Ultimatumul pe care Armata l-a dat companiei care a câştigat licitaţia pentru corvete a expirat, însă programul este în continuare blocat.
Surse din Ministerul Apărării susţin că Naval Group a trimis părţii române un document, însă deocamdată nu ştim dacă este vorba despre o nouă cerere de amânare sau compania franceză e hotărâtă să semneze, după aproape 3 ani, contractul. După audierea de la Parlament, Angel Tîlvar a anunţat că a cerut părţii franceze să vină să semneze contractul până la sfârşitul acestei săptămâni.
Deocamdată, MApN nu a comunicat dacă partea franceză a anunţat că vrea să semneze contractul de 1,2 miliarde de euro pentru 4 corvete sau a cerut în continuare amânări, aşa cum a făcut-o în ultimii 3 ani.
Legea le permite autorităţilor, ca în anumite condiţii, în momentul în care compania franceză refuză să semneze, să dea contractul firmei care s-a clasat pe locul doi, Damen.
Companie olandeză are 2 şantiere în România, la Galaţi şi la Mangalia.
Armata a anunţat câştigătorul acestei licitaţii în urmă cu aproape 4 ani.
Compania de pe locul 2, Damen, a atacat în instanţă şi timp de un an, contractul nu s-a putut semna.
În 2020 s-au terminat procesele, însă francezii au refuzat să mai semneze. Naval a cerut mai mulţi bani, invocând creşterea preţurilor materialelor. Mai mult, susţin surse guvernamentale, francezii au făcut presiuni pentru construirea celor 4 nave în Franţa şi nu în şantierul Constanţa, aşa cum s-au angajat când au participat la licitaţie.
În ultimii 3 ani s-a tot negociat, iar reprezentanţii statului au tot dat ultimatumuri, după ulimatumuri, fără niciun succes.
Vasile Dîncu, fost ministru al Apărării: Statul român a dovedit că nu poate duce la capăt programe vitale nici măcar atunci când are bani pentru ele. Asta în condiţiile în care Forţele Navale sunt cu dotarea la pământ.