Piloții avionului Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX, care s-a prăbușit luna trecută, au luat inițial măsurile de urgență prezentate de producător, dar totuși nu au putut prelua controlul aeronavei, a informat „The Wall Street Journal” preluat de AFP.
Aeronava s-a prăbușit la scurt timp după decolare pe 10 martie, omorând 157 de persoane în cel de-al doilea accident mortal al unei aeronave 737 MAX în mai puțin de cinci luni, forțând o menținere la sol a modelului.
Primul accident – un accident Lion Air din Indonezia care a ucis 189 de persoane în luna octombrie – a dus la emiterea unui buletin de buzunar care aduce aminte operatorilor de linii directoare de urgență pentru a suprascrie unui sistem anti-stall dezvoltat special pe planurile MAX. Piloții care au încercat să preia controlul asupra jetului etiopian au urmat aceste proceduri pentru a opri sistemul de mărire a caracteristicilor de manevrare (MCAS), dar nu au reușit să-și recupereze controlul, a declarat WSJ, citând persoane informate cu privire la concluziile preliminare ale anchetei. Apoi au repornit sistemul, încercând să găsească alte modalități de a controla jetul înainte de prăbușire, a adăugat ziarul. Sursele sale au spus că „cele mai recente detalii se bazează pe datele descărcate de la aparatele de înregistrare a cutiei negre a avionului”. Raportul preliminar privind accidentul va fi emis probabil în această săptămână, a afirmat guvernul etiopian.
MCAS este considerat a fi un factor cheie în ambele accidente 737 MAX. Acesta este conceput pentru a reduce automat nasul aeronavei dacă detectează o cădere sau o pierdere a vitezei față de aer. Înainte de a se prăbuși, piloții Lion Air 737 MAX s-au străduit să îl controleze, deoarece MCAS a împins în mod repetat nasul avionului în jos, conform înregistratorului de date de zbor. Atât avioanele Lion Air, cât și cele etiopiene – modelele MAX 8 – au înregistrat, în mod obișnuit, urcări abrupte și coborâșuri abrupte, precum și viteze de fluctuație a aerului, înainte de a se prăbuși la scurt timp după decolare. Etiopia a spus că există „asemănări clare” în cele două accidente.
Boeing a adunat săptămâna trecută sute de piloți și reporteri pentru o prezentare privind modificările propuse de MCAS – inclusiv sistemul care nu mai face corecții în mod repetat atunci când piloții încearcă să-și recâștige controlul asupra avionului. Compania este nerăbdătoare să obțină aprobarea pentru un remediu care ar putea readuce avioanele în aer. Dar administrația americană a aviației federale (FAA), care a fost pusă în discuție săptămâna trecută la o ședință a Congresului cu privire la supravegherea Boeing, a declarat că se așteaptă ca planificatorul să trimită remediul propus „în următoarele săptămâni” după ce va întreprinde activități suplimentare.