Speak up for patient safety în fiecare zi

Hipocrate știa:”Primum non nocere”!Întâi de toate să nu faci rău! Peste 2000 de ani, Organizația Mondială a Sănătății devine tribuna de la care oficialii pledează pentru creșterea siguranței pacientului în cursul actului medical, dar primul 17 septembrie dedicat Patient Safety are un îndemn „Speak up for Patient Safety”! Vorbiți, spuneți cu voce tare, nu tolerați abateri de la siguranța pacientului oriunde le vedeți!

Este valabil pentru pacienți, iar pentru cadrele medicale este o obligație de serviciu! Dacă OMS simte nevoia să înceapă cu acest slogan însă, este semn că a vorbi despre breșele de securitate din derularea actului medical devine o mare problemă! Și asta nu e normal!

Cultura „incident reporting” s-a dezvoltat tocmai pentru a încuraja cadrele medicale să sesizeze neconformitățile; important e ce măsuri se iau pentru ca erorile să nu se repete! Au existat și la noi astfel de încercări, diluate repede în spirala de pierdere de autoritate profesională din sistemul sanitar, sub presiunea economicului și a interferențelor politice tot mai neinspirate, care au dus la.o fragmentare de practică medicală vecină cu anarhia, tot mai greu de controlat la nivel macro și cu consecințe importante asupra calității actului medical și, desigur, siguranței pacientului!

Un pol important în acest demers „Speak up for patient safety” este avertizorul de integritate, protejat teoretic de o lege specială. Teoretic, practic autoritatea ierarhic superioară abuzatorului fie nu intervine deloc sau o face la modul pasiv – agresiv! Sunt tot mai numeroase exemple de avertizori din sistemul sanitar cu contracte de muncă desfacute abuziv, fapt recunoscut de instanță. Reangajat avertizorul este supus hărțuirii în continuare sau, deși are hotărâre în primă instanță, spitalul refuză reangajare până la judecarea apelului, apel care cine știe cât poate dura. Sistemul sanitar își permite să renunțe în acest timp la specialiști de top și oameni cu înaltă pregătire profesională!
Există si situația avertizorului neconcediat dar hărțuit de o manieră nedemnă de locul în care se petrece!
Mesajele non verbale ale MS( autoritatea ierarhic superioară în cazurile de mai sus): constatăm, dar nu avem de gând să protejăm conform legii avertizorii de integritate, nici să respectăm legea respectivă!

Este limpede că prin hărțuirea avertizorilor se dorește a se transmite mesaje puternice pentru restul lumii medicale: ori plecați, ori tăceți! Însă avertizorii sunt tot mai mulți și este bine că vorbesc! De multe ori sunt oameni cu experiență și autoritate profesională care nu pot accepta nivelul de compromis din practica medicală impus de multe ori de leaderi străini de practica medicală la bolnav!

Nu pot să nu îmi amintesc cursul regretatului profesor Stroescu; in 1983, ne spunea în amfiteatru de vizita unui ministru, care l-a felicitat pentru că nu s-a intimidat și i-a răspuns:” de ce să mă intimidez, medicină știu eu”! De aici s-a ajuns la :”domnului președinte(Iliescu) nu i se vorbește așa”!- spus de un consilier furios pentru că îi spuneam de un bolnav grav, că sistemul sanitar românesc nu poate face mai mult pentru el la acel moment, dar există incă resurse medicale în alte locuri din Europa! I-am răspuns și eu dlui consilier că de aceea am ajuns în situația de acum, pentru că autorităților nu li se spune adevărul!

Speak up for patient safety în fiecare zi, nu doar pe 17 septembrie!

 

Citește și: Radu Gheorghe, Maestrul IMPROVIZAȚIEI

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *