Mostra de la Veneția a încununat sâmbătă seară cinematografia fantastică a regizorului mexican Guillermo del Toro, care a câștigat Leul de Aur pentru povestirea sa magică, ‘The Shape of Water’, în timp ce regizorul francez Xavier Legrand a triumfat cu ‘Jusqu’ a la garde’, obținând premiul pentru cea mai bună regie și cea mai bună opera prima, relatează EFE.

 

Premiile Coppa Volpi pentru interpretarea au fost înmânate actorilor Charlotte Rampling și Kamel El Basha, în timp ce Marele Premiu al Juriului i-a fost decernat pentru ‘Foxtrot’, regizorului israelian Samuel Maoz.

Del Toro era unul dintre marii favoriți ai serii și a confirmat pronosticurile cu primul Leu de Aur acordat unui cineast mexican, cum el însuși a remarcat la primirea trofeului. „Există un moment în viața unui narator, al unui povestitor de basme în care riscă totul pentru a face ceva diferit”, este ceea ce am făcut cu ‘The Shape of Water'” a spus el.

O fabulă plină de sensibilitate și de fantezie care prezintă relația imposibilă dintre o femeie mută și visătoare — interpretată magistral de Sally Hawkins — și o creatură marină, o ființă pe jumătate monstru pe jumătate bărbat cu solzi.

Cu vocea tremurândă și vizibil emoționat, Del Toro a vrut să dedice acest premiu „oricărui regizor latino-american care visează să se aventureze în genul fantastic”. Chiar dacă o să fiți sfătuiți că este ceva imposibil, eu vă spun că se poate, a subliniat el. Iar dovada este acest premiu pe care l-a primit sâmbătă la Veneția, unde filmul său s-a situat încă din prima zi printre favoritele la Leul de Aur.

Charlotte Rampling

La fel de previzibilă a fost și Coppa Volpi pentru cea mai bună actriță primită de britanica Charlotte Rampling pentru interpretarea complexă a unei femei contemplative, izolată de lume în filmul ‘Hannah’, al italianului Andrea Pallaoro. Rampling a mulțumit pentru acest premiu obținut în Italia, o țară care este „o sursă absolută de inspirație” și unde a colaborat cu regizori precum Luchino Visconti, Liliana Cavani, sau Gianni Amelio, pe care i-a numit „maeștrii” săi.

Kamel El Basha

Coppa Volpi pentru cea mai bună interpretare masculină a fost obținut de actorul palestinian Kamel El Basha, pentru ‘The Insult’, un film despre dificila conviețuire între palestinieni și libanezi, atunci când un mic incident se transformă într-un conflict uriaș și o reflecție a situației politice din întregul Orient Mijlociu.

Marele Premiu al Juriului a fost decernat filmului ‘Foxtrot’, al israelianului Samuel Maoz, o altă peliculă care a plăcut publicului de la Mostra pentru criticile aduse militarizării țării sale și pentru prezentarea războiului într-un stil pe cât de realist pe atât de oniric.

Xavier Legrand

Premiile cele mai neașteptate au fost însă decernate francezului Xavier Legrand pentru ‘Jusqu’a  la garde’, un film dur despre violența domestică care este primul său lungmetraj și care abordează această temă cu un realism onest și foarte direct. Legrand, care a primit premiul pentru cea mai bună opera prima și Leul de Argint pentru cea mai bună regie, a fost protagonistul unuia dintre momentele cele mai emoționante ale serii, când a izbucnit în plâns după ce a fost chemat a doua oară pe scenă.

Palmaresul secțiunii oficiale a fost completat cu premiul pentru scenariu acordat lui Martin McDonagh, pentru ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’; premiul Special al Juriului pentru ‘Sweet Country’, al australianului Warwick Thornton, și premiul Marcello Mastroianni pentru cel mai bun actor debutant acordat americanului Charlie Plummer, pentru ‘Lean on Pete’.

A fost un palmares decis de un juriu prezidat de actrița americană Annette Bening, care nu a vrut să precizeze la conferința de presă dacă Leul de Aur a fost decis în unanimitate, un juriu compus de asemenea din regizorul Michel Franco și actrițele Rebecca Hall (Marea Britanie) și Anna Mouglalis (Franța), printre alții.

Au rămas fără premii câteva filme foarte apreciate de critici, precum documentarul ‘Ex Libris’, al lui Frederick Wiseman, sau lungmetrajul ‘First Reformed’, al lui Paul Schrader.

La secțiunea Orizzonti, a doua cea mai importantă a festivalului, cel mai bun film a fost considerat ‘Nico, 1988’, al realizatoarei italiene Susanna Nicchiarelli, în timp ce premiul pentru cel mai bun scenariu a fost decernat filmului ‘Los versos del olvido’, o coproducție chiliană regizată de iranianul Alireza Khatami.

Cu decernarea acestor premii s-a încheiat cea de-a 74-a ediție a Mostrei de la Veneția care pentru a treia oară în istoria festivalului decernează Leul de Aur unui realizator hispanic, după cele obținute de spaniolul Luis Buńuel pentru ‘Belle de jour’, în 1967, și de venezueleanul Lorenzo Vigás, pentru ‘Desde allá’, în 2015.

70 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

7 + 2 =