În ultimele zile, mii de bucureșteni din Sectoarele 2 și 3 ale Capitalei au rămas fără apă caldă și au postat sute de mesaje de nemulțumire pe rețelele de socializare. Oamenii nu știau de ce este oprită apa caldă, când se remediază problema și de ce strada sau blocul lor nu apare pe lista unde sunt avarii și acuzat că Termoenergetica și Primăria Capitalei manipulează datele. Contactați de HotNews.ro, reprezentanții companiei Termoenergetica spun că problemele au apărut deoarece CET Sud a intrat în revizie și a fost nevoie de lucrări la rețea pentru ca apa caldă să ajungă și în Sectoarele 2 și 3. În ceea ce privește acuzațiile că manipulează datele, reprezentanții companiei spun că au dat un perimetru mai larg, pentru că nu știau nici ei unde nu va fi apă caldă. Aceștia mai spun că o listă cu străzile afectate a apărut la rubrica ”funcționare sub parametri”, însă mai mulți cetățeni au scris pe rețelele de socializare că blocul lor nu apărea la nicio rubrică.
”De aproape două luni, tot avem probleme cu apa caldă. Uneori, sunt zile întregi, consecutive, în care pe țeava de apă caldă curge apă rece. O mare problema este că niciodată nu știm care sunt motivele și cât durează astfel de situații, pentru că pe site-ul Termoenergetica lipsesc informațiile necesare”, spune Claudia, unul dintre cetățenii din Sectorul 2 care au rămas fără apă caldă. ”Aveți apa calda? Pe site-ul www.cmteb.ro nu mai apare nimic nici la avarii, nici la funcționare sub parametri”, a scris un alt cetățean din Sectorul 3 pe Facebook.
Problemele au început marți, când CET Sud a intrat în revizie și tot orașul a fost alimentat de la CET Grozăvești și CET Progresul. Reprezentanții Termoenergetica spun că din această cauză la o parte din blocurile din Sectoarele 2 și 3 apa caldă ajungea rece. Pentru remedierea problemei a fost nevoie de o reparație la magistrala II, în zona Dristorului, astfel că de vineri până duminică o mare parte din Sectoarele 2 și 3 nu au mai avut apă caldă deloc.
”CET Sud a intrat într-o revizie totală. În ultimii ani și când intra în revizie, puteam să trecem cu apă prin acea incintă. Era o cale de a ajunge în Sectoarele 2 și 3. Intrând în revizie totală, practic acea cale s-a închis. Rețeaua de termoficare este ca o pânză de păianjen de 1000 de km, iar în acest moment am doar două intrări – CET Progresu și CET Vest. Ce nu înțelege lumea este că apa trebuie să se și întoarcă, practic îmi vine apă din două puncte și se duce în 1023 dar trebuie să se și întoarcă în aceste două puncte. Aceste operațiuni necesită anumite presiuni și debite. Ținând cont și de vechimea rețelei și faptul că CET Pipera și CET Titan au dispărut, apa caldă nu mai ajungea în Titan. A fost nevoie să mai realizăm o bretea și să oprim alimentarea magistralei. Lucrarea a început vineri, s-a încheiat sâmbătă noapte, dar au fost probleme și duminică, până am reușit să umplem rețeaua. Această bretea nu se mai folosea de 20 de ani. Lucrarea s-a făcut în zona Dristor, pe sub linia de tramvai”, a explicat Alexandru Burghiu, directorul Termoenergetica, pentru HotNews.ro.
Acesta spune că lucrarea a fost anunțată printr-un comunicat de presă, emis vineri. Din comunicat însă nu se înțelege că o parte din Sectoarele 2 și 3 rămân fără apă caldă.
”Compania Municipală Termoenergetica Bucureşti anunță că începând de vineri, ora 12.00 până sâmbătă, ora 24.00, se execută lucrări pentru repararea unui tronson de conductă -magistrala II Sud, din Sectorul 3 al Capitalei. Vă reamintim că în urma intrării în revizie a CET Sud, alimentarea cu apă caldă pentru Sectorul 3 se face exclusiv din CET Progresu. Întrucât există încă anumite zone unde funcționarea punctelor termice este sub parametrii normali, lucrarea de reparație a tronsonului a fost impusă astfel încât alimentarea cu apă caldă să poată fi făcută pe toată raza Sectorului 3 la parametrii normali. Acest lucru implică oprirea Magistralei II Sud și, implicit, a punctelor termice situate în perimetrul zonei cuprinse între Bulevardul Mihai Bravu, Calea Vitan și Bulevardul Energeticienilor, precum şi zonele adiacente. Din cauza lucrărilor mai sus menţionate, în acest interval pot funcţiona cu parametrii deficitari unele puncte termice situate în zona Pantelimon din sectorul 2 al Municipiului București și punctual, anumite puncte termice din sectorul 3”, se arată în comunicat.
Întrebat de ce pe site, la avarii, nu a fost trecută lista cu blocurile unde nu era apă caldă și când se remediază problema, Burghiu spune că a fost un anunț pe site în care s-au specificat zonele, fiindcă nu se știa exact unde nu va fi apă caldă.
„A fost un anunț chiar când deschideai pagina. Atunci când am făcut anunțul am spus că nu va fi apă caldă pe bulevardele A, B, C și zonele adiacente fiindcă nu putem determina exact unde nu va fi apă caldă, deoarece sistemul este unul circular. În anumite zone putea să funcționeze într-un interval, în altele nu. De aceea există rubrica ”Funcționare sub parametri” unde am avut zilele trecute și 16 pagini cu adrese din sectoarele 2 și 3. Eu nu pot să prevăd cu exactitate câte puncte nu vor funcționa, de aceea la trecem la funcționare sub parametri. Eu nu resping că există posibilitatea să fie omisă o stradă, dar tocmai de aceea am folosit sintagma ”zonele adiacente” pentru că nu pot ști cum funcționează într-un anumit interval. Apa vine din celălalt capăt al orașului, nu am de unde să știu exact”, a mai spus Burghiu.
Acesta spune că atunci când rămân fără apă caldă, cetățenii trebuie să verifice toate cele trei rubrici.
”Avaria este un termen generalist, înseamnă o defecțiune care pune în pericol funcționarea sistemului. Avem trei rubrici: avarii, lucrări programate, funcționare sub parametri. De fiecare dată când nu are apă caldă, cetățeanul trebuie să verifice acele trei zone, dacă nu apare, există și posibilitatea să fie o problemă la cele 20% de puncte termice care nu sunt în sistemul electronic și atunci cetățenii trebuie să ne anunțe telefonic. Există un sistem informatic care are incluse 836 de puncte termice din 1023 și acolo vedem avariile în timp real. Mai avem 200 care nu sunt incluse în acest sistem și trebuie să se ducă un om să verifice parametri din acea zonă. Poate fi o defecțiune la pompe, de exemplu, chiar și la cele din sistem, și să nu fie apă caldă, iar noi nu știm”, a mai spus Burghiu.
În ceea ce privește facturarea apei reci la preț de apă caldă, Burghiu dă asigurări că Asociațiile de proprietari vor plăti doar dacă au primit apă caldă.
”Apa rece nu se plătește la preț de apă caldă, noi nu facturăm. Există un calcul care trebuie făcut la nivelul fiecărei asociații, respectiv dacă vine factura pentru gigacalorie, presupunând că asociația de proprietari a consumat 100 de gigacalorii, am un număr de mc de apă caldă livrați. Dacă numărul de mc este mai mare, costul gigacaloriei rămâne același, dar dacă eu nu livrez, înseamnă că este zero costul. Dacă am 20 de zile în care am livrat câte o gigacalorie și 10 zile în care nu am livrat, asta însemnă că pe factură va veni costul pentru 20 de gigacalorii și costul pentru apă rece”, a explicat directorul Termoenergetica.
În ceea ce privește nemulțumirea cetățenilor că sună la Termoenergetica să reclame că nu au apă caldă, dar nu răspunde nimeni, directorul companiei spune că sunt doar 5 oameni pe tură și nu pot prelua toate apelurile, dar a fost implementat un sistem automat.
”S-au tot plâns cetățenii că nu răspundem la telefon, de săptămâna trecută am implementat un sistem automat. Noi avem structurat sistemul de dispecerat cu 4-5 oameni pe tură. În condiții normale fac față, dar dacă apare o defecțiune cum a apărut acum, cei 5 oameni cât pot să răspundă? De asta am implementat acest sistem automat. Când suni îți spune să apeși o tastă pentru fiecare sector și ți se spune ce lucrări avem, ce cartiere sunt afectate, străzile și zonele adiacente. Cu siguranță se vor regăsi acolo. Nu avem nimic de ascuns. Este posibil să existe scăpări, la cât de mare este sistemul și cât de vechi nu putem evita”, a mai spus Burghiu.