Caută
Close this search box.

Florin Cîţu: Este un proiect amânat 17 ani şi înseamnă cel puţin două puncte procentuale venituri la buget

florin cîţu

Conectarea caselor de marcat la ANAF este parte din proiectul mare de informatizare, e primul pas.

„De la 1 iulie mergem live cu toate casele de marcat. Este un proiect care a fost demarat în 2003 și a fost amânat 17 ani”, a punctat Florin Cîțu.

Tot acest pachet de informatizare, care a început cu conectarea caselor de marcat la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), înseamnă minimum două puncte procentuale venituri în plus la buget şi este cel mai bun randament pentru o investiţie a statului făcută vreodată, a declarat ministrul Finanţelor Publice, Florin Cîţu.

„Conectarea caselor de marcat e parte din proiectul mare de informatizare, e primul pas. Urmează fişierul electronic în care companiile vor trimite informaţiile electronice către ANAF şi tot în acest an e-facturare. Tot acest pachet înseamnă minimum două puncte procentuale venituri la buget. Dacă ne uităm la PIB-ul de astăzi, 20 miliarde de lei care vin doar din această informatizare. Este cel mai bun randament pentru o investiţie a statului făcută vreodată. Dacă ne uităm la cât investim în sistem versus ce aducem nu există un randament echivalent”, a precizat Florin Cîţu, la Digi 24.

Potrivit ministrului, conectarea caselor de marcat la softul ANAF înseamnă mai puţine controale la firme, iar totul va fi mult mai transparent.

„Înseamnă că putem să facem controale la distanţă. În mandatul meu v-am spus că cel mult un control pe an se poate face la o companie. Şi aşa mi se pare mult. Informatizarea va permite aceste controale la distanţă şi nu va mai fi nevoie să mergem la companii.

Totul este mult mai transparent. În prima etapă vor fi conectate 30.000 de case de marcat. Primul lot îl reprezintă companiile mari şi mijlocii, retailerii, pentru că acolo sunt lucrurile mult mai uşor de conectat. După aceea, bineînţeles, că vom merge către companiile mici şi mijlocii”, a mai susţinut Cîţu.

Marii contribuabili vor conecta casele de marcat cu jurnal electronic la serverele ANAF în termen de trei luni, începând cu data de 1 iulie şi până la 30 septembrie 2020, în timp ce operatorii economici din categoria contribuabililor mijlocii şi mici vor finaliza procesul de conectare până la data de 31 ianuarie 2021, potrivit unui comunicat al Ministerului Finanţelor Publice (MFP), citat de Agerpres.

Până la 31 septembrie 2020, vor fi conectate la serverele ANAF circa 50.000 de terminale instalate de marile companii, iar la finalul lunii ianuarie se vor colecta datele în timp real de la un total de circa 550.000 de case de marcat.

În platformă vor fi integrate şi bazele de date cu fişierele colectate până în prezent (formularul A4200 – care va fi eliminat ulterior) pentru a fi folosite în cadrul procesului de analiză. Noutatea sistemului implementat acum constă în faptul că tot volumul de date primite şi stocate din 2018 până în prezent, cât şi datele noi raportate zilnic vor fi folosite pentru analize predictive.

Acest sistem va permite recunoaşterea unor tipare şi le va semnala pe cele disfuncţionale sau atipice. Interfaţa folosită de inspectorii ANAF va permite filtrarea datelor pe mai multe tipuri de date: cod CAEN tip produs/serviciu, CUI, sediu, adresă şi altele.

Pe lângă îmbunătăţirea relaţiei dintre ANAF şi operatorii economici prin simplificarea interacţiunii, proiectul vizează şi folosirea datelor colectate în vederea identificării cu o acurateţe foarte mare a operatorilor economici care se conformează benevol şi cei care încearcă eludarea prevederilor legale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri