Caută
Close this search box.

Electrica Furnizare, practici înşelătoare la încheierea de noi contracte

electrica furniizare

Societatea Electrica Furnizare a pierdut prima etapă a procesului, prin care a solicitat anularea unui proces verbal de constatare a contravențiilor, încheiat de Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Alba, în 19 februarie 2021.

Furnizorul de energie electrică a primit două amenzi, una în valoare de 7.000 de lei și cealaltă de 5.000 de lei, pentru practici înșelătoare, în ceea ce privește tarifele și abonamentele.

Sumele sunt mici, în condițiile în care se putea merge până la 100.000 de lei, dar este un semnal în legătură cu practicile utilizate.

S-a constatat faptul că operatorul economic, atât în cadrul unui număr de 11 contracte analizate, cât și în anexa la acestea, precizează la costul/prețul contractului doar tarifele privind livrarea energiei electrice, nefiind indicate și costurile privitoare la certificatele verzi, accize, taxa privind contribuția pentru cogenerare de înaltă eficientă, care sunt plătibile de către consumator și sunt incluse în costul total al serviciului.

De asemenea, s-a mai constatat că furnizorul de energie nu menționează consumatorilor un preț sau un cost al abonamentului, susțînând doar că acesta este cel reglementat în oferta propusă.

Verificările Comisariatului pentru Protecția Consumatorului au avut loc în contextul liberalizării pieței de furnizare a energiei electrice. Mai mulți clienți au depus plângeri, în legătură cu ofertele prezentate de Electrica Furnizare. Societatea a contestat procesul verbal în instanță, dar a pierdut pe fond, la Judecătoria Alba Iulia.

„Din analiza site-ului operatorului economic, la secțiunea Energie electrică – Oferte, prețuri și tarife, s-a constatat faptul că, în cadrul tuturor ofertelor, operatorul economic menționează în tabelul de calcul doar prețul de livrare al energiei electrice/ gaze naturale și/sau prețul abonamentului zilnic, pe loc de consum, fără a menționa toate costurile (certificate verzi, accize, contribuția pentru cogenerare de înaltă eficienţă, precum și TVA, cu valoarea de 19%) care sunt incluse în cadrul serviciului de energie electrică și care trebuie suportat de către consumator.

Față de cele înscrise și prezentate, s-a constatat faptul că, atât în cadrul contractelor încheiate cu consumatorii, cât și în cadrul ofertelor de energie electrică de pe piața concurențială, acestea fiind publice pe site-ul operatorului economic și în prezent, nu se specifică toate costurile, din punct de vedere valoric, costuri valabile la data încheierii contractelor mai sus menționate, precum și la data afișării ofertelor pe site-ul operatorului economic și pe care trebuie să le suporte consumatorul, la prestarea serviciului de furnizare de energie electrică”, se menționează în hotărârea instanței de judecată.

Magistratul afirmă că acțiunea operatorului, de a nu menționa toate costurile care sunt necesare a fi plătite de consumatorul/beneficiarul serviciului, este o practică comercială considerată ca fiind omisiune înșelătoare.

Modelul de calcul oferă într-un mod neclar costurile privitoare la prețul pe care trebuie să-l achite consumatorul, privind furnizarea serviciului de energie electrică, în sensul în care costurile privind contribuția pentru cogenerare de înaltî eficienţă, valoarea certificatelor verzi, acciza și TVA nu sunt indicate, din punct de vedere valoric.

„Furnizorul de servicii, având o poziție economică privilegiată, este obligat să evite practicile comerciale incorecte și orice conduită care ar putea fi înșelătoare pentru clienții cărora li se adresează. Utilizarea unor prescurtări, abrevieri, precum SU JT, nu au darul să clarifice cuantumul costurilor serviciului de furnizare a energiei electrice și nici nu se poate pretinde să fie cunoscute de consumatorul cu diligența medie, fiind evident că utilizarea unei astfel de terminologii excede cunoștințele acestui tip de consumator și se adresează mai degrabă cunoscătorilor în materie sau chiar profesioniștilor.

Aceeași este situația și cu notă care însoțește oferta și care are următorul conținut << conform legislației, factură va conține suplimentar contribuția pentru cogenerare de înalta eficientă, valoarea certificatelor verzi, acciza și TVA >>, elemente care deși sunt menționate că fiind costuri suplimentare nu sunt precizate sub aspect valoric, deși tot consumatorul este cel care suportă valoarea acestora cuprinsă în valoarea totală a serviciului de furnizare a energiei electrice atestat de factură emisă”, se mai precizează în hotărâre.

Instanța a considerat că sancțiunea amenzii contravenționale de 7.000 lei, orientată spre minimul prevăzut de lege, „este proporțională cu gradul de pericol social concret al faptei săvârșite de petenta, pericol social care constă în aceea că efectul acestei practici incorecte este acela de a pune clienții și potențialii clienți în situația de a încheia un contract în necunoștință de cauza și de a suportă costuri care nu au fost specificate”. S-a mai scos în evidență și posibilitatea că furnizorul, în astfel de condiții, să poată modifică unilateral respectivele costuri în defavoarea clientului.

Și sancțiunea în valoare de 5.000 lei, orientată spre minimul prevăzut de lege, este considerată proporțională cu gradul de pericol social, care constă în practică înșelătoare de încheiere a unui contract în condițiile în care clientului i se ascunde prețul real al contractului. Hotărârea din 17 mai 2021 poate fi contestată în termen de 30 de zile de la comunicare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri