Caută
Close this search box.

E mare festival…la Țăndărică!

Teatrul de Animație Țăndărică, instituţie de cultură fondată acum 72 de ani, în 1945, „Ţăndărică”  model de creaţie umană , este o stare de spirit, teatrul însuşi este o fiinţă vie. Are sentimente, iubiri, părăsiri, fericiri, nefericiri, crize… Te poate şoca sau te poate ajuta să asimilezi mai uşor valori fundamentale: adevăr, dreptate, libertate… Este un privilegiu să poţi fi creator al strategiilor şi programelor culturale, dar, în acelaşi timp şi generatorul „bucuriilor pentru copii”, îl descrie, umanizându-l , Călin Mocanu actualul manager al teatrului.

Din prezentare aflăm că  : „Numeroase personalităţi din lumea artistică au făcut parte, de-a lungul istoriei, din echipa Teatrului Ţăndărică: Brânduşa Zaiţa Silvestru, Mariana Mihuţ, Alexandrina Halic, Miriam Răducanu, Felicia Filip, Cătălina Buzoianu, Doina Levinţa, Victor Rebengiuc, Horaţiu Mălăele, Virgil Ogăşanu, Dan Puric, Florin Zamfirescu, Ion Caramitru, Mihai Gruia Sandu, Gigi Căciuleanu, Radu Gheorghe, Victor Ioan Frunză, Alexander Hausvater, Felix Alexa, Marius Ţeicu, Horia Moculescu, Mircea Florian, Nicu Alifantis. În 1949, Margareta Niculescu (actualul preşedinte de onoare UNIMA), noul director al instituţiei, a pus bazele secţiei de păpuşi a teatrului. Înainte de 1989, s-au montat spectacole care au impus noi modalităţi de expresie în teatrul de animaţie: Umor pe sfori, Micul prinţ, Cartea cu Apollodor, Cele trei neveste ale lui Don Cristobal, Eu şi materia moartă, Cabaret-issimo, Peter Pan, Ninigra şi Aligru, Petrică şi lupul, Tyl Eulenspiegel, Petruşka, Don Quijote. Tot aici s-au găzduit patru ediţii (1958, 1960, 1965 şi 1998) ale Festivalului Internaţional al Teatrelor de Păpuşi şi Marionete.În 1978, Teatrul Ţăndărică a câştigat Premiul Erasmus pentru contribuţia importantă la formarea profilului estetic al teatrului de păpuşi contemporan”.

În perioada 1986-1999, directorul teatrului a fost Michaela Tonitza-Iordache sub a cărei conducere s-au jucat spectacole importante precum, Visul unei nopţi de vară, Adunarea păsărilor, Furtuna, s-au montat pentru prima dată opere cu păpuşi: Cenuşăreasa şi Bastien şi Bastienne, Bărbierul din Sevilla – şi spectacole care au  ţinut mult timp capul de afiş al teatrului: Motanul încălţat, Pinocchio, Harap Alb.

Iată că se anunță începerea unei noi ediţii a Festivalului Internațional al Teatrului Contemporan de Animație ImPuls. Programul propus de organizatorii Ediției a XIII-a care se va desfăşura între 17-27 noiembrie 2017  se adresează tuturor vârstelor și aduce în atenția publicului român diferite stiluri ale teatrului contemporan de animație și ale teatrului vizual din lumeImPuls  oferă spectatorilor oportunitatea de a vedea 32 de spectacole din China, Danemarca, Franța, Germania, Grecia, Israel, Italia și România, extrem de diferite stilistic în care se combină, ingenios, ultimele tehnici în materie de teatru vizual și se folosesc mai multe tipuri de animație.Copiii pot participa la atelierele de jocuri teatrale și construcție de marionete și la workshop-ul interactiv Micul prinț – o întâmplare, în cadrul căruia vor parcurge timp de o săptămână o serie de ateliere de lucru cu marioneta și îi vor da viață prin senzori ce le permit accesul in lumea 3D.

Un program bogat, cu multe evenimente inedite, spectacole pentru copii și pentru adulți, conferințe (din ciclul Conferințele IDEEALocul marionetei în cariera lui Phillipe Gentyconferință susținută de Eric de Sarria, Franța, lansări de carte, Ina și ariciul Pit. Aventuri în aparatul de fotografiat al bunicului, de Radu Țuculescu, sau  Lupul jucător de poker de Irina Dobrescu, sunt doar câteva  exemple, vizionare de filme, întâlniri între creatorii și consumatorii de teatru și, după cum spune, îl cităm, din nou pe  Călin Octavian Mocanu, directorul Teatrului Țăndărică: ”În mod cert un festival este o oportunitate a comunicării. Asta am și convenit cu colegii mei la întâlnirile pe care le-am avut. Comunicarea între noi, parteneriate care să ridice unele teatre, sau dacă nu le ridică, să le ajute să facă un schimb de experiență la modul concret. Adică să aducă regizori și scenografi și să lucreze împreună două teatre la un singur proiect. Avem nevoie de comunicarea internațională, network-ul, posibilitatea de a fi selectați în festivaluri.”

Aflat la conducerea teatrului din anul 2000, Călin Octavian Mocanu, care este şi Președinte UNIMA-România si ASSITEJ România menţionează că teatrul şi-a consolidat o strategie repertorială la nivel de conţinut, un portofoliu de titluri din marea literatură clasică românească şi universală Păcală, Capra cu trei iezi, Motanul încălţat, Baronul Münchausen, Cei trei purceluşi, Albă ca zăpada, Ali Baba şi cei 40 de hoţi, Cenuşăreasa, Frumoasa şi Bestia, Frumoasa din pădurea adormită, Tom Degeţel, Jack şi vrejul de fasole, Pinocchio  fiind doar câteva dintre titlurile de succes.
O altă coordonată a strategiei manageriale este susţinerea debuturilor artistice ale tinerilor creatori actori, regizori, scenografi, compozitori, coregrafi. Iar în dorinţa de a atrage la spectacolele teatrului şi publicul adult a fost creat un studio experimental „AnimArt” unde se joacă piese din repertoriul clasic, Faust, Candid,Play Shakespeare, Golem sau Galaxia Svejk dar şi adaptări libere după operele omonime.

Teatrul a fost recompensat cu numeroase premii la competiţii naţionale şi internaţionale: Premiul naţional pentru teatrul de păpuşi, Premiul pentru originalitate, Premiul pentru interferenţă culturală în arta scenică, Marele Premiu la festivalurile de la Tolosa, Praga, Botoşani, Galaţi. Din anul 2004, Sala Lahovari a fost complet renovată, ea primeşte de atunci 75.000 de spectatori anual.

Din anul 2008 teatrul Teatrul de Păpuşi şi Marionete Ţăndărică a devenit Teatrul de Animaţie Ţăndărică. Anual, Teatrul Ţăndărică organziează trei festivaluri: Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie, ajuns la cea de a 13-a editie şi care, din 2015, se numeşte Festivalul Internaţional al Teatrului Contemporan de Animaţie ImPuls, apoi Festivalul Ţăndărică Altfel (o platformă-atelier pentru copii şi adolescenţi) şi Festivalul „Teatru, stradă şi copil” (un festival dedicat familiei).

Organizează, în cadrul proiectului „Ţăndărică, prietenul tău cel mai bun”, câte două campanii caritabile anual („Împarte din suflet” şi „Dăruieşte zâmbete”). Pe toată durata verii, activitatea teatrului se desfăşoară şi la Teatrul Itinerant Ţăndărică, amplasat în diferite cartiere ale Bucureştiului. Are o stagiune permanentă la Grand Cinema and More – Mall Băneasa. Participă la festivaluri naţionale şi internaţionale de mare prestigiu. Are un muzeu itinerant, cu păpuşi atent alese din istoria de 70 de ani a teatrului, „Călătoria lui Ţăndărică”. Organizează seria de Conferinţe IDEEA (Inovaţie, Dezvoltare, Evoluţie şi Educaţie prin Artă).

După această paranteză, revenim la evenimentul din acestă toamnă, ImPuls  festivalul – concurs  dedicat publicului din toate categoriile de vârstă În cadrul festivalului sunt invitate să participe  personalități de talie mondială, care vor conferenția despre ultimele tehnici și cercetări în animație și își vor prezenta, spre exemplificare, propriile proiecte. Alături de reprezentanţii din străinătate, participarea națională este, de asemenea, una consistentă, fiind selectate cele mai bune producții din stagiunea curentă a teatrelor de profil din România.

Acest important eveniment de animație este gândit ca să favorizeze schimburi culturale, comunicare între artiști și instituții de specialitate, să fie generator de parteneriate și, speră organizatorii, să se poat iniţia pe perioada desfăşurării lui chiar coproducții naționale, internaționale și intercontinentale.

Scris de Ileana Perneș-Dănălache

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri