EFOR (think tank din Bucureşti înfiinţat de experţi cunoscuţi în politici publice şi reforma administraţiei) a lansat raportul Banii și politica – legăturile dintre achizițiile publice și partidele politice – În raport se află firme și câți bani au luat de la stat, inclusiv nume sonore bine conectate politic ca Tel Drum, UTI Group, Vega 93, Delta ACM 93, Romenergo, Spedition UMB, precum și rețelele de interese din jurul acestora.

Raportul analizează în ce măsură fondurile naționale și europene pentru infrastructură sunt politizate sau alocate într-un mod clientelar. De asemenea, sunt analizate zeci de mii de achiziții și decizii de alocare a fondurilor din programele operaționale Regional, Transport și Mediu, Programul Național pentru Dezvoltare Rurală (alocări pentru perioada de programare 2007-2013), precum și proiectele finanțate din bani românești prin Compania Națională de Investiții și Programul Național de Dezvoltare Locală din perioada 2007-2016 pentru a identifica dacă firme legate de partide politice sunt marii câștigători ai acestora.

Câteva dintre concluziile cercetării:

  • Cea mai ridicată valoare a donațiilor către partide s-a înregistrat în 2008-2009, iar 36% dintre toate donațiile primite vreodată de partidele politice au mers către Partidul Democrat Liberal
  • Deși firmele donează legal către partide, iar sumele se înregistrează în Monitorul Oficial, există o componentă semnificativă de finanțare ilegală a partidelor politice și campaniilor electorale, prin achiziții publice trucate, contracte fictive sau supraevaluate, abuz de resurse publice și numiri clientelare, care pot facilita achizițiile trucate;1724 de companii au donat între 2006 și 2015 către partide, 616 au câștigat achiziții publice, iar 303 au semnat contracte cu bani europeni
  • Politicienii folosesc poziția publică pentru a strânge bani pentru folosul personal și doar o mică parte ajunge la partid
  • Companiile cu suport politic preferă banii românești, întrucât mecanismele de control sunt mai lejere; cu toate acestea, există vulnerabilități semnificative cu privire la achizițiile publice din bani europeni
  • Deși legea nu permite, companiile care au contracte cu statul donează către partidele politice cu mai puțin de 12 luni înainte de ziua alegerilor
  • Piața este dominată de companii mari, care au capacitate și resurse; cu toate acestea, istoric vorbind, mare parte dintre ele au crescut datorită legăturilor politice
  • Un număr semnificativ dintre firmele din top 30-40 ca valori ale contractelor la construcții (Vega 93, Confort, Delta ACM 93, Tancrad, Spedition UMB, Dimar, UTI Group, Iridex Grup Constructii, Cast, Tel Drum, Victor Construct, Selina, Romenergo, Concas, Tehnodomus etc), consultanță (Fichtner Environment, Ramboll South East Europe, Integroup Engineering etc), studii de fezabilitate sau servicii de publicitate (Media Investment Communication, Romair Consulting, Expert One Research etc), finanțate din bani europeni și românești sunt legate direct sau circumstanțial de partide politice sau au dosare penale pentru fraude, evaziune fiscală sau spălare de bani
  • În privința banilor românești există indicii conform cărora distribuția fondurilor este direct legată de culoarea politică a partidului de la putere
  • Cu privire la condamnări, cele mai frecvente sunt legate de fraude cu fonduri europene și folosirea abuzivă a funcției de conducere într-un partid; din decizii ale instanțelor de judecată în cazuri precum Adrian Năstase, Sorin Frunzăverde sau Florin Popescu reiese cât de puternici sunt liderii politici de la nivel de județ sau de la nivel național și cum folosesc ei întregul sistem instituțional pentru a se mobiliza pentru alegeri (primari, companii, șefi de deconcentrate etc) sub amenințarea privării de fonduri sau pierderii poziției publice
  • Câteva dintre principalele riscuri legate de achiziții identificate sunt: conflictele de interese; contractarea sistematică a unor companii de consultanță de către mai multe primării dintr-un județ; persoane din instituții publice (sau care au lucrat în instituții publice) care facilitează câștigarea de contracte; contracte de consultanță supraevaluate sau fictive; diferențe mari între sumele din contract si suma finală, cu costuri adiționale; contracte directe acordate sistematic unor companii cu legături politice; companii cu proprietari reali camuflați (care controlează compania, dar nu figurează în documente); lucrări supraevaluate sau inexistente; studii de fezabilitate refăcute nejustificat sau de tipul copy-paste etc.
  • Bazele de date produse de diferite instituții românești (SEAP, fonduri-ue.roetc) nu comunică între ele și conțin erori semnificative, care împiedică orice analiză profesionistă; raportul de față a necesitat mai mult timp pentru curățarea și aranjarea bazelor de date decât pentru analiza propriu-zisă. Datele privind finanțarea partidelor sau acționariatul firmelor sunt dificil de obținut sau implică cheltuieli ridicate

Câteva dintre mecanismele de clientelism, fraudă și potențială finanțare ilegală identificate în cadrul cercetării sunt:

  • plătirea unui comision (de regulă 10-20%) din valoarea contractului de către o companie către decident pentru a câștiga o achiziție publică; în anumite cazuri o parte din bani merg de la decident (președinte consiliu județean, ministru etc) către partid
  • solicitarea de mită de către decidenți (ex. primar, consilier județean) pentru aprobarea unor plăți pentru lucrări deja executate de către companii
  • folosirea de contracte false sau supra-evaluate de consultanță pentru mascarea finanțării ilegale a campaniei
  • lucrări fictive sau executate parțial, din care se sustrag bani obținerea de fonduri în situații de conflict de interese
    – decidentul este acționar, administrator sau controlează firma sub orice altă formă și folosește funcția publică pentru a acorda direct sau mijlocit contracte firmei
    – existența unor firme din a căror conducere fac parte persoane cu putere de decizie care lucrează sau au lucrat la instituții publice precum CNADNR sau MDRAP – instituții care gestionează fonduri și realizează achizițiisolicitarea de la companii de diverse produse sau servicii pentru campanii electorale (materiale pentru campanii electorale, servicii de consultanta sau publicitate, produse alimentare etc)
  • determinarea unor factori de decizie locali (primari, spre exemplu) de către un președinte de consiliu județean sau alt lider politic de a aduce voturi în schimbul aprobării unor fonduri (de exemplu din Programul Național de Dezvoltare Locală).
  • obtinerea de fonduri in mod ilegal sub pretextul organizarii unor evenimente, prin plata unor taxe de participare
  • supraevaluarea unor contracte în mod ilegal, desi nu exista justificare pentru lucrari sau servicii (consultanta, studii de fezabilitate etc)
  • numirea unor persoane apropiate partidelor politice în posturi cheie (de exemplu în fruntea companiilor de stat) pentru a facilita câștigarea de contracte din achiziții publice, urmând ca o parte din bani să ajungă la partid.

 

2 COMENTARII

  1. Tudose: vrem ca la americani…:____——-_____daca acest Baphomet & Co., chiar vrea sa importe ceva de la americani, in special in domeniul pensiilor, poate importa sistemul de „pensionare universala”, adica Social Security, unde imensa majoritate a cetatenilor (ajunsi la 62 ani si cu multi ani de munca) primesc sub 1400 dolari/luna, iar o parte, care asteapta pana la 67 ani, pot ajunge la 2500 $ /luna…Numai o mica parte din cetateni ajung sa primeasca maximum posibil, (care este $ 3.500 si ceva/luna), insa acestia trebuie sa fi lucrat neantrerupt 35 de ani si sa fi castigat constant , minim o suta mii dolari/ an(***)… Mai mult, cei care au castiguri mari ( peste o suta mii/an) sunt plafonati ( acum, pe la 125 mii/an) in a mai primi extra la SS, insa platesc absolut toate taxele legale.In acest fel se mentine un echilibru intre pensia minima si cea maxima, cei care castiga mult, pot opta (si risca) sa depuna bani la o firma specializata in pensii private, si astfel, pot avea o pensie totala de zeci de mii de dolari/ luna, insa statul nu face ca in Romania, sa dea salarii speciale la „oamenii lor”, sa-i pensioneze la sub 50 de ani, si -in continuare- sa le plateasca pensii la fel de speciale, adica de 20-30-40, etc., de ori mai mari decat pensia minima.Si in Romania, cei care castiga mult( prin calificare sau constant overtime) pot sa-si depuna ceva bani in pensii private sau sa-i tina la saltea si astfel, vor avea o pensie si de sute de ori mai mare decat pensia minima.Insa aceste imense pensii-in Romania- nu sunt datorita contribuitiei din timpul anilor de munca( deobicei putini la numar) ci -PUR SI SIMPLU SUNT FURATI- de la cei care muncesc efectiv, si care vor fi pensionati cel mai prost, dint toata gama de sectoare si straturi economice si sociale.Daca animalul inferior, jegos si imputzit care este ajuns mai marele natiei slaninosul de Sibiu), chiar ar vrea o echitate sociala in Romania, prin puterea functiei sale poate face minuni, adica taierea tuturor pensiilor speciale, chiar recuperarea sumelor extra acordate si impunerea unui nou sistem, care sa fie mult mai echitabil, precum cel american( desi pot fi altele si mai bune).In principiu, in Romania, salarizarea si pensionarea se face pe „principii” arbitrare si discretionare, fara exceptie „oamenii puterii” , primesc cea mai mare felie din tort, desi ei nici nu muncesc ci doar trandavesc prin birouri( dovada este insasi rezultatul ” muncii” lor) si – este si asta clar dovedit- „muncesc” cu 15-20 de ani mai putin decat majoritatea romanilor…(*** chiar si in cazul platilor pentru handicap sau pentru lipsa de venit, aceste plati -pensii- sunt proportionale cu anii de munca efectuati legal si -in consecinta- platirea taxelor si -desigur- a sumelor varsate in fondul SS- exista si exceptii, pentru persoane cu handicap major- eventual innascut- in care SS plateste-fara a mai tine cont de ani de munca si bani depusi- si 2 mii $ /luna cea ce acopera marea majoritate a cheltuielilor, in colateral existand si alte programe care ajuta aceste persoane, precum locuinte sociale cu 30-40$/ luna sau gratis, preluarea anumitor facturi -curent, gaz- deasemeni, prin alte programe, etc.)

  2. Cine il comanda pe colonelul dragomir?(Dan Turturica, Digi,24):”…Dragomir este scula cu care o coaliție largă de oameni politici și oameni de afaceri dependenți de contractele cu statul este pe cale să dea o lovitură decisivă instituțiilor care i-au încurcat până acum. Printre ele se numără și serviciile de informații.,,,Așa au făcut și CV Tudor și Gigi Becali și Dan Diaconescu, toți trei inventați sau promovați de rețele de securiști în căutare de expresie politică…Vă amintiți cum s-a relansat Vadim Tudor, după 1990? A început să atace, în ”România Mare,” săptămână de săptămână, oameni cu notorietate și credibilitate. Îi făcea homosexuali, alcoolici, hoți, spioni, trădători.” ___—-___Un articol care merita a fi citit, evenimentele aduse in discutie confirma ca in Romania se munceste serios la restauratie insa nu a Monahiei ci a vechii nomenclaturi comuniste si scula ei principala, securitatea…

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

8 + 7 =