Implicarea lui Ștefan-Radu Oprea în scandaluri legate de spălare de bani și mafia deșeurilor ridică serioase întrebări privind transparența și integritatea mediului politico-economic din România. Recentul raport despre împrumuturile și afacerile sale suspecte, în parteneriat cu personaje controversate, aduce în discuție legalitatea surselor de finanțare și conexiunile îndoielnice pe care acesta le întreține. În acest context, decizia Guvernului Ciolacu de a aloca, prin Hotărârea nr. 715/2024, o sumă semnificativă din Fondul de rezervă bugetară către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, pentru achiziționarea unui teren strategic, atrage atenția asupra unor cheltuieli bugetare care par cel puțin discutabile. Într-o perioadă în care guvernul insistă asupra necesității reducerii deficitului prin măsuri de austeritate, alocarea acestor fonduri ridică suspiciuni asupra priorităților și motivațiilor din spatele deciziilor politice.
Implicarea lui Ștefan-Radu Oprea în scandalurile de spălare de bani și mafia deșeurilor pune România și industria de armament într-o lumină nefavorabilă, relatează publicația Incisiv de Prahova.
Raportul referitor la împrumuturile și afacerile dubioase ale senatorului PSD ridică semne de întrebare asupra legalității provenienței fondurilor și a conexiunilor cu parteneri discutabili. Dezvăluirile recente despre afacerile și practicile dubioase ale lui Oprea și asociatul său „Treflă” aruncă o umbră asupra integrității și transparenței în mediul politic și de afaceri din România (aici).
Astfel, aceste cheltuieli bugetare par si mai “ciudate” , cheltuieli bugetare ale tandemului Ciolacu – Oprea
In mod surprinzator in data de 28.06.2024 Guvernul Ciolacu a aprobat, printre multe alte acte normative, HG nr.715/2024[1] privind suplimentarea bugetului Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului pe anul 2024 cu suma de 91.104 mii lei, credite de angajament și credite bugetare, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, suma fiind necesara pentru satisfacerea unui interes public, declarat în condițiile art. 296 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare.
Din analiza Notei de fundamentare[2] a actului normativ anterior subliniat aflam cu stupoare ca fondurile in cauza sunt solicitate pentru utilizarea cu respectarea principiului protejarii resurselor economice, inclusiv a locurilor si zonelor de interes strategic, respectiv pentru trecerea unui teren în proprietatea publica a statului si mandatarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) in scopul împuternicirii reprezentanților legali ai acestuia in adunarea general a acationarilor pentru luarea deciziei de transmitere a dreptului de proprietate a unui teren, aflat in patrimoniul unei societati comerciale la care statul este actionar majoritar, in proprietatea publica a statului cu despagubirea in consecinta.
Dar oare pentru ce societate sunt necesare aceste fonduri financiare, care sunt in fapt cheltuileli din bugetul de rezerva al Guvernului, intr-o perioada in care guvernantii clameaza necesitatea reducerii tintei de deficit prin reducerea cheltuielilor publice si intarirea disciplinei financiare la nivelul administratiei centrale si locale?
Acest aspect il aflam cu usurinta printr-o introspectie a actelor aflate in transparenta publica pe site-ul MEAT, identificand un proiect de act normativ initiat de catre MEAT[3], din lecturarea caruia distingem destinatia finala a fondurile respective pentru care s-a emis HG nr.715/2024 si anume pentru preluarea in patrimoniul public al statului a 80,86441 ha de teren situat în strada Portului, nr. 1, Mangalia, județul Constanța, teren aflat in patrimoniul si admnistrarea Santierului Naval 2 Mai S.A., la care statul prin MEAT detine 93,8878 % din actiuni.
Interesant este ca in justificarea alocarii fondurilor financiare in cauza din fondul de rezerva al Guvernuluie catre MEAT, respectiv pentru achitarea contravalorii bunului respectiv (a terenului in cauza), initiatorul actului normativ vorbeste, printre altele, de faptul ca “terenul situat în strada Portului, nr. 1, Mangalia, județul Constanța, aflat în patrimoniul societății Șantierul Naval 2 Mai S.A., a făcut și face obiectul unor înțelegeri/contracte succesive, care nu au condus la o utilizare eficientă a acestuia raportat la caracteristicile sale unice, cu consecința lezării interesului social și de dezvoltare economică”, coroborat cu “contextul amenințărilor și provocărilor în materie de securitate ce marchează spațiul geopolitic actual, respectiv al riscurilor asociate conflictului din vecinătatea țării”, sens in care s-ar “impune adoptarea de către statul român, în considerarea prevederilor art. 47 și 135 alin. (2) lit. b) din Constituția României, a unor măsuri de securizare a acestui teren, respectiv de consolidare a unei capacități care trebuie să fie în măsură să asigure continuitatea unor activități (ex: de construcție, reparație și mentenanță a vaselor/construcțiilor navale) și configurarea unor alte tipuri de activități utile statului român.”
Ce uimeste este rapiditatea cu care Guvernul a luat decizia de alocare a fondurilor financiare in discutie, adica, in data de 28.06.2024 prin AGA Santierului Naval 2 Mai SA[4] se hotareste, printre altele, transmiterea dreptului de proprietate a terenului antrior subliniat in proprietatea publica a statului si pentru valoarea determinata printr-un raport de evaluare realizat de o firma acreditata ANEVAR, a carei identitate nu este cunoscut si nici delarata public de cei in drept, iar, ulterior, in sedinta de Guvern din aceeasi data se adpota HG 715/2024.
Oare de ce statul roman nu a luat o astfel de masura mai de mult astfel incat sa impiedice activitatea deficitara a managementului Șantierul Naval 2 Mai S.A., la care statul a fost actionar majoritar si sa se ajunga la utilizarea ineficienta a activelor ptrimoniale ale societatii respective cu afectarea interesului national?
In fapt MEAT si in solidar cu acesta Guvernul recunosc ca nu au fost intreprinse in decursul anilor trecuti masuri concrete de eficientizarea si optimizare a activitatii acesteia, iar managementul de nivel superior nu a contribuit la asigurarea bunei functionarii a santierului in cauza.
Pentru exemplificare aratam ca profitul net al Santierului Naval 2 Mai SA pentru anul 2023 a fost de 705 lei, la o cifra de afaceri de 3.682.610 lei si un numar de angajat de 8 oamnei, conform datelor oficiale.[5]
De altfel, unde au fost autoritatile statului cu atributii si competente in prevenirea aparitiei unor astfel de situatii de natura a afecta situatia economica financiara a societatii de interes national, inclusiv in cele de controlul si de aplicare a legii astfel incat sa nu se ajunga la o situatie in care sa intervina statul pentru a sprijini financiar din bugetul national o astfel de societate, situtie ce ar putea fi apreciata de catre Uniunea Europeana ca un ajutor de stat, disimulat?
De remarcat ca in conducerea Santierului Naval 2 Mai S.A. se regasesc urmatoarele persoane:
- Doru Jianu, director general[6]
- Danciu Gabriela Catalina – membru in CA[7], persoana care activeaza in cadrul MEAT, dar si la Senatul Romaniei, fiind si cadru universitar asociat la Universitatea Bucuresti – UNIBUC, iar sotul doamnei fiind pensionar militar;
- David Emilia[8] – membru CA, persoana care detine si calitatea de membru CA la SC Uzina Mecanica Plopeni SA, este consilier in cadrul MEAT;
- Vladescu Luminita, administrator special[9],consilier parlamentar la Senatul Romaniei.
[1] https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/284681
[2] https://gov.ro/ro/guvernul/procesul-legislativ/note-de-fundamentare/nota-de-fundamentare-hg-nr-715-28-06-2024&page=3
[3] https://economie.gov.ro/proiect-de-hotarare-a-guvernului-privind-transmiterea-unui-imobil-teren-din-patrimoniul-societatii-santierul-naval-2-mai-s-a-in-domeniul-public-al-statului-si-administrarea-ministerului-economiei/
[4] https://www.sn2mai.ro/2024/HotarareaAGEA2024.06.28.pdf
[5] https://mfinante.gov.ro/apps/infocodfiscal.html
[6] https://www.sn2mai.ro/declaratiiCV/2024/DoruJianu2024.pdf
[7] https://www.sn2mai.ro/declaratiiCV/2024/membriiCA2024.pdf
https://www.sn2mai.ro/2024/CVDanciuGabrielaCatalina.pdf
[8] https://www.sn2mai.ro/2024/CVEmiliaMirelaDAVID.pdf
[9] https://www.replicaonline.ro/luminita-vladescu-la-conducerea-santierului-2-mai-pentru-inca-2-luni-584426