Pe 18 octombrie 2017, Cosmin Creţu, directorul festivalului care este şi managerul Teatrului “Tudor Vianu” a deschis  cea de a XX-a ediţie a FESTIVALULUI INTERNAŢIONAL AL TEATRELOR DUNĂRENE – FITeD 2017.

” Vin la teatru pentru că mă respect” a spus el într-o alocuţiune emoţionanţă în care a amintit că, alături de echipa valahă a teatrului românesc vor veni pe scenă , la Giurgiu, artiştii din Novi Sad, cei din Ruse – cunoscut odinioară ca Rusciucul străbunicilor, din Ulm, Italia sau din Georgia.

Primul spectacol din programul serii  Împăratul muştelor  (Herr der Fliegen) o adapatre liberă după romanul omonim al lui William Golding, laureat al  Premiului Nobel pentru literatură în anul 1983.
Romanul „Împăratul muştelor”, continuă să aibă un ecou mai puţin întâlnit în istoria literaturii şi să fie şi în atenţia regizorilor de teatru şi de film. Transpunerea cinematografică a romanului realizată în anul 1963, aparţine regizorului Peter Brook.

Scriitorul William Golding propune un subiect incitant despre ceea ce putea fi aventura vieţii pentru câţiva tineri, care au şansa nesperată să ajungă departe de societate şi mai  departe de adulţi şi de regulile pe care aceştia le impun, dar care, pe nesimţite aproape, pas cu pas glisează într-un coşmar de nesuportat când ura şi violenţa iau locul inocenţei. O parabolă de o forţă incredibilă, oferind un răspuns deopotrivă crud şi realist la întrebarea care macină  generaţii: este, oare, libertatea absolută calea spre paradis? Patru tineri, de diverse naţionalităţi, după cum le arată şi numele Larissa Zhivoderova, Mirjam Morlok, Joni-Beth Browlee şi Zaid Sammsch s-au antrenat într-o inedită lecţie de mişcare,  dans, şi interpretare liberă a textului din roman şi  fac această demonstraţie cu dezinvoltură şi talent. Ei sunt studenţi şi reprezintă în festivalul de la Giurgiu, Academia de Arta Spectacolelor din Ulm (Akademie fur Darstellende Kunst Ulm Akademie),  Departamentul de Teatru.

În acelaşi stil al parabolei care aduce în prim-planul dialogului întrebările pe care adolescenţii le adresează părinţilor s-a înscris şi piesa pusă în scenă de Mircea Creţu  “ Îndrăgostiţii de la nouă seara”. Este premiera teatrului “Tudor Vianu “ din Giurgiu care porneşte de la textul dramaturgului Adrian Dohotaru, nimic altceva decât o frumoasă poveste de dragoste care stârneşte în public râsete dar şi tăceri amare … Foarte tinerii actori nuanţează corect adevăruri care dor, dialogul între generaţii este plin de asperităţi deşi, nu ştie nimeni care este calea spre libertate.  Ei nu sunt nişte rebeli, nu sunt adepţi ai unor mode, hippie – pe vremea când Adrian Dohotaru publica  piesa, în anul 1985, curentul ajunsese de ceva vreme şi în România,  pletele lungi şi blugii peticiţi  erau puşi la index de autorităţi, tinerii din piesă nu sunt nici punkisti, par că descind  din galeria shakespearană, un fel de Romeo si  Julieta secolului XXl. Dacă sunt supuşi agresiunii verbale sau fizice se revoltă, în felul lor, graţios, angelic, au o puritate înduioşătoare, care conduce spre o variantă soft  a poveştii,  se salvează sau vor fi salvaţi doar cei care iubesc sincer. Interpreţii , Teodora Daiana Păcurar, Daniel Ionescu, Cosmin Creţu, Raluca Botez, Anca Pascu,Vlad Bănzoiu, Cătălin Frăsinescu, primesc aplauze la scenă deschisă. Premiera “ Îndrăgostiţii de la nouă seara” se dovedeşte a fi un succes.

În programul festivalului sunt o serie de spectacole ale  Teatrului “Tudor Vianu“ din Giurgiu, ale Academiei de Arte din Ulm-Germania, Novi Tvrdjava Teater Festival  din Serbia,  ale Teatrului Maria Filotti  din Brăila şi ale Teatrului Jean Bart din Tulcea. Din Bulgaria participă trupa de actori de la Dramatichen Teater-Ruse.

Invitat special al FITeD 2017 este din Georgia şi se numeşte Teatrul de Degete (Fingers Theater) din Tbilisi . Este binecunoscută deja în lume, magia spectacolelor sale  în care, degetele şi mâinile artiştilor se transformă şi, timp de o oră, devin actori, interpretează roluri, spun poveşti .

In dimineaţa zilei de 21 octombrie organizatorii evenimentului propun invitaţilor şi spectatorilor giurgiuveni,  un work-shop despre soarta teatrului contemporan şi tendinţele lui. Personalităţi ale lumii teatrale  din Ulm, Novi Sad, Viena, Tbilisi şi Toscana, împreună cu colegii lor din Giurgiu, Brăila şi Tulcea, vor participa la dezbatere Prezentă la Giurgiu. Doamna  Vida Ognjenovic, director artistic  al Novi Tvrdjava Theater Festival  din Serbia prezentă la festival aduce informaţii despre teatrul sârb contemporan care este „activ, viguros,divers şi continuă să rămână o oază de vibraţie şi de libertate artistică chiar în perioada de tiranie a tehnologiei  şi a digitalizării totale”.

”Cultura este sufletul Europei. mereu ceva nou estetic, în special în domeniul artei teatrale”  declară în ziarul evenimentului Jurnal de Festival , prof. Peter Langer, Coordonator General al Consiliului Oraşelor şi Regiunilor Dunărene  şi Director al Academiei Europene a Dunării. Acesta e principiul politicilor culturale ale Uniunii Europene. Acest spaţiu al Dunării cu enorma sa varietate de culturi şi moduri de viaţă diferite este un domeniu exemplar ca experienţă. Peisajul cultural de-a lungul fluviului oferă întreaga splendoare a teatrului, culturii dansului şi stilurilor muzicale, a literaturii şi artelor plastice  ale regiunii dunărene (…) Întâlnirea dintre tradiţie şi tendinţe crează mereu ceva nou estetic, în special în domeniul artei teatrale.Sibiu, Lincz Pecs şi Kosice sunt patru oraşe care au fost în ultimii ani, Capitale Europene ale Culturii.Alte oraşe,din Bulgaria Plovdiv în 2019, din România şi Sebia , Timişoara şi Novi Sad în 2021 le vor urma în anii care vin.”

 Festivalul Internaţional al Teatrelor Dunărene – FITeD 2017… a pornit dintr-un teatru mic, dintr-un oraş mic dar animat de ambiţii mari a ajuns la cea de-a douăzecea ediţie . Cortina se lasă pentru a se ridica , anul viitor  şi anul viitor…

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here