Caută
Close this search box.

Tot mai multe știri false vizează influențarea alegătorilor din SUA. Povești inventate despre un Bugatti, o primă doamnă sau rapoarte șocante

O rețea de site-uri web cu sediul în Rusia, mascată în ziare locale americane, pompează știri false ca parte a unei operațiuni bazate pe inteligență artificială care vizează din ce în ce mai mult alegerile din SUA, dezvăluie o investigație BBC.

Un fost ofițer de poliție din Florida care s-a mutat la Moscova este unul dintre personajele-cheie din spatele acestei rețele.

Ar fi fost un raport bombă – dacă ar fi fost adevărat.

Olena Zelenska, prima doamnă a Ucrainei, ar fi cumpărat o mașină sport rară Bugatti Tourbillon pentru 4,5 milioane de euro în timp ce vizita Parisul pentru comemorarea Zilei Z în iunie. Se presupune că sursa fondurilor a fost ajutorul militar american.

Povestea a apărut pe un site francez obscur în urmă cu doar câteva zile și a fost rapid dezmințită.
Experții au semnalat anomalii ciudate pe factura postată online. Un denunțător citat în poveste apare doar într-un videoclip editat ciudat, care ar fi putut fi creat artificial.

Bugatti a emis o dezmințire tranșantă, numind-o „știre falsă”, iar dealerul său din Paris a amenințat cu acțiuni în justiție împotriva persoanelor din spatele poveștii false.

Dar înainte ca adevărul să iasă la lumină, minciuna a devenit virală. Influencerii au preluat deja povestea falsă și au răspândit-o pe scară largă.

Un utilizator X, activistul pro-Rusia și pro-Donald Trump Jackson Hinkle, a postat un link văzut de peste 6,5 milioane de persoane. Alte câteva conturi au răspândit povestea la alte milioane de utilizatori X – cel puțin 12 milioane în total, conform măsurătorilor site-ului.

Cea mai recentă investigație BBC, desfășurată pe parcursul a mai mult de șase luni și care a implicat examinarea a sute de articole de pe zeci de site-uri web, a constatat că operațiunea are o nouă țintă – alegătorii americani.

Zeci de articole false urmărite de BBC par să aibă ca scop influențarea alegătorilor americani și semănarea neîncrederii înainte de alegerile din noiembrie. Unele au fost complet ignorate, dar altele au fost distribuite de persoane influente și de membri ai Congresului SUA.

Cum se răspândesc falsurile

De când campaniile de dezinformare susținute de stat și operațiunile de „știri false” generatoare de bani au atras atenția în timpul campaniei electorale americane din 2016, ”comercianții de dezinformare” au fost nevoiți să devină mai creativi atât în răspândirea conținutului lor, cât și pentru a-l face să pară credibil.

Operațiunea investigată de BBC Verify utilizează inteligența artificială pentru a genera mii de articole de știri, postate pe zeci de site-uri cu nume menite să sune prin excelență american – Houston Post, Chicago Crier, Boston Times, DC Weekly și altele. Unele folosesc numele unor ziare reale care și-au încetat activitatea cu ani sau decenii în urmă.

Majoritatea articolelor de pe aceste site-uri nu sunt pur și simplu false. În schimb, acestea se bazează pe știri reale de pe alte site-uri, aparent rescrise de programe de inteligență artificială.
În unele cazuri, instrucțiunile pentru motoarele AI erau vizibile pe articolele finalizate, cum ar fi: „Vă rugăm să rescrieți acest articol adoptând o poziție conservatoare”.

Articolele sunt atribuite unor sute de jurnaliști falși cu nume inventate și, în unele cazuri, cu fotografii de profil preluate din alte locuri de pe internet.

De exemplu, o fotografie a scriitoarei de succes Judy Batalion a fost folosită în mai multe articole pe un site web numit DC Weekly, „scris” de o persoană online numită „Jessica Devlin”.

„Am fost total confuză”, a declarat scriitoarea pentru BBC. „Încă nu înțeleg cu adevărat ce căuta fotografia mea pe acest site”.

Dna Batalion a declarat că a presupus că fotografia a fost copiată și lipită din profilul său LinkedIn. „Nu am avut niciun contact cu acest site”, a spus ea. „M-a făcut să fiu mai conștientă de faptul că orice fotografie cu tine online poate fi folosită de altcineva.”

Numărul mare de știri – mii în fiecare săptămână – împreună cu repetarea lor pe diferite site-uri, indică faptul că procesul de postare a conținutului generat de AI este automatizat. Cei care navighează ocazional ar putea avea cu ușurință impresia că site-urile sunt surse înfloritoare de știri legitime despre politică și probleme sociale fierbinți. Cu toate acestea, în acest tsunami de conținut se intercalează adevărata esență a operațiunii – povești false destinate din ce în ce mai mult publicului american.

Alte povești inventate

Deseori, poveștile amestecă probleme politice americane și ucrainene – de exemplu, una dintre ele susținea că o angajată a unei organizații ucrainene de propagandă a fost consternată să afle că i s-au atribuit sarcini menite să îl doboare pe Donald Trump și să îl susțină pe președintele Biden.

Un alt raport inventează o excursie de cumpărături la New York făcută de prima doamnă a Ucrainei și susține că aceasta a fost rasistă față de personalul unui magazin de bijuterii. BBC a descoperit că documente falsificate și videoclipuri YouTube false au fost folosite pentru a susține ambele povești false.
Unele dintre falsuri se răspândesc și obțin rate ridicate de distribuire pe rețelele sociale, a declarat Clement Briens, analist principal de informații privind amenințările la compania de securitate cibernetică Recorded Future.

Compania sa spune că 120 de site-uri web au fost înregistrate de operațiunea – pe care o numește CopyCop – în doar trei zile în mai. Iar rețeaua este doar una dintre numeroasele operațiuni de dezinformare bazate pe Rusia.

Pentru a consolida și mai mult credibilitatea poveștilor false, agenții creează videoclipuri pe YouTube, în care apar adesea persoane care pretind că sunt „jurnaliști independenți”. În unele cazuri, videoclipurile sunt narate de actori – în altele, pare că sunt voci generate de AI.

O poveste apărută pe DC Weekly, care susținea că oficialii ucraineni și-au cumpărat iahturi cu ajutorul militar american, a fost distribuită de mai mulți membri ai Congresului, inclusiv de senatorul J D Vance și de reprezentanta Marjorie Taylor Greene. Dl Vance este unul dintre puținii politicieni menționați ca potențial contracandidat la vicepreședinție pentru Donald Trump, scrie BBC.

The post Tot mai multe știri false vizează influențarea alegătorilor din SUA. Povești inventate despre un Bugatti, o primă doamnă sau rapoarte șocante appeared first on tvrinfo.ro.

  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri