Caută
Close this search box.

”Adevăratele drumuri și poduri se fac cu banii la vedere. Abia de aici încolo începe eficiența.”

Cum se cosntruiesc drumuri și poduri în mod eficient? Cu ingineri mai buni? Cu drumari mai harnici? Exemplul american, comentat de profesorul Costel Marin spune că nu, se începe cu altceva. Adevăratele drumuri și poduri se fac cu banii la vedere. Abia de aici încolo începe eficiența.

Un raport al Adminsitrației Federale a Autostrăzilor din SUA relevă că numărul de kilometri/vehicule înregistrat în primele șase luni ale anului 2017 a crescut cu 1,6% comparativ cu aceiași perioadă a anului trecut.

Potrivit ”Journal A.A.S.H.T.O.” (American Association of State Highway and Transportațion Officials) creșterea traficului depășește cu mult cheltuielile de întreținere și modernizare a infrastructurii.

Fondul pentru drumuri din SUA este compus din impozite federale pe benzină și motorină, impozite pe camioane comerciale, remorci, anvelope și piese auto. Comitetul AASHTO a cerut Congresului și președintelui  Donald Trump să reanalizeze structura pachetului de taxe în concordanță cu nevoile reale ale transportului rutier. Într-un raport publicat la jumătatea lunii septembrie 2017 de către HNTB Corporation se subliniază faptul că 70% dintre americani sunt de accord cu mărirea taxelor pentru infrastructura rutieră. Procentul ar putea crește la 84% dar cu o singură condițiie: ”garantarea faptului că banii se duc doar la drumuri și nu se cheltuie în alte scopuri”. Sondajul a fost realizat pe un eșantion de 1.027 de americani în vârstă de peste 18 ani, în perioada 14-16 iulie 2017.

”Spre deosebire de noi, americanii pun cheltuielile la vedere. Soldul Highway Trust Fund SUA este postat pe pagina de internet www.fhwa.dot.gov./highwaytrust fund, cu toate veniturile, chetuielile și soldul efectiv postate la sfârșitul fiecărei luni. La lumina zilei – așa  se face treabă în mod eficient”, ne-a spus profesor Costel Marin, directorul revistei ”Drumuri/Poduri” editată de Asociația profesională de drumuri și poduri din România.

”Carolina de Sud arată în mod clar că veniturile din taxele pe gaz sunt puse la muncă”

Și înalte zone ale lumii taxele pe benzină cresc dar maniera în care banii sunt cheltuiți este total diferită. Iată cum se intitulează un articol publicat în luna septembrie în revista americană ”Roads & Bridges”: ”Carolina de Sud arată în mod clar că veniturile din taxele pe gaz sunt puse la muncă…”

Începând cu septembrie 2017 taxele pe bemzină și motorină au fost mărite în acest stat pentru prima oară după 30 de ani. Taxa va crește progresiv cu doi cenți pe gallon ajungând la 28 de cenți pe gallon în anul 2028. Această măsură va aduce la bugetul statului peste 11 miliarde de dolari în următorii 10 ani. Și aici apare noutatea: luna recută, conducerea Departamentului de Transporturi din Carolina de Sud s-a întâlnit cu liderii locali din zona Charleston pentru a discuta ”în mod specific , câți bani vor fi generați prin noua taxă în regiune și, mai ales, unde vor fi cheltuiți”. Ca urmare a acestei abordări ”fix-it-first”, secretarul de stat pentru infrastructură, Chrysty Hall, a stabilit patru priorități pentru infrastructura rutieră a acestui stat: 1. siguranța rutieră; 2. întreținerea asfaltului; 3. Extinderea drumurilor și autostrăzilor; 4. Fonduri pentru poduri.

Concret, se așteaptă ca în următorii 10 ani 1.000 de mile de drumuri rurale să fie reabilitate, 140 de kilometri de intersecții ă fie modernizate și 465 de poduri să poată fi reparate și chiar reconstruite.

Profesor Costel Marin: ”Apropo de acest subiect, nimeni nu vrea să mai pomenească nimic de soarta drmurilor rurale de la noi. Oare de ce?”

Indicele pentru construcția autostrăzilor a crescut cu 143% în ultimii 15 ani

Departamentul de Stat al Administrației Autostrăzilor din SUA (FHWA) a lansat de curând ”indicele costurilor pentru cosntrucția de autostrăzi”.

FHWA a creat acest mecanism în anul 2007 și el reflect creșterea cosntantă în timp a costurilor construcției și întreținerii autostrăzilor. Acest indice se calculează trimestrial, iar unele date fluctuează datorită diverșilor factori, cum ar fi condițiile pieței, oferta de muncă, costurile materialelor, inflația etc.Costurile mixturii asfaltice, de exemplu, au crescut cu 107% în perioada 2003-2016. Mai multe state urmăresc în mod diferit acest indice ținând cont de rata specifică a inflației. De exemplu, indicele pentru construcția autostrăzilor a crescut cu 143% între anii 2003-2016 în California și cu 122% în Texas, aceeași perioadă.

Standardele românești sunt ”orientative”

România are HG nr.1394.2010 în care se găsesc standardele de costuri pentru  construcția de infrastructură rutieră di fonduri publice, inclusiv pentru autostrăzi. Ar fi de râs, dacă nu ar fi de plâns faptul că acest normativ spune că toate costurile menționate aici au rol ”orientativ”. Ca atare, degeaba scrie că o autostradă la munte trebuie să coste 6 milioane de euro pe kilometru, căci autostrada Pitești – Sibiu va înghiți 27 de milioane de euro pe kilometri și nu se întreabă nimeni de ce – toată lumea este mulțumirtă că se construiește, în sfârșit, chiar și al aceste prețuri.

”Americanii construiesc drumuri cu banii la vedere. Noi de ce nu putem?”, a concluzionat Costel Marin.

3 răspunsuri

  1. Peste 25% din romani traiesc in saracie lucie(…)____––____Asa ceva nu se eCzista! Romanii, saraci?!Pai, cum, ca doar statistica spune ca GDP(PPP) este de 24 MII dolari pe cap locuitor si chiar daca suntem mai realisti si privim GDP-ul nominal, tot -absolut fiecare roman, de o zi sau de 69 ani- are aproape 11MII dolari, adica o familie de 4 are la dispozitie aproape 44 mii dolari…Aaaaaaaaaa! Asta este doar pe hartie, pentru ca GDP-ul total se imparte la nr. de locuitori, si _iata- toata lumea traieste in Cornul Abundentei….Numai ca REALITATEA este alta in Romania, distribuita acestui GDP este urmatoarea:0,02 la suta din populatie(adica conducerea tarii actuala si trecute , plus gastile lor) detin mai multi bani si averi decat peste 75% din romani, iar un procent de 23-24 la suta formeaza asa-zisa clasa de mijloc, care se subtiaza prin extindere, in grupa saracilor chiar daca nu a celor 25%, cei saraci lipiti…Concret 2 persoane din 10 mii au mai multa avere si bani decat restul de 9998 persoane, din care doar cateva mii traiesc pe piciorele lor, restul se tarasc, economic vorbind, desi muncesc(chiar si over time) insa plusvaloarea muncii lor este masiv furata de acei 2 criminali numiti mai sus, la nivel de natie, de acei 0,02 la suta, care -per total- au furat cel putin 900 MILIARDE dolari si de la care inca se mai pot recupera cel putin 250 MILIARDE, desigur daca vrea si „vointa nationala”…Aiurea, vointa nationala este intrata de mult in catalepsie, si atunci ar mai fi de zis daca vrea si vointa justitiei, insa si in justitie exista un peste 99 la suta de superbogati, partasi la marile devalizari ale politicului, tocmai pentru a-i proteja…Iar Romania nu va iesi din aceasta stare atata timp cat tara va fi conddusa de criminali-mameluci precum iohanis, dragnea, etc., etc., in realitate solutia nici nu mai poate fi data de societatea romaneasca(atat de slaba a ajuns) de acea este nevoie de interventia UE,NATO si ONU, pentru distrugerea completa si deodata, a intregii clase politice de dupa „89, simultan cu intoarcerea la Monarhie insa NUMAI cu aport Englez, iar de aici-in doar 6 luni- Romania va fi tara de frunte , si nu numai in Europa..

  2. Distribuție . Saracia este inegal distribuita si in profil regional. In anul 2016, rata saraciei a fost de aproape 4 ori mai mare in regiunea …iar cea mai mica in Bucuresti-Ilfov____–––_____Este si „normal” sa fie asa, in bucuresti sunt cantonati marii devalizatori ai tarii, politicienii, iar foarte multi din cei actuali si trecuti au cumparat proprietati scumpe (insa ei le-au luat pe nimic)in jurul bucurestiului, in Ilfov, (desigur, alaturi de alte proprietati la munte si la mare, cat si prin Elvetia, Franta, Brazilia, Florida, etc.)…Practic, social vorbind, bucurestiul a ajuns o Sodoma si Gomora politica, daca ar fi posibil ca nevinovatii care traiesc in aceasta capitala( a mizeriei si lasitatii) sa fie evacuati, acest oras ar trebui tratat exact ca in exemplul biblic, adica foc si pucioasa peste el…

  3. „Nici ca voi ca sa ma laud,/ Dar chiar voi sa-i inspaimant…”, intr-adevar nu e vorba de lauda, insa planurile mele pot tranforma Romania in doar 6 luni, din Cenusareasa in Printesa, insa aceste planuri(simple, dealtfel) sunt compatibile NUMAI in prezenta a 3 factori principali, Arestarea si condamnarea, total legal(***) a cel putin 5 mii de indivizi(politicul si gastile), pentru cel putin 10 ani, 2- recuperarea a cel putin 250 MILIARDE euro, prin confiscarea integrala a averilor acelorasi si 3- intoarcerea-simultana- la Monarhie insa NUMAI cu aport Englez(*** desigur, la fel de legal, primii 20 din varf trebuie executati in public; e vorba de toti pres-edintii, pm-ii, guvernatorul matusalemic, al bancii nationale si inca alte cateva loaze, precum monica machiavella, etc.)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri