Curtea Constituţională precizează, în motivarea deciziei de respingere a sesizării preşedintei Senatului Anca Dragu asupra conflictui juridic dintre Guvern, Florin Cîţu şi Parlament cu privire la remanierea miniştrilor din luna septembrie, că nu există nici un temei constituţional, pentru a reţine obligaţia premierului de a propune şefului statului o listă de miniştri, aprobată de Legislativ în termen de cinci zile de la vacantarea poziţiilor de ministru ca urmare a unei remanieri guvernamentale.

„Faţă de situaţia de fapt şi de drept ce rezultă din analiza realizată, Curtea constată că nu există temei constituţional pentru a reţine obligaţia prim-ministrului de a propune preşedintelui României o listă de miniştri aprobată de Parlament cu referire la termenul legal invocat în sesizare, adică de 5 zile de la vacantarea funcţiilor de ministru, ca urmare a unei remanieri guvernamentale.

În lipsa unui temei constituţional care să susţină o astfel de obligaţie, nu poate fi imputată prim-ministrului o conduită neconstituţională astfel motivată.

În consecinţă, nu se poate reţine nici teza ‘răsfrângerii’ acestei conduite asupra Guvernului, care ar deveni astfel parte în conflict. Desemnarea unor miniştri interimari pe posturile vacante de ministru nu poate avea semnificaţia unui blocaj instituţional.

Instituţia interimatului şi termenul de 45 de zile prevăzut de art. 107 alin. (4) din Constituţie sunt prevăzute tocmai pentru a permite realizarea procedurilor legate de numirea noului sau noilor ministru/ miniştri.

Numirea unor miniştri interimari dintre membrii Guvernului reprezintă o soluţie ce asigură stabilitate activităţii ministeriale şi guvernamentale şi are caracter tranzitoriu, prim-ministrul având la dispoziţie 45 de zile pentru a identifica cea mai bună soluţie cu privire la întregirea echipei sale guvernamentale”, arată Curtea Constituţională în motivarea respectivă publicată pe site-ul instituţiei.

Judecătorii CCR mai argumentează că nu rezultă nicio împrejurare şi niciun act sau declaraţie politică ori act juridic în care prim-ministrul să-şi fi exprimat intenţia de a nu îşi exercita atribuţia de a propune Parlamentului o remaniere cu schimbarea structurii sau a compoziţiei politice a Guvernului.

Curtea mai precizează că evoluţiile ulterioare sesizării CCR, „în sensul demiterii Guvernului prin moţiune de cenzură, nu fac decât să ilustreze în mod practic tezele prezentate «supra» referitoare la raporturile dintre Guvern şi Parlament, respectiv controlul politic pe care Parlamentul îl exercită asupra Guvernului, potrivit Constituţiei, iar Guvernul asupra Parlamentului în sensul de obligare a organului reprezentativ suprem la aprobarea unei liste de miniştri”.

„Din această perspectivă, Curtea constată că situaţia litigioasă adusă în faţa sa, sub aparenţa unui conflict juridic de natură constituţională, se relevă a fi, în realitate, un conflict politic ce excedează competenţei de soluţionare a Curţii Constituţionale”, mai indică sursa citată.

Pe 20 octombrie, Curtea Constituţională a respins sesizarea formulată de preşedintele Senatului, Anca Dragu, constatând că nu există conflict juridic de natură constituţională între Guvern şi premier, pe de o parte, şi Parlament, pe de altă parte.

Sesizarea fusese făcută după refuzul lui Florin Cîţu de a veni în Parlament pentru un vot de încredere, având în vedere schimbarea compoziţiei politice a Executivului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here