Legea Pensiilor 2021. Ce este vechimea în muncă și cum obții adeverința de vechime

Legea Pensiilor 2021. Potrivit noii legi a pensiilor, care va intra în vigoare din septembrie 2021, va fi considerată vechime în muncă doar perioada pentru care siguraţilor li s-au plătit contribuţiile pentru pensii (CAS) în sistemul public. Cum se obține adeverința de vechime și ce trebuie să știi.

Legea Pensiilor 2021. Potrivit avocatnet.ro, pe noua reglementare, salariații vor fi forțați să-și verifice mai des situația plății efective a CAS, obligație ce revine angajatorului.

Astfel că, salariților cărora nu li s-a virat contribuția la pensii de către angajator nu li se vor recunoaște aceste perioade de neplată la stabilirea pensiei. Plata CAS-ului va rămâne, ca acum, în sarcina angajatorului. Noul proiect de lege a fost apropbat de Guvern, dar va trebui adoptat și de Parlament, pentru a putea intra în vigoare la 1 septembrie 2021.

Cum se obține adeverința de vechime în muncă

De când s-au desființat carnetele de muncă, evidența muncii se face în format electronic, prin Registrului general de evidență a salariaților (Revisal). Angajatorii sunt obligați însă să elibereze o adeverinta salariatului, care să ateste perioada lucrată.

1. Eliberarea automată de către angajator. De la sfârșitul anului 2016, angajatorii sunt obligați să elibereze automat, la încetarea contractului individual de muncă, o adeverință de vechime în muncă. Concret, salariatului trebuie să i se dea o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, dar și un extras din Revisal.

2. Eliberarea la cerere de către angajator. În același timp, orice actual sau fost salariat poate cere oricând, de la angajatorul său, o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate. Documentul va fi eliberat de angajator în cel mult 15 zile de la data solicitării sale.

3. În cazul în care adeverința de vechime în muncă nu poate fi eliberată de către angajator, mai există și varianta obținerii unui extras din Revisal de la inspectoratele teritoriale de muncă. Inspectoratele eliberează extrasul din Revisal, din care să rezulte activitatea desfășurată la angajator, în calitate de salariat, în cel mult 15 zile de la data solicitării.

Pentru salariații din mediul privat, nu există un model oficial al adeverinței, însă este recomandabil ca acesta să conțină informații precum:

  • datele de identificare ale salariatului;
  • datele de identificare ale contractului individual de muncă pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii);
  • durata activității;
  • funcția/funcțiile ocupate;
  • schimbările suferite de contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare);
  • valoarea salariului de baza, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual;
  • vechimea în muncă, în meserie și în specialitate;
  • perioadele de concediu fără plată;
  • absențele nemotivate de la serviciu.

Un răspuns

  1. In cazul recalculării pensiei, pentru sporurile nepermanente, fidelitate, spor inspecție, al treispezecilea salaru, premii, trebuie sa mai solici de la unitatea la care am lucrat adeverinta (ce model)sau se preia automat din carnetul de munca de către CNP Piatra Neamt sau REVISAL ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *