Criza forței de muncă îi determină pe transportatorii români să angajeze șoferi din Asia

Criza forței de muncă îi determină pe transportatorii români să angajeze șoferi din Asia

Criza forţei de muncă se resimte tot mai acut în Transporturi. Patronii din domeniu reclamă că la nivel naţional e un deficit de peste 100.000 de șoferi profesionişti.

Aşa că tot mai multe firme au început să angajeze conducători auto din Asia pentru TIR-uri, microbuze şi autocare. Ca să înceapă cât mai repede lucrul, managerii din Transporturi cer guvernanţilor să modifice regulile astfel încât permisele de conducere ale şoferilor străini să nu mai fie preschimbate cu unele româneşti.

Nadeeshan este din Sri Lanka și de trei luni lucrează la o firmă de transport cu garaje în București și în Ialomița. A fost angajat ca șofer profesionist, pentru cursele interne de pasageri, dar momentan e nevoit să lucreze ca mecanic. Nu a obținut încă preschimbarea permisului de conducere din țara sa cu unul românesc.

Nadeeshan Weranga, lucrător din Sri Lanka: Mi-ar plăcea să lucrez în România patru, cinci ani. E un salariu bun, oamenii sunt de treabă. Este o ţară europeană.

Patronul care l-a angajat vrea să aducă mai mulți șoferi profesioniști, mecanici și tinichigii din Asia. Reclamă însă că procedura e greoaie.

Gabriel Oțet, patronul unei firme de transport: Urmează să mai vină din Sri Lanka încă 11 persoane, pentru că aici nu avem. Dacă aducem, durează trei luni de zile ca să le facem documentația de ședere și mai durează încă trei luni ca permisele să fie preschimbate. Deci pentru o perioadă de doi ani de zile pentru care noi îi aducem pe oamenii ăștia, aproape un sfert din perioadă durează actele.  

Patronatele din Transporturi cer Guvernului să simplifice regulile astfel încât permisele de conducere ale șoferilor profesioniști din alte țări să fie recunoscute în România.

Vasile Ștefănescu, președinte, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România: Uitați cum eu, șase luni de zile, eu trebuie să-l iau, să-l angajez, să-l plătesc, să-i dau mâncare, cazare, și ce să-l folosesc? Să măture prin garaj? Trebuie o decizie politică în așa fel încât, după ce a venit în țară, a fost super controlat, are permis de ședere. Dă-mi dreptul să-l bag în școlarizare și într-o lună, o lună și jumătate, să îl bag în producție. Lipsa forței de muncă pentru șoferi este de peste 150.000 la nivel național.

Direcția Rutieră din Ministerul Transporturilor a modificat deja regulile astfel încât examenul pentru obținerea certificatului de calificare profesională să poată fi susținut și în engleză.

Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: Noi am promis sprjin în legătură cu celelalte instituții în așa fel încât procedurile ca un cetățean extra-comunitar să devină șofer profesionist angajat în România să se desfășoare cât se poate de rapid, se discută chiar și la nivelul Comisiei Europene.

În ultimii ani, mulți șoferi profesioniști din România au ales să lucreze în alte state europene, în condițiile în care salariile sunt chiar și de peste două ori mai mari decât în țară, iar condițiile de lucru, mai bune.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *