Când pilotul de vânătoare Benjamin „Irish” Coffey a decolat cu aparatul său F-15, într-o noapte din primăvară, nu se aștepta să rămână fără rachete pentru a contracara un atac iranian masiv la adresa Israelului.
Era 13 aprilie, iar Iranul lansase peste 300 de drone, rachete balistice și de croazieră, un atac mult mai mare decât anticipase Armata americană.
Coffey și colegul său de echipaj, căpitanul Lacie „Sonic” Hester, ofițer de sisteme de armament, fuseseră instruiți să folosească toate armele pe care le aveau la dispoziție pentru a opri atacul. Așa că au conceput un plan.
Într-un interviu acordat CNN în premieră de la acea noapte, Hester și Coffey au descris cum au zburat cât de aproape au putut de o dronă iraniană, cu mult sub altitudinea minimă de siguranță pentru F-15 Strike Eagle, și cum au folosit o armă – o manevră extrem de periculoasă în întuneric total, împotriva unei ținte abia vizibile. Au ratat.
„Simți cum fuge pământul, simți cum te apropii din ce în ce mai mult de sol”, a declarat Coffey pentru CNN. „Riscul era prea mare pentru a încerca din nou”.
În final, forțele americane din aer și de pe mare, inclusiv Hester și Coffey, au interceptat 70 de drone și trei rachete balistice în acea noapte. Atacul a fost în mare parte contracarat.
Ce se întâmpla la bază, la fel de periculos ca în aer
Dar piloții de vânătoare F-15, ofițerii de armament și personalul de la bază care au luat parte la operațiune și care au vorbit cu CNN au descris că s-au simțit uneori copleșiți în timp ce combăteau atacul iranian, primul test real al Forțelor Aeriene ale SUA în fața unui atac cu drone prelungit și la scară largă.
Avioanele de luptă au petrecut ore întregi în aer, în acea noapte.
Situația de la baza militară americană neprecizată din Orientul Mijlociu a fost la fel de haotică.
Apărarea aeriană a bazei a doborât rachete și drone iraniene care se aflau deasupra sa, iar trupele au fost trimise de urgență în buncăre.
Membrii Forțelor Aeriene, ca și restul lumii, așteptau și se pregăteau pentru riposta Teheranului, după atacul Israelului asupra clădirii consulatului iranian din Siria, în care au fost uciși mai mulți membri ai Corpului Gardienilor Revoluției Islamice.
„Când am primit instrucțiunile pentru a zbura în acea noapte, încă nu aveam nicio idee”, a declarat Hester pentru CNN. „Ar fi putut fi doar o alarmă falsă – doar o altă ieșire de zbor în cerc, așteptând să se întâmple”.
Piloții de vânătoare nu avuseseră prea mult timp până atunci să se antreneze, a admis lt. col. Timothy „Diesel” Causey, pilot de F-15.
Dronele „sunt un mijloc de atac cu costuri reduse și risc scăzut pentru inamic. Pot trimite cantități masive, iar noi trebuie să le contracarăm pentru a proteja civilii și pentru a ne proteja aliații”, a declarat Causey pentru CNN. „Nu începuserăm încă să exersăm pe scară largă”.
Atacul a evidențiat modul în care armata va trebui să se confrunte cu un nou tip de război, care opune avioane de luptă de milioane de dolari unor drone de atac ieftine, care se deplasează lent și care pot eluda cu ușurință sistemele radar foarte sofisticate.
„Vorbim despre ceva care se află la limita capacității de detectare a unui avion de vânătoare – ceea ce noi numim ‘caută, fixează, urmărește, ia la țintă și trage’”, a spus Coffey. „Cel mai bun radar din inventar se află în acest avion din spatele nostru și nimeni nu știa cu adevărat dacă exista capacitatea de a găsi aceste drone.”
O altă provocare: cele mai eficiente arme ale avioanelor de vânătoare au fost epuizate rapid. F-15E Strike Eagle poate transporta doar 8 rachete aer-aer.
„În acea noapte, misiunea era să doborâm dronele cu orice armă aveam la dispoziție, pentru a ne proteja aliatul”, a declarat lt. col. Curtis „Voodoo” Culver, pilot de F-15. „Am rămas fără rachete destul de repede… poate 20 de minute”.
Aterizarea la o bază sub tir, a doua mare provocare
După ce rachetele au fost folosite, următoarea sarcină era și mai periculoasă: aterizarea, în timp ce rachetele și dronele iraniene interceptate de sistemele de apărare antiaeriană Patriot ale bazei militare explodau deasupra și în timp ce ploua cu resturi pe pistă.
Unele dintre avioanele de luptă, inclusiv cele ale lui Coffey și Hester, au trebuit să aterizeze cu o „rachetă suspendată” – o situație de urgență în care o rachetă este lansată, dar funcționează defectuos și nu este lansată efectiv.
„Această rachetă – nu știm dacă este armată și nu știm dacă va exploda pe aripa noastră”, a spus Coffey. „Nu știm dacă va exploda, în timp ce echipa de întreținere lucrează la siguranța aeronavei. Este o problemă mare. Iar acum, când începem procesul de aterizare, intrăm în alertă roșie.”
Baza fusese închisă ermetic, sub avertizarea unui atac iminent.
„Rachetele și dronele zboară deasupra bazei și sunt interceptate, așa că alarma roșie se declanșează”, a explicat Causey. „Apoi, în acel moment, vezi în acțiune disciplina militară și demonstrații de curaj, sub foc.”
În timp ce piloții încercau să aterizeze la bază, au văzut explozii în aer și au transmis mesaj către Clayton „Rifle” Wicks, pilotul de F-15 care conducea operațiunile avioanelor la sol în acel moment.
„Într-adevăr, tot ce le-am putut spune a fost să rămână în aer cât de mult pot, cu combustibilul pe care îl au”, a declarat Wicks pentru CNN. „Nu deviați, pentru că nici măcar aerodromurile noastre pentru deviere – nu știm ce se întâmplă acolo, așa că, dacă e ceva ce explodează deasupra capetelor noastre, este foarte probabil să explodeze și acolo.”
Membrii trupelor de la sol au fost sfătuiți să se îndrepte spre buncăre, dar mulți nu au făcut-o, rămânând concentrați să ridice din nou avioanele pentru a continua lupta.
„La un moment dat, unul dintre cei de la bază stătea lângă o cisternă cu tone și tone de combustibil, încărcând rezervorul unui avion, în timp ce erau explozii deasupra”, a declarat Culver. „Curajul acelui om, acelui american, de a se mobiliza și de a face asta pentru un aliat este incredibil.”
Noua natură a războiului cu drone
Mulți dintre piloții F-15, echipajele aeriene și terestre care au luat parte la operațiunile din acea noapte au fost recompensați cu distincții săptămâna aceasta, pentru curajul lor.
Hester și Coffey au primit Steaua de Argint, a treia cea mai mare onoare a Armatei, pentru vitejie în luptă.
Wicks a primit Steaua de Bronz, acordată pentru actele de eroism în luptele de la sol.
Și Causey, și Culver au primit cea mai înaltă distincție a Armatei pentru reușitele aeriene extraordinare – celebra Distinguished Flying Cross.
Pentru Culver, noaptea a fost emblematică pentru cât de mult s-au schimbat lucrurile pentru piloții de luptă.
„În Vietnam, Robin Olds dobora avioane MiG-15 peste Red River”, a spus el, referindu-se la celebrul pilot de luptă care a anihilat 17 avioane inamice în acel conflict. „Asta înseamnă o luptă om la om, persoană la persoană, în care unul încearcă să-l omoare pe celălalt”, a explicat el.
„Și asta este diferența. Am înțeles că fiecare dintre acele drone nu încerca să ne omoare pe noi, cei din avion, ci miza potențială era pierderea de vieți civile. Noi am fost implicați pentru a încerca să salvăm vieți inocente în fața unei amenințări aeriene. Și aceasta este noua natură a acestei lupte.”
The post CNN: Cum au respins piloții americani un val masiv de drone iraniene. Un scenariu de „Top Gun” appeared first on tvrinfo.ro.