Într-o declarație surprinzătoare, fostul judecător al Curții Constituționale, Daniel Morar, a confirmat dezvăluirile făcute de ziarul Incisiv de Prahova în 2017, susținând că Centrul Național de Interceptare a Comunicațiilor (CNIC) din cadrul SRI operează ilegal de două decenii. Morar a explicat că acest centru funcționează fără o bază legală solidă, fiind înființat printr-o hotărâre secretă a CSAT, care nu are putere de lege. Această situație subminează legalitatea tuturor interceptărilor realizate de SRI din 2002 până în prezent, ridicând grave întrebări despre respectarea drepturilor și libertăților fundamentale în România.
La data de 11.04.2017, Incisiv de Prahova publica articolul „SRI actioneaza in afara legii/ Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor, o institutie fantoma, inexistenta in legislatia Romaniei”, prin care dezvaluiam ca ,. cei din Guvernul Romaniei au dat puteri sporite Serviciului Roman de Informatii, transformandu-l in organ de cercetare penala speciala, si astfel a reinviat practic Directia a VI-a Cercetari Penale a Securitatii. Este vorba despre celebra Ordonanta adoptata, vineri 11 martie 2016, dupa ce Curtea Constitutionala a Romaniei a scos SRI in afara dosarelor penale, spargand „Binomul SRI-DNA”, scrie publicația Incisiv de Prahova.
Ordonanta de Urgenta este insa una profund ilegala si neconstitutionala. Spunem asta intrucat modul in care Guvernul Ciolos si Raluca Pruna au actionat in acest caz incalca grav Constitutia Romaniei, in conditiile in care o Ordonanta de Urgenta nu poate fi adoptata in domeniul legilor constitutionale sau in cel privind drepturile si libertatile omului. Mai exact, art. 115 alin. 6 din Constitutia Romaniei, prevede ca „Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate publica”.
Pe de alta parte, Ordonanta pritocita de Guvernul Ciolos nu schimba prea mult lucrurile. Interceptarile si supravegherea se vor face in continuare cu infrastructura SRI, prin intermediul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor. O institutie fantoma, inexistenta in legislatia Romaniei, infiintata in 2008 printr-o Hotarare CSAT secreta, adica printr-un act administrativ ce nu are nicio valoare legislativa si care nu tine loc de lege. Practic, asa cum era si pana acum, SRI va continua sa aiba monopol pe interceptari, nefiind infiintata o institutie noua, si va continua sa detina baza de date si serverele, cu diferenta ca procurorii vor avea si ei acces la infrastructura serviciului.
De asemenea, precizam ca renumita ordonanta modifica o lege organica, fapt nesesizat pana in prezent de specialisti.
In legea de functionare a SRI – Legea nr. 14 din 24 februarie 1992 (cu toate actualizarile) privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii se specifica in mod clar la art 13:
ART. 13
Organele Serviciului Român de informaţii nu pot efectua acte de cercetare penală, nu pot lua măsura reţinerii sau arestării preventive şi nici dispune de spaţii proprii de arest.
În februarie, pe cînd eram încă în starea de alertă, CCR a declarat neconstituțională legea pentru abrobarea OUG nr 6/ 2016, care permitea SRI să efectueze acte de cercetare penală, legendarele interceptări, după ce, în prealabil, ordonanța însăși fusese declarată neconstituțională. Sistemul nu s-a lăsat și a oferit o interpretare proprie a deciziei Curții, din care rezulta că SRI poate, în continuare, să facă interceptări. Iată că azi, fostul judecător al CCR, Daniel Morar, cel care a fost raportor pentru respectivele decizii, spune explicit, ca să nu mai existe echivoc, că interceptările penale ale SRI sunt ilegale de fix 20 de ani.
Motivarea CCR din decizia 55/2022 releva că celebrul Centru Național de Interceptare a Comunicațiilor din cadrul SRI funcționează cu încălcarea Constituției, fiind înființat prin hotărâre CSAT, care nu are putere de lege.
Într-un interviu acordat Aleph News, fostul judecător Daniel Morar, aruncă o bombă nucleară, prezentînd o interpretare simplă și concisă a deciziei CCR și confirmand in totalitate dezvaluirile ziarului Incisiv de Prahova.
„Problema Centrului este că el nu există din punct de vedere legal. Și o să mă explic. Prima referință la Centrul Național de Interceptări a apărut în 2016 prin Ordonanța Prună. CNIC-ul, ca structură ca atare în cadrul SRI, funcționează ca atare de 20 de ani, din 2002. Însă el funcționează în baza unei hotărâri CSAT, adică hotărâri clasificate, secrete. Care nu e lege. Este act administrativ. Funcționează pe baza ordinelor și regulamentelor date de directorul SRI. Dar până și în cele 2 hotărâri – care sunt secrete – se precizează expres că acest Centru este Centrul Național de Interceptare a Comunicațiilor în domeniul securității naționale. Deci nu se prevede nicidecum că el își desfășoară o activitate și în domeniul judiciarului. Pentru că punerea în executare a unor mandate în dosarele penale ține de domeniul judiciarului și nu de securitatea națională. Când în 2022, când s-a aprobat legea care a aprobat Ordonanța, Curtea a analizat acest aspect, a constatat că nu știm de acest Centru decât faptul că el există și că el face interceptările. Și face asta de 20 de ani”, a declarat Daniel Morar.