demararea producţiei autohtone, produsele de la Găeşti au fost realizate sub licență Thompson-Houston-Brand, companie franceză înființată în anul 1893 ca partener al americanilor de la General Electric Artic. Tot atunci Artic a devenit exportator, primele produse livrate pe piaţa externă fiind în Franța.
Din motive politice, în anul 1975, Aertic renunţă la licența Thompson-Houston-Brand, dar cu toate acestea a reuşit să atingă o capacitate anuală de producție de 220.000 de frigidere. O dată cu dezvoltarea producţiei, Arctic a reuşit să deţină peste 90% din piața românească de frigidere, asta în condițiile în care în anii ’80, fabrica de la Găeşti reuşea să exporte în țările occidentale mai mult de 80% din producția sa de frigidere.
În 1994, cu trei ani înainte de listarea la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), Arctic a aderat la Protocolul de la Montreal și a devenit primul producător est-european care a eliminat din procesul de producție freonul, substanță folosită pentru răcire considerată periculoasă pentru organismul uman.
În 1997, o dată cu listarea la BVB, Arctic a fost privatizată, pachetul de acţiunii intrând în posesia Băncii Europene de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi a Group Societe Generale, contra unei sume de doar 30 de milioane USD.
Din 2002, compania Arctic a fost achiziţionată de Arçelik Group, devenind una dintre cele 14 unități distincte de producție și una dintre cele 10 mărci ale grupului turc care activează în patru industrii principale: energie, industria auto, produse electrocasnice și servicii financiare. După privatizare, compania turcă a investit masiv în modernizarea şi dezvoltarea liniilor de producţie, inclusiv într-o unitate de care produce anual 2,2 milioane maşini de spălat.
În prezent produsele denumite altădată Artic se exportă către peste 80 de țări din Europa, Africa și Asia.

 

ISTORIA RECLAMELOR ARTIC:

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri