Caută
Close this search box.

Ceaușescu schimba elicopterele ca pe șosete, de frică să nu-l mintă secretarii de partid cu producția de grâu

În anii ’70, specialiștii de la INCAS au adaptat un elicopter cumpărat de la sovietici, de tipul Mi-8, în variantă VIP. Mai exact, au schimbat interiorul, punând scaune mai confortabile (asemănătoare unor fotolii), o măsuță de mici dimensiuni și o toaletă luată de la un avion Iliușin Il-18. Destinația: Nicolae Ceaușescu, ”conducătorul suprem” al României socialiste.

Elicopterul MI-8 al lui Ceaușescu…               și IAR 316, tot al președintelui socialist

În exterior, au fost adăugate două rezervoare suplimentare, luate de la avioanele MiG-21. Acest elicopter era destinat zborurilor prezidențiale. Dar lui Nicolae Ceaușescu nu i-a plăcut foarte mult, pentru că avea ferestre mici, iar fostul președinte nu putea să vadă prea bine afară. Dacă survola județul Buzău, să zicem, era interesat să verifice dacă îl mințise sau nu primul-secretar, care îi raportase că încheiase campania agricolă”, a spus muzeograful Sorin Turturică, Muzeul Național al Aviației Române, în curtea căruia se află o parte din elicopterele pe care le-a avut Ceaușescu.

Ceaușescu a fugit cu un elicopter folosit și astăzi de președinții României

În acest context, Ceaușescu a preferat să zboare cu elicoptere I.A.R.-316, fabricate la Brașov, sub licență franceză. Acestea au o vedere către exterior mult mai largă decât elicopterele Mi-8.

Numai că aparatele I.A.R.-316 aveau un singur motor, iar dacă acesta se oprea în aer… era o mare problemă. Iar Securitatea l-a avertizat pe președinte. În acest context, în anii 1979-1980 au fost cumpărate patru aparate de tipul SA365 „Dauphin”, dintre care două erau în variantă VIP. Cu unul dintre aceste „Dauphin”-uri cuplul Ceaușescu a decolat de pe clădirea C.C. al P.C.R. la 22 decembrie 1989.

SA365 „Dauphin”, al lui Ceaușescu, folosit și de Băsescu

Iată că în acest context se poate spune că obsesia lui Nicolae Ceaușescu privind producția de grâu a dezvoltat, indirect, aeronautica românească…

SA365 „Dauphin” nu se află la Muzeul Aviației deoarece este perfect functional și a fost folosit de persoanlitățile politice postdecembrieste, inclusive de fostul președinte Traian Băsescu.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri