Caută
Close this search box.

Mugur Isărescu, despre abuzurile din sistemul bancar: Războiul dintre clienți și bănci nu folosește nimănui

Banca Națională Română (BNR) se chinuie să scoată banii din piață, iar dobânda pe care unii o blamează nu este un profit pentru banca centrală a țării noastre, a declarat marți guvernatorul BNR, Mugur Isărescu.

“Banca Națională a României (BNR) se chinuie să scoată banii din piață, iar dobânda relativ înaltă pe care o blamează unii nu este un profit pentru noi. Nu noi suntem creditorii”, a spus guvernatorul BNR, marți, în cuvîntarea ținută la conferinta anuala a Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), conform Mediafax.

Totodată, oficialul Băncii Naționale a apreciat că România are deficite comerciale bugetare mult mai mici decât înaintea crizei economice, dar că ne lipsește o atmoferă mai caldă între bănci și clienți.

“Avem deficite comerciale bugetare mult mai mici decânt înaintea crizei, avem și bani suficienți, dar avem o problemă mare, suntem după mai mulți ani de politici fiscale prociclice. Am stimulat economia pentru a intra mai repede în zona euro, să reducem decalaje și să grăbim convergența. Uneori, graba strică treaba. Economia este ca un ciclu și faza descendentă a ciclului poate să se suprapună cu nevoia de a face corecturi, să îți reduci deficitele externe sau interne, adică să strângi cureaua. Băncile și-au curățat bilanțurile de la 22% credite neperformante la 5% NPL. Solvabilitatea și lichiditatea au ajuns la un nivel record în sistemul bancar, avem 18% solvabilitate. Ceea ce ne lipsește este încrederea, o atmosferă mai caldă și mai liniștită pe ambele părți, un cadru legislativ care să fie stabil. Ne lipsesc inovațiile”, a spus Isărescu.

Guvernatorul Băncii Naționale Române (BNR) a avertizat că războiul dintre sistemul bancar și clienți nu este benefic pentru nimeni, iar Centrul de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar (CSALB) este un proiect care a ajuns mai târziu în România decât în alte țări, dar poate îmbunătăți relația tensionată din societatea noastră.

“Centrul de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar (CSALB) este un proiect care a ajuns în România mai târziu decât în alte țări, care a prins avânt, rădăcini și este acum o experiență pozitivă. De ce nu a fost cel mai fericit moment de plecare la drum? Au fost rațiuni interne și motive externe, care au cultivat acest conflict între creditori și debitori, uneori cu înverșunare și exagerare. Pentru a recupera întârzierea cu care am plecat la drum și pentru a întări tendințele pozitive, pentru a le elimina pe cele negative, trebuie să facem din această variantă de soluționare a conflictelor – o cale de a îmbunătăți relația încă tensionată din societatea noastră. Nu folosește nimănui războiul dintre bănci și clienți, nici cultivarea acestui război, nici abuzurile cu care ne-am obișnuit în ultima vreme. Nu putem spune că suntem o țară cu tradiție în domeniul creditării. Domeniul acesta a plecat la noi relativ târziu, a fost și întreruperea din vremea comunistă. Oricum, creditul rămâne credit, plăcut sau neplăcut trebuie să îl restitui. Se spune în psihologie că imposibilitatea de a rambursa un credit se situează printre primele locuri, este extrem de neplăcut”, a explicat Mugur Isărescu.

Citește și: Eugen Tomac exclude boicotul: Votul PMP merge spre Klaus Iohannis

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri