Caută
Close this search box.

Oficial. Teatrul Nottara a revenit în sediul de pe Bulevardul Magheru

 

Teatrul Nottara din Bucureşti a revenit oficial în sediul din Bulevardul Magheru, luni seară, cu cea de-a patra ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru FEST(IN) pe Bulevard, care a debutat cu spectacolul ”Notenkraker sau… Al cincilea anotimp”, de Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, prezentat de Teatrul de Revistă ”Ginta Latină” din Chişinău.

Nimeni nu a explicat, nici conducerea teatrului, nici Primăria Capitalei, cum a fost posibilă revenirea în vechiul sediu.

Pe site-ul Festivalului FEST(IN) pe Bulevard se precizează din startcă evenimentul este dedicate ”celor care ne-au ajutat să ne întoarcem acasă, pe Bulevardul Magheru 20”.

Debutul a avut loc luni cu vernisarea unei expoziții de fotografie de teatru, inaugurate în Foaierul Sălii Horia Lovinescu, și cu lansarea cărții ”Măria Sa Teofil Vâlcu”, Ştefan Oprea, și spectacolul ”Notenkraker sau… Al cincilea anotimp”, de Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, în regia lui Mihai Țărnă, producție a Teatrului Ginta Latină, Chișinău, Republica Moldova, invitat special în Festival.

Marinela Țepuș (director) și familia Teatrului Nottara, vine cu un ”Argument” pe site-ul festivalului prin care explică și traiectoria nefericită a mutărilor Teatrului Nottara, care, iată, se sfârșește acum.

”În 2013, Teatrul Nottara, susținut financiar de Primăria Generală și de Consiliul General al Municipiului București, a lansat Festivalul Internațional de Teatru Fest(in) pe Bulevard. După trei ediții, putem spune că este într-adevăr un festin, la care oferim publicului multe și savuroase delicatese artistice.

În acești ani, festivalul a avut două secțiuni principale: una rezervată comediei, cealaltă dedicată crizelor de tot felul, care, de o bună bucată de vreme, fac parte din viața noastră cotidiană. În 2016, această a doua secțiune aduce în prim-plan crizele de familie. Când am ales această temă, nimeni dintre noi nu putea ști că însăși familia Teatrului Nottara avea să treacă prin cea mai gravă criză din lunga sa istorie de 70 de ani.

După promulgarea Legii nr. 282 din 18 noiembrie 2015 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, teatrul a fost nevoit să-şi suspende, temporar, activitatea organizării spectacolelor în imobilul de pe Bd Magheru nr. 20.

Am încercat să obținem un sediu provizoriu, însă fără succes. Am vizitat multe săli (dezafectate, insalubre sau deja ocupate) sperând să găsim un loc unde să jucăm, constant, măcar o parte dintre spectacolele noastre. N-a fost posibil, dar am cunoscut și oameni de omenie, care ne-au oferit măcar un loc unde să ne punem ”cortul” din când în când, pentru ca publicul să nu ne uite.

Așadar, Teatrul Nottara a fost într-un ”turneu” de 8 luni, cu peste 80 de reprezentații în 37 de spații. Acest lung pelerinaj, care i-a epuizat pe actori și pe tehnicieni, ne-a transformat însă într-o familie mai puternică și mai unită. În același timp, ne-a motivat să finalizăm producțiile deja începute. În noiembrie și decembrie 2015 s-a repetat nebunește Familie de artiști de K. Kostzer şi A. Arias. De ce nebunește? Pentru că, în vreme ce, la sala de lectură (cu regizorul Alexander Hausvater), se învăța textul și se ”ridica” spectacolul, adică se dădea viață primelor relații dintre personaje, în foaierul mare se învățau cântecele (cu compozitorul Tibor Cári) și se dansa frenetic (cu coregrafa Vica Bucun), în foaierul de la balcon se probau și se finalizau costumele (cu scenografa Stela Verebceanu), iar pe scena mare se făceau ultimele retușuri ale decorului (cu scenografa Carmencita Brojboiu). Totul între orele 9.30 și 22.00, în toate cele șapte zile ale săptămânii. De bună voie și nesiliți decât de propria noastră determinare. Iar spectacolul avea să devină expresia disperării noastre și, totdată, refuzul de a accepta o nedreptate. Nimeni nu și-a bătut capul, timp de 20 de ani, cu expertiza total neprofesionistă care a  pus bulina roșie pe imobilul din Bd. Magheru nr. 20. Ca urmare, într-o singură zi, o lege nobilă în teorie, dar dezastruoasă prin consecințe (neavând norme de aplicare, și nici soluții pentru cei afectați) a pus capăt unei activități neîntrerupte de aproape 70 de ani. Așa a ajuns Familie de artiști să exprime, cu mijloacele specifice teatrului, ceea ce ni s-a întâmplat nouă. Din fericire, criza familiei Teatrului Nottara pare a lua sfârșit. Întoarcerea în sediul de pe Magheru 20 înseamnă cel mai bun lucru care ni se putea întâmpla și semnul că se poate trăi normal, chiar și în România.

Mulțumim tuturor celor care ne-au fost alături în tot acest timp (jurnaliști, public, politicieni, oameni de teatru), ajutându-ne să mergem mai departe și să învingem un sistem anchilozat!

Mulțumim și celor care nu ne-au sprijinit, pentru că ne-au ambiționat și ne-au făcut mai puternici!

Vă așteptăm pe toți la festival, cu 31 de reprezentații (din București: Bulandra, Metropolis, Nottara, Odeon, Teatrul de Artă, Țăndărică, din țară: Arad, Brașov, Brăila, Cluj, Constanța, Iași, Timișoara, Târgoviște, din străinătate: Bulgaria, Cehia, Croația, Kosovo, Republica Moldova, Serbia, Slovenia)! Adăugăm un eveniment stradal, 2 expoziții de fotografie de teatru, 3 spectacole-lectură, 4 lansări de carte, 4 colocvii”, scrie Marilena Țepuș.

Interesant este că nimeni, nici directorul Teatrului Nottara, nici Primăria Generală nu explică de ce teatrul a revenit în vechiul sediu din Magheru, respectiv dacă s-au făcut consolidări sau dacă noile expertize au schimbat încadrarea din grad I în grad II sau nici unul de risc seismic.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri