Caută
Close this search box.

Revolutia muzicii lui Schonberg inca socheaza dupa aproape o suta de ani

 

La nivel muzical, opera MOISE si ARON scrisǎ de Arnold Schönberg intre anii 1930-1932 este un şoc pentru cǎ a fost de fapt o gandire dupǎ principiul muzicii dodecafonice, o veritabilǎ revoluţie provocatǎ de acest mare artist în perioada interbelicǎ. La inceputul anilor 1920, lucrase pentru a dezvolta un mijloc de ordine care sa faca mai simpla si mai clara textura sa muzicala. Acest lucru a avut ca rezultat „metoda de redactare cu douasprezece tonuri care sunt inrudite numai cu una cu alta” (Schoenberg 1984), la care cele douasprezece sunete (nerealizate din punct de vedere calitativ) sunt considerate egale si nu se acorda nici o nota sau tonalitate accentului pe care l-a ocupat in armonie clasica. Îl privea ca pe un echivalent al descoperirilor lui Albert Einstein în fizică.

Pentru prima data in Romania , in cadrul Festivalului Enescu, pe scena Salii Palatului, se va auzi aceasta compozitie : Moise si Aron. Insusi titlul a fost modificat de compozitor , numele de Aron avand un singur „A” pentru a fi insumate douasprezece litere.

Orchestra si Corul Filarmonicii „George Enescu” din Bucuresti  are  invitati solisti nume de marca a scenei lirice: ROBERT HAYWARD Moise (recitator), JOHN DASZAK Aron (tenor), JULIA SPORSÉN O tânără fată (soprană), MICHAEL PFLUMM Un tânăr (tenor), CATHERINE WYN-ROGERS O femeie bolnavă (alto), CHRISTIAN RIEGER Un bărbat (bariton), GABRIEL ROLLINSON Un efraimit (bas), MICHAEL PFLUMM Un tânăr (tenor), RALF LUKAS Un preot (bas), JULIA SPORSÉN Prima fecioară (soprană)
POLINA PASZTIRCSÁK A doua fecioară (soprană) si pe membrii corului Vocalconsort din Berlin.

Cele 5 zile de ansamblu, de lucru impreuna solisti-cor-orchestra, au fost magice prin rabdarea si meticulozitatea, intelegerea  muzicii si ale mesajelor ritmice  ale maestrului dirijor german LOTHAR ZAGROSEK .  Publicul prezent in sala de concert va avea prilejul de a intelege actiunea si prin traducerea libretului (scris tot de Schonberg) dar si prin  actiunea grafica proiectate pe ecranul din spatele scenei create de NONA CIOBANU, PETER KOŠIR – regizori multimedia.

Subiectul are şi el de ce sǎ incite pentru cǎ este povestea lui Moise care primeşte mesajul divin dar îl lasǎ pe fratele sǎu Aron, mai bun in comunicare , sǎ-l transmitǎ poporului, de unde o extraordinarǎ dezbatere pe tema limbajului şi a manipulǎrii prin cuvant.

Un personaj complex este, în acest spectacol, şi corul, veritabilǎ întruchipare a poporului, care povesteşte dar şi comenteazǎ derularea acţiunii. Se canta, se vorbeste, se aclama.Corul Vocalconsort este binevenit in acest context muzical, prezentand singuri pasajele declamate – bine intelese, doar sunt scrise in limba lor materna – si ajutand Corul Filarmonicii bucurestene , pregatit de Maestrul Iosif Prunner – sa raspunda personajelor principale si intrigilor dramaticale.

Arnold Schonberg a gandit opera in trei acte. A scris foarte precis toate indicatiile regizorale si notatiile muzicale, dinamice si agogice. Dar a terminat doar doua acte, al treilea fiind compus, cu acordul mostenitorilor familiei Schonberg, de compozitorul, pianistul si dirijorul ungur Zoltan Kocsis in 2009.

Asadar, pe 20 Septembre 2019 , va fi o premiera in Romania in interpretarea celor doua acte ale operei Moses si Aron de Schonberg . Nu stim daca publicul este pregatit pentru astfel de muzica mai greu de inteles dar cu siguranta va fi o seara notabila in istoria Festivalului Enescu.

 

 

Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni, oameni în picioare şi interior

maestrul dirijor LOTHAR ZAGROSEK intr-un moment de lucru inaintea concertului

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri