Din 19 octombrie 2017, deținuții ar trebui să beneficieze de aplicarea legii care prevede ca pentru fiecare 30 de zile petrecute în condiții improprii se consideră executate, suplimentar, 6 zile din pedeapsa aplicată. Este, însă, extrem de puțin probabil ca acest lucru să se întâmple, iar personalul din penitenciare va trebui să gestioneze mii de deținuți nemulțumiți, avertizează Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSNAP), printr-un comunicat remis redacției magnanews.ro

”Se confirmă, astfel, faptul că rezervele exprimate de către organizațiile sindicale sunt întemeiate. Guvernanții nu au înțeles exact implicațiile juridice ale proiectului de act normativ lucrat pe genunchi și aprobat în viteză, cu toată opoziția specialiștilor din instanțele de judecată și din penitenciare”, precizează Sorin Dumitrașcu, președintele FSANP.

Acesta adaugă: ”La această dată, termenele de implementare sunt depășite, sistemul informatic este încă în faza de pregătire, iar judecătorii de executare și specialiștii în evidența executării pedepselor nu reușesc să cadă de acord în chestiuni de drept esențiale. Ori, în aceste condiții, ne așteptăm la mii de alte procese intentate de deținuții nemulțumiți.

Cine și cum se vor interpreta prevederile legale, o necunoscută abosolută. Iată continuarea apelului disperat trimis de președintele FSANP:

”Concret, regimul juridic al acestor 6 zile considerate ca fiind executate nu este clar, efectul fiind ca – in functie de interpretare – acestea ar urma (i) sa fie scazute efectiv din cuantumul total al pedepsei aplicate, ori (ii) sa fie asimilate zilelor considerate ca executate, pe baza muncii prestate.

Diferenta de interpretare poate duce, de exemplu, la situatii paradoxale in care unii detinuti ar fi trebuit pusi in libertate cu luni sau chiar ani inainte de data calculului zilelor considerate ca executate si punerea efectiva in libertate, mai ales in situatia detinutilor cu pedepse mari si care au primit amânări.

Pe aceleasi considerente, scazandu-se efectiv din cuantumul pedepsei aplicate, ar insemna ca – in fapt – se modifica pe cale administrativa o pedeapsa cu inchisoarea, fiind astfel afectata securitatea hotararilor penale care, odata ce sunt definitive, sunt intrate in puterea lucrului judecat.

Specialistii in domeniu nu au inca un raspuns la intrebarea referitoare la modalitatea de punere in libertate atunci cand, dupa scaderea zilelor obtinute ca masura compensatorie, pedeapsa ar fi expirat la o data anterioara (sic!). Legea nu stabileste daca liberarea se produce pe cale administrativa sau pe cale judecatoreasca, in situatia in care aceste zile considerate ca executate ar fi deduse din durata pedepsei aplicate.

In schimb, asimilarea acestor zile considerate ca fiind executate cu munca prestata presupune ca acestea vor fi avute in vedere doar la calculul fractiei totale pentru liberarea conditionata, judecatorul putand dispune acordarea sau nu a liberarii conditionate, ceea ce ar face compensarea inutila atunci cand judecatorul ar decide amanarea.

Acestea sunt doar cateva exemple, poate excesiv de tehnice. Insa, acest gen de neclaritati, in lipsa unui regulament de aplicare va crea numeroase situatii conflictuale si un volum imens de munca inutila pentru instantele de executare si pentru personalul din penitenciare.

In plus, reteta acestui dezastru anuntat este completata de faptul ca sistemul informatic al penitenciarelor nu este pregatit pentru aplicarea acestei legi, iar personalul din penitenciare este insuficient, raportat la volumul de munca presupus de procesarea a catorva zeci de mii de dosare de executare a pedepsei.

In concluzie, recomandam guvernantilor sa faca ceea ce n-au facut pana acum, si anume sa ia in serios punerea in aplicare a acestui act normativ. Este nevoie de clarificarea prevederilor legale, de elaborarea unui regulament de aplicare si de pregatirea corespunzatoare a infrastructurii institutionale”.

94 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

5 + 9 =