Cele mai importante utilaje pentru construcţia metroului din Cluj Napoca au ajuns în portul Constanța. Frezele care vor fi utilizate pentru forarea galeriilor subterane au fiecare câte 120 de tone. Piesele gigantice, aduse din China cu o nava cargo și vopsite în culorile tricolorului românesc, urmează să fie transportate către Cluj cu ajutorul unor platforme speciale.
După o întârziere de câteva zile provocată de vremea nefavorabilă, nava Tian Qi, sub pavilion chinez, a acostat marți în Portul Constanța Sud-Agigea. În cală se aflau cele două „cârtiţe”, cum sunt denumite popular utilajele de forare gigantice. Inginerii le numesc însă TBM (Tunnel Boring Machine), în esență freze pentru foraj subteran cu un diametru de 6,35 metri, lungimea de 32 de metri și un preț de circa 15 milioane de dolari fiecare. După verificări amănunțite, calcule și zeci de oameni mobilizați, a început descărcarea cu ajutorul a două macarale de mare tonaj.
Pentru descărcarea pieselor a fost nevoie de o sincronizare perfectă a macaralelor, pentru că unele segmente depășeau cu mult 100 de tone.
Piesele descărcate de pe vapor sunt încărcate și transportate către Cluj. Transportul va dura aproximativ o săptămână și jumătate și vor fi folosite la forare.
Valentin Manea, director operativ al firmei din Portul Constanța Sud-Agigea: Această operațiune e foarte dificilă, pentru că piesele sunt agabaritice, au 121 de tone.
Convoiul va fi format din cel puțin 10 camioane de mare tonaj, care vor circula cu cel mult 70 de km/oră. În total, la Cluj vor fi transportate 38 de piese.
Odată ajunse la Cluj Napoca, asamblarea va dura 3 luni, dar vor avansa apoi cu 10-20 de metri pe zi.
Pentru clujeni metroul rămâne încă un vis îndepărtat.
Metroul din Cluj va avea o capacitate de peste 20.000 de pasageri pe oră, fiind singura variantă de transport rapid între Cluj și Florești.
Realizarea metroului clujean va dura aproape un deceniu, iar proiectul va fi deosebit de complex.
Unal Batuhan, inginer de la firma din Turcia: Acest proiect va dura aproximativ 8 ani şi va avea o lungime de aproximativ 21 de km.
Dacă totul decurge conform planurilor, metroul clujean ar urma să fie inaugurat până la finalul anului 2032. Pentru că finanțarea de 300 milioane de euro prin PNRR a fost ratată, suma a fost acoperită pentru moment din fonduri de la guvern, pentru a asigura continuarea lucrărilor până în 2026. Ulterior, autoritățile trebuie să identifice alte surse de finanțare.
The post „Cârtițele” care vor săpa la metroul clujean au ajuns în țară appeared first on tvrinfo.ro.