Fabrica de Avioane de la Craiova ar putea livra, până la sfârșitul anului, primele avioane IAR 99 Standard Modernizat. Declarația a fost făcută pentru Știrile TVR de directorul general al companiei.
Forțele Aeriene Române nu au primit până acum niciun aparat modernizat, deși termenul de livrare a expirat de 8 luni. Potrivit Armatei, pentru intirzieri, fabrică va plăti penalitățile prevăzute în contract. Deși e vorba de bani publici, sumele sunt prevăzute în clauze confidențiale.
Conducerea Frabricii de Avioane susține că în acest moment la Craiova sunt gata 3 aparate IAR 99 Standard Modernizat, care nu pot fi însă livrate pentru că nu s-a terminat omologarea.
Avionul, în noua configurație tehnică, trebuie să treacă și de tragerile cu muniție reală. Potrivit directorului Victor Munteanu, dacă acestea vor avea loc în perioada următoare, până la sfârșitul anului Forțele Aeriene Române ar putea avea primele 5 aparate modernizate.
Analiștii economici spun că întârzierile mari din contractele cu Armata sunt inexplicabile, în condițiile în care acestea țin în viață compania craioveană.
Primul avion IAR 99 SM ar fi trebuit predat armatei, în urmă cu 8 luni, la jumătatea lunii februarie. Termenul nu a fost respectat cum nu au fost nici celelalte din contractul cu Armata, conform TVRInfo.
De exemplu, avionul de test ar fi trebuit să zboare prima dată în vara lui 2022, însă a urcat în aer abia aproape doi ani mai târziu, în martie anul acesta. Cum IAR 99 SM este aeronava care-i pregătește pe piloții militari pentru F-16, întârzierile de la Craiova dau serios peste cap programul pus la punct de Forțele Aeriene Române. Armata vrea să aibă în următorii ani 3 escadrile de F-16, așa că are mare nevoie să formeze piloți.
În august 2020, MApN a semnat cu Avioane Craiova un contract pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 în valoare de 275 de milioane de lei, aproximativ 55 de milioane de euro. Compania a primit în primii doi ani un avans de aproape 20 de milioane de euro.