Caută
Close this search box.

„Asemănări clare” între accidentele avioanelor Boeing 737 MAX din Etiopia și Indonezia. Credibilitatea FAA și a Boeing în pericol

Datele recorderului de zbor recuperate de la resturile avioanelor Boeing 737 MAX care s-au prăbușit în Etiopia și Indonezia arată „asemănări clare”, a declarat duminică Addis Abeba, în timp ce producătorul american a anunțat că finalizează o actualizare a software-ului pentru sistemul anti-stall, informează AFP.

Presiunea a fost în continuă creștere pe Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA), care a insistat că a urmat procedurile standard de certificare a noul model de avion, devenind ținta unei anchete a Departamentului Transporturilor. „Programul de certificare 737 MAX a urmat procesul standard de certificare al FAA”, a declarat agenția într-un e-mail către AFP. Aceasta a declarat că procedurile sale au fost „bine stabilite și au produs în mod constant proiecte de aeronave sigure”. Dar asemănările raportate între accidentul din 10 martie al unui Ethiopian Airlines 737 Max 8, ce a ucis toate cele 157 de persoane aflate la bord și accidentul Lion Air din octombrie al aceluiași model de avion din Indonezia, ce a lăsat 189 morți, a ridicat îndoieli serioase și a declanșat cea  mai mare criză de la Boeing din ultimele decenii. Modelul 737 MAX este o aeronavă relativ nouă, care a intrat în serviciu abia în mai 2017 ca răspuns al lui Boeing la Airbus A320 Neo.

Ministrul de transport etiopian Dagmawit Moges a declarat duminică că un studiu al înregistratorului de date de zbor recuperat din avionul etiopian a arătat „asemănări clare” cu cele ale zborului Lion Air din Indonezia. Ea a spus că paralelele vor fi „subiectul studiului suplimentar”.

Plângeri anterioare

În timp ce investigatorii își continuă activitatea, concluziile preliminare ale accidentului Lion Air s-au concentrat asupra unei eventuale defecțiuni a unui sistem anti-stall, cunoscut sub numele de MCAS (Sistem de mărire a caracteristicilor de manevrare). Boeing a dezvoltat acel sistem, datorită amplasării neobișnuit de avansate a motoarelor avionului, pentru a evita o întârziere. Producătorul a declarat duminică că a fost aproape să elibereze o actualizare a sistemului de software mult așteptată. „În timp ce anchetatorii continuă să lucreze pentru a stabili concluzii definitive, Boeing finalizează dezvoltarea unei actualizări de software anterioare și a unei revizuiri pilot de pregătire, care va aborda comportamentul legii controlului zborului MCAS ca răspuns la intrările eronate ale senzorului”, a declarat președintele și directorul executiv Dennis Muilenburg .

Experții au pus la îndoială procesul de certificare al FAA după ce au aflat că piloții americani au depus plângeri serioase despre sistem. Potrivit unui raport al „Wall Street Journal” de duminică, FAA a intrat într-o „anchetă neobișnuită” a Departamentului Transporturilor asupra problemei și a avertizat oficialii să protejeze fișierele informatice, potrivit surselor citate în ziar. Jurnalul a spus că sonda s-ar concentra pe birourile FAA din Seattle. Aeronavele Boeing sunt construite lângă Seattle. Un raport „Seattle Times” de duminică a declarat că FAA a delegat o parte din procesul de certificare pentru avion – inclusiv MCAS – pentru inginerii Boeing. Analiza inițială a siguranței furnizată FAA de către Boeing conținea „câteva defecte esențiale”, a declarat ziarul, adăugând că procesul a fost efectuat în grabă, deoarece Boeing s-a străduit să ajungă din urmă lucrările avansate a companiei Airbus la A320 Neo. Raportul a fost dat cu 11 zile înainte de accidentul Ethiopian Airlines, a informat ziarul.

Credibilitatea FAA și al Boeing în pericol

FAA a refuzat duminică să comenteze rapoartele ziarului, menționând diferitele investigații în curs de desfășurare. În fața reducerilor bugetare, din 2009 FAA a delegat o serie de activități de certificare chiar producătorilor de aeronave sau experților externi, o procedură cunoscută ca ODA (Autorizație de desemnare a organizațiilor). Duminică, agenția și-a apărat practica, insistând că motorul 737 MAX trebuia să treacă mai multe teste și recenzii înainte de a fi autorizat să zboare. Acesta a declarat că proiectarea aeronavei a fost minuțios examinată, au fost efectuate teste de zbor, iar alte autorități aviatice civile au fost consultate pentru a se asigura că „avionul respectă standardele FAA”.

O declarație furnizată de Boeing către „Seattle Time” a spus că „FAA a considerat parametrii finali de configurare și de funcționare ai MCAS în timpul certificării MAX și a concluzionat că a îndeplinit toate cerințele de certificare și reglementare”. Acesta a spus, fără a elabora, că au existat „unele erori semnificative ” ale procesului de certificare.

Peter DeFazio, președintele Comitetului pentru transporturi și infrastructură al Camerei Reprezentanților, intenționează să lanseze o investigație privind certificarea 737 MAX, au declarat surse din cadrul Congresului. Michel Merluzeau, analist la AirInsight, a cerut un proces precaut. „Ar putea fi nevoie să reexamineze ce funcționează și ce nu funcționează (în procesul de certificare) – dar nu ar trebui să se facă emoțional”, a spus Merluzeau. Un alt analist, Richard Aboulafia, de la Teal Group, a declarat că credibilitatea FAA este în joc – „ca și a companiei Boeing. Și sistemul global al reciprocității de certificare a aeronavelor este de asemenea în pericol”, a spus el.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri