Ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, a explicat de ce componenta de autostrăzi din Planul Național de Redresare și Reziliență întâmpină probleme la Bruxelles. Comisia Europeană spune că nu pentru acest domeniu a fost făcut mecanismul european de redresare economică post-COVID, dar România are nevoie de fonduri pentru a-și dezvolta infrastructura rutieră.

El a spus, într-o declarație de presă, că unele componente ale PNRR sunt văzute „foarte bine” de Comisia Europeană: „componenta sănătate, componenta educație, componenta inovare sunt foarte bine văzute și aici sunt închise, practic, negocierile. Rămâne partea tehnică de dezvoltat”, a spus Ghinea, potrivit Mediafax.

Întrebat dacă sunt puse sub semnul întrebării 10 miliarde de euro reprezentând transporturile, Ghinea a spus că pentru 4,5 miliarde de euro, reprezentând transportul feroviar, nu sunt probleme.

„Din partea de transporturi, de 9 miliarde de euro – 4,5 miliarde de feroviar, Comisia nu are nimic cu ea, dimpotrivă, toată lumea salută. Rutierul este problema. Comisia spune că nu pentru rutieră a fost făcut acest mecanism financiar și noi am spus că înțelegem, dar noi avem această prioritate națională.

Avem și proiecte, nu e problema că nu mai avem proiecte, și avem nevoie de finanțare în următorii 10 ani pe subiectul acesta”, a spus ministrul.

Întrebat dacă Autostrada Moldova e făcută în așa fel încât să fie pe placul Comisiei Europene, Ghinea a spus că aceasta va fi prima autostradă din România care va avea perdea forestieră.

„Autostrada spre Moldova va fi prima autostradă din România care are designul cu perdea forestieră și cablu digital. Dar asta nu înseamnă că se schimbă natura investiției. Nu poți să raportezi toată autostrada ca fiind verde, raportezi doar partea de perdea forestieră”, a spus ministrul.

În cazul în care Comisia Europeană nu va aproba componenta de infrastructură rutieră în PNRR, Cristian Ghinea a spus că nu se pune problema să se renunțe la proiectul autostrăzii spre Moldova.

„În forma inițială era o listă de proiecte. Din acea listă primele vor fi finanțate și aici prioritatea este A7 și din celelalte vor fi pe lista de rezervă, în funcție de câți bani sunt. Negociem pe bani”, a spus ministrul.

Alternativa ar fi Programul Operațional Transporturi, negociat tot anul acesta, unde sunt 2 miliarde de euro pentru autostrăzi.

„Astea sunt bătute în cuie (cele 2 miliarde de euro – n.r.), nu mai schimbă nimeni. Pe PNRR noi am propus 4 miliarde pe rutier și am luat lista de proiecte. Rămâne să vedem dacă va fi aceasta acceptată sau va fi o sumă mai mică acceptată. E vorba de negociere”, a adăugat Ghinea.

90 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here