Un sfert dintre transportatori riscă să nu mai circule în UE. Autocarele şi tirurile trebuie dotate cu tahografe de ultimă generaţie

Un sfert dintre transportatorii români riscă să nu mai poată circula în Uniunea Europeană, de anul viitor. Avertismentul vine din partea patronilor, care reclamă că nu au reuşit să-şi doteze autocarele şi tirurile cu tahografe de ultimă generaţie, aşa cum prevăd regulile europene. Experţii în transporturi susţin că noile echipamente, care măsoară mai precis distanţa şi timpul parcurs de camioane, au fost impuse pentru a reduce fraudele, dar şi pentru a limita riscul de accidente, ca urmare a faptului că mulţi şoferi nu respectă timpii de odihnă.

Autogările din București sunt pline de microbuze şi autocare care fac curse în Italia, Germania, Austria și alte țări europene. Mulți pasageri preferă să călătorească în afara țării cu mașina în condițiile în care biletele de avion s-au scumpit cu 60% față de sfârșitul anului trecut, conform statisticilor oficiale.

Din 2025, pasagerii care călătoresc în Uniunea Europeană ar putea avea mai puține opțiuni. Un sfert din flota de autocare și TIR-uri, care circulă în spațiul comunitar, riscă să nu mai poată ieși din țară, avertizează transportatorii. Un regulament european adoptat în 2020 obligă companiile ca până la finalul lui 2024 să doteze mașinile cu tahografe de ultimă generație, adică aparate care măsoară mai precis timpul de conducere. Transportatorii invocă faptul că nu s-au putut pregăti corespunzător.

Radu Dinescu, secretar general, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România: E o situație relativ ciudată inclusiv la nivel european. Sunt doar doi producători privați care furnizează (…) două tipuri de tahografe. Din păcate cei doi producători nu au avut aceste produse finalizate (…) la începutul acestui an. Iar în momentul în care au început să fie disponibile vorbim de februarie, martie, cei care le-au montat primii (…) au întâmpinat niște probleme considerabile. A fost nevoie să meargă de două, trei ori să le resofteze, să le actualizeze.

Din cele 60.000 de camioane românești care circulă în alte țări europene, doar 10.000 au acum tahografe de ultimă generație. Transportatorii estimează că, până la finele anului, încă 10.000 de mașini mai pot fi echipate. Experții în transporturi susțin că noile modele au fost impuse pentru a reduce frauda și se așteaptă ca investițiile să fie suportate de către consumatori, prin tarife mai mari. Un model nou de tahograf costă peste 1.000 de euro.

Ion Lixandru, vicepreşedintele Asociaţiei Române de Logistică: Este conectat la mai multe sisteme și nu mai este dependent doar de ceea ce camionul redă prin sistemul lui, respectiv câți kilometri parcurge. Acest sistem vede tot. Unde se află camionul, cu ce viteză se mișcă și cât timp este condus. (…) Sunt multe accidente care se întâmplă tocmai datorită acestor fraude, prin exploatarea în exces a șoferilor de către unii proprietari de companii. Totul se transferă către consumatori.

Alte 17.000 de camioane românești sunt dotate cu modele mai vechi de tahografe cu ajutorul cărora mai pot circula doar până în august 2025.Transportatorii au solicitat Comisiei Europene să extindă cu doi ani termenul limită până la care pot echipa flotele corespunzător și așteaptă răspunsul oficial.

The post Un sfert dintre transportatori riscă să nu mai circule în UE. Autocarele şi tirurile trebuie dotate cu tahografe de ultimă generaţie appeared first on tvrinfo.ro.

  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *