Oamenii de ştiinţă din Brazilia au anunţat descoperirea uneia dintre cele mai vechi fosile aparţinând, cel mai probabil, unei reptile străvechi, care a trăit în urmă cu circa 237 de milioane de ani şi care ar putea explica ascensiunea dinozaurilor, informează Reuters.

Denumită Gondwanax Paraisensis, acea specie de reptilă cu patru picioare era aproximativ de mărimea unui câine de talie mică, avea o coadă lungă, de circa 1 metru, şi cântărea între 3 şi 6 kilograme, au precizat luni oamenii de ştiinţă într-un comunicat.

Mica reptilă cutreiera teritorii aflate în Brazilia din zilele noastre, pe vremea când clima de pe Terra era mult mai caldă.

Fosila a fost identificată ca fiind o nouă Silesauridă, un grup extinct de reptile. Paleontologii dezbat dacă Silesauridele erau dinozauri adevăraţi sau posibili precursori ai creaturilor care au dominat la un moment dat viaţa de pe Terra.

”Înţelegerea caracteristicilor acestor precursori ar putea aduce lumină asupra elementului crucial care a contribuit la succesul evoluţionar al dinozaurilor”, se mai spune în comunicat.

Dezgropată într-un strat de stâncă ce datează din perioada Triasicului, care a avut loc în urmă cu 252 milioane de ani – 201 milioane de ani, fosila de Gondwanax Paraisensis provine din vremea când dinozaurii, dar şi mamiferele, crocodilii, ţestoasele şi broaştele au apărut pentru prima dată.

În 2014, medicul Pedro Lucas Porcela Aurelio a descoperit fosila în oraşul Paraiso do Sul, situat în cel mai sudic stat brazilian, Rio Grande do Sul.

A donat-o unei universităţi locale în 2021, ceea ce a demarat o cercetare cu durata de trei ani.

”Să fii prima fiinţă umană care atinge ceva de acum 237 de milioane de ani este extraordinar”, a declarat Aurelio pentru Reuters.

”Este un sentiment indescriptibil”, a spus acesta, care spune că a fost pasionat de paleontologie încă din copilărie.

Descoperirea este prezentată detaliat într-un articol semnat de paleontologul Rodrigo Temp Müller şi publicat luna trecută în revista ştiinţifică Gondwana Research.

”Cea mai importantă parte a acestei descoperiri este vechimea sa”, a spus Müller într-un interviu. ”Întrucât e atât de străveche, ne oferă indicii despre apariţia dinozaurilor”.

A adăugat că fosilele erau acoperite de un strat gros de piatră când au fost donate de Aurelio, iar iniţial, doar părţi din vertebre erau vizibile.

Gondwanax înseamnă ”conducătorul Gondwana”, o referire la întinderea de pământ Gondwana, din regiunea sudică a supercontinentului Pangeea înainte ca acesta să se despartă în mai multe fragmente, în timp ce Paraisensis este un omagiu adus oraşului Paraiso do Sul.

The post Fosila unei noi specii de reptilă descoperită în Brazilia aduce indicii despre dominaţia dinozaurilor appeared first on tvrinfo.ro.