Caută
Close this search box.

În Republica Moldova se vor înfiinţa tribunale pentru marii corupţi

Sergiu Litvinenco

Noul ministru al Justiției din Republica Moldova, Sergiu Litvinenco, prezintă detalii despre tribunalele speciale de luptă împotriva marii corupții, care vor fi înființate în curând, de puterea de la Chișînău.

„Tribunalul anticorupție evident că trebuie înființat în momentul în care instituția care trebuie să combată marea corupție, Procuratura Anticorupție, care va funcționa după regulile Direcției Naționale Anticorupție din România, va deveni funcțională și va instrumenta dosare.

Deci, în momentul în care această procuratură începe să funcționeze așa cum funcționează în România, atunci imediat are rost să deschizi acest tribunal anticorupție, pentru ca judecătorii să aibă ce face.

Atâta timp cât nu există încă această structură, noi putem să ne apucăm de lucru, dar constituirea nemijlocită a tribunalului trebuie să aibă loc atunci când această procuratură este funcțională, are rezultate, transmite dosare în instanța judecătorească.

Nu poți s-o înființezi atâta timp cât aici sunt două dosare pe marea corupție, trebuie s-o înființezi în momentul în care judecătorii vor avea ce să examineze”, a declarat ministrul, într-un interviu pentru Europa Liberă.

Noul guvern din Republica Moldova anunță în programul oficial de guvernare că va reforma Procuratura Anticorupție pe modelul DNA din România și că va constitui tribunale speciale pentru judecarea corupților de rang înalt.

„Tribunalul și Curtea de Apel Anticorupție vor examina în fond și, respectiv, în apel dosarele de mare corupție instrumentate de Procuratura Anticorupție”.

De asemenea, serviciul secret va fi implicat în lupta împotriva corupției: „Elaborarea și adoptarea legislației în vederea fortificarii competențelor și capacităților SIS în lupta împotriva corupției”.

Iată ce conține capitolul „Justiție și anti-corupție” din programul de guvernare al Cabinetului Gavriliţă:

Republica Moldova are nevoie de o justiție dreaptă și de demararea unei lupte reale împotriva corupției. Or aceasta subminează dezvoltarea țării – fără a combate corupția, țara nu se poate dezvolta, iar oamenii vor continua să plece în străînătate. De aceea ne propunem să construim un stat de drept veritabil, cu instituții funcționale, care să fie eficiente și să lupte, în primul rând, cu marea corupție.

Acțiuni prioritare

Elaborarea, adoptarea și implementarea legii cu privire la evaluarea extraordinară a judecătorilor și procurorilor sub aspectul emiterii actelor ilegale și al corespunderii averilor cu veniturile oficiale în conformitate cu recomandările Comisiei de la Veneția și jurisprudența Curții Constituționale;

Reformarea Curții Supreme de Justiție. Micșorarea numărului judecătorilor și transformarea ei într-o instanță de casație și care ar asigura uniformizarea practicii judiciare. Participarea la procesul de selecție a noilor judecători ai CSJ a experților independenți, inclusiv internaționali;

Reformarea Procuraturii Anticorupție (PA) după modelul DNA din România, cu limitarea competențelor acesteia exclusiv la marea corupție și restructurarea Centrului Național Anticorupție. Participarea la procesul de selectare a procurorilor PĂ a unei comisii independente de experți, inclusiv internaționali. PA va dispune de tot instrumentarul, dar și de independența necesară pentru a investiga dosare de mare corupție;

După reformarea PA, analiza oportunității și, după caz, constituirea Tribunalului (instanța judecătorească specializată) și a Curții de Apel Anticorupție. Participarea la procesul de selectare a judecătorilor a unei comisii independente de experți, inclusiv internaționali. Tribunalul și Curtea de Apel Anticorupție vor examina în fond și, respectiv, în apel dosarele de mare corupție instrumentate de PA;

Asigurarea numirii și promovării judecătorilor și procurorilor de către CSM și CSP conform unor criterii obiective bazate pe merit, țînând cont de pregătirea profesională, de integritatea, de competențele și eficientă candidaților printr-o procedura transparență, excluzând imixtiunea factorului politic sau a favoritismului;

Asigurarea verificării eficiente a averilor funcționarilor publici/demnitarilor de către ANI, inclusiv prin invitarea unei misiuni internaționale de specialiști care să lucreze împreună cu inspectorii de integritate. Verificarea prioritară a averilor deputaților, miniștrilor, judecătorilor, procurorilor și altor funcționari și demnitari de rang înalt sau care dețîn funcții sensibile la săvârșirea actelor coruptionale;

Revizuirea sistemului de instruire inițială și continuă a judecătorilor și procurorilor și reorganizarea Institutului Național al Justiției pentru a crea premisele pentru o îmbunătățire vizibilă a calității actului de justiție. Creșterea considerabilă a numărului audientilor;

Elaborarea și adoptarea legislației în vederea fortificarii competențelor și capacităților SIS în lupta împotriva corupției.

Reformarea profundă a legislației de procedura penală, în vederea debirocratizării și ordonării procesului penal;

Introducerea unui sistem public unic de înregistrare și evidență a dosarelor penale și contravenționale, pentru a exclude manipulările cu dosare. Asigurarea efectivă în practică a distribuirii aleatorii a cauzelor în instanțele de judecată;

Excluderea aplicării nejustificate a arestului și a interceptării ilegale a convorbirilor telefonice. Prevenirea și investigarea torturii și a relelor tratamente și ameliorarea condițiilor de detenție din instituțiile de detenție, inclusiv instituții psihiatrice și cele sociale. Finalizarea construcției unui nou penitenciar în locul Penitenciarului nr.13;

Consolidarea activității Oficiului Avocatului Poporului prin asigurarea independenței instituției și dezvoltării capacităților de promovare și asigurare a drepturilor omului, inclusiv asigurarea cu un sediu potrivit;

Implementarea procesului de optimizare a hărții judecătorești în vederea asigurării accesului cetățeanului la justiție calitativă;

Consolidarea profesiilor juridice în sistemul de drept național (avocatură, notariatul, medierea, executorii, experții judiciari);

Revizuirea cadrului legal în vederea eficientizării activității inspecțiilor de profil și a răspunderii disciplinare/civile/penale a judecătorilor, procurorilor și a altor actori din sistemul justiției;

Promovarea și consolidarea mecanismelor extra-judiciare de soluționare a litigiilor;

Implementarea și consolidarea utilizării tehnologiilor informaționale în sectorul justiției;

Îmbunătățirea sistemului de efectuare a expertizelor, pentru a preveni tergiversarea procedurilor;

Convenirea cu Uniunea Europeană asupra instituirii unui mecanism de diagnostic, monitorizare și sprijin pentru statul de drept din Republica Moldova. Prin sistemul respectiv (similar Mecanismului de Cooperare și Verificare (MCV) implementat în România și în Bulgaria în 2007), se va asigura o evaluare periodică și obiectivă a rezultatelor reformării sectorului justiției și a luptei împotriva corupției.

Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, a anunțat recent că în perioada următoare toți judecătorii și procurorii vor fi evaluați în funcție de modul în care și-au dobândit averile și de deciziile pe care le-au luat în ultimii ani. „Trebuie să scăpăm de cei corupți, ăștia ne lasă fără țară”, a subliniat Sandu.

„Am ajuns să avem o majoritate parlamentară care își asumă sarcini și acțiuni foarte necesare pentru țară și anume curățarea instituțiilor statului de elemente corupte, consolidarea capacității instituțiilor statului, așa încât statul să protejeze cetățenii, să le asigure condiții normale de muncă, să le asigure condiții normale de viață”, a declarat Maia Sandu într-un interviu pentru Moldova 1.

Ea anunțat că toți judecătorii și procurorii vor fi evaluați în perioada următoare, în câteva luni urmând să se facă curățenie în principalele instituții judiciare.

„Cu instanțele cele mai importante trebuie să se întâmple în câteva luni. Vorbim de Curtea Supremă de Justiție, de procuratura anticorupție, în câteva luni trebuie să fie finalizată această evaluare. Evaluarea se face după două criterii principale.

Primul ține de avere, dacă judecătorul, procurorul poate să facă dovadă provenienței legale a averilor. Dacă nu poate, e clar că averea a fost câștigată în mod ilegal. Și doi, calitatea deciziilor. Se ia un număr de ani și se examinează deciziile care au fost date de acest procuror sau judecător.

După aceste două criterii pirncipale se ia decizia: rămâne omul în sistem sau nu. Și așa se elimina din sistem oamenii corupți.

Întrebată despre faptul că cei eliminați vor contesta deciziile în instanța și se vor întoarce, Maia Sandu a răspuns:

„Nu va ajunge în instanța de judecată. Există o modalitate de apel, dar ea se formează din judecătorii care au trecut de evaluare. Acest proces de curățare este perfect legal, în Albania a dat dreotate celor care au curățat sistemul, nu celor care au fost curățați”.

„Vrem să scoatem din sistem toți judecătorii corupți, indiferent cum se numesc, indiferent de unde vin. Refoma justiției o pot face doar oamenii cinstiți. Noi până acum, la guvernare, nu am avut suficienți oameni cinstiți, am avut doar strategii frumoase și corupția a continuat să înflorească. Când oamenii sunt cinstiți nu mai are cine să-i șantajeze”, a subliniat Maia Sandu.

„Trebuie să scăpăm de cei corupți, ăștia ne lasă fără țară”, a mai spus tăios președintele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri