Mi-am dorit acest dialog cu regizorul – poet care s-a impus în lumea artei, cu osebire în ultimele decenii, demonstrând tenacitatea specifică neamului din care s-a născut: aromânii. “Nu sunt faimos dar sunt aromân” şi-a intitulat comedia, dramă romantică pe care a lansat-o în 2013 să cucerească inimile spectatorilor lumii. Film, teatru, poezie, traducerea unor opere de referinţă, “Luceafărul “ lui Mihai Eminescu,  Corbul de E.A Poe, piesele lui I.L Caragiale “Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea”, “O noapte furtunoasă” dar şi “ Mincinosul” de Carlo Goldoni sau “Norii” (“Secta femeilor”) de Aristofan alcătuiesc câteva domenii din biografia  artistului, din grădina căruia muzele nu pleacă niciodată.  

Privesc portretul de pe coperta recentei apariţii editoriale “Infectaţi de iubire” (cochet, autorul a ales o imagine din prima tinereţe) şi s-a înconjurat de fluturi care, vom afla din poezia “Dragostea ca o molie” sunt cele care, i-au ros din dragoste trupul până la golire. Ciudată, surprinzătoare viziune, eu l-aş regăsi pe poetul Toma Enache mai degrabă cuibărit lângă ”leoaică tânără, iubirea” lui Nichita, alergând spre largi orizonturi dincolo de care, respiră, delicat, propria interioritate. S-a scris despre Toma Enache că ar crede în forţa tămăduitoare a poeziei dar şi în smerenia rugăciunii. E definiţia exacta a aromânul care, ambiţios şi tenace “a rupt“ gura târgului cu filmul “ Între chin şi amin”, luând 50 de premii internaţionale! Cifră care îi egalează anii de viaţă.

  • Toma Enache, vorbim mai întâi despre poezie, apoi despre film, teatru, Sunt tentată să te întreb, unde te regăseşti în bogata panoplie a poeţilor neamului românesc? Răspunsul vine scurt,  fără completări.
  • Încep cu Eminescu, urmează Blaga, Arghezi şi Nichita Stănescu.
  • Din celelalte arte pe care le-ai abordat, propun să ne oprim la cea de-a şaptea! Multe filme nu merită “ştampila” pusă înaintea genericului (la indicaţia C.N.A- Consiliul Naţional al Audiovizualului) “cenzurat”! Departe de mine gândul sau intenţia de a trece în uitare operele “ciuntite”, “mutilate” scose de pe ecrane în anii comunisului, “Reconstituirea” lui Pintilie a rămas cap de listă dar nici să punem, mecanic “marca” cenzurat pe ecranizări celebre.

  • La film, nu spun nume de autori, spun câteva titluri, încep cu Moara cu noroc (regia Victor Iliu, nota red.) Pădurea spânzuraţilor, (regia Liviu Ciulei,) Reconstituirea  (regia Lucian Pintilie) Mihai Viteazul şi Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război (regia Sergiu Nicolaescu ), De ce trag clopotele, Mitică ( regia Lucian Pintilie), Hotel de lux (regia Dan Piţa) Probă de microfon şi apoi Concurs (regia Mircea Daneliuc) iar din grupul celori premiati recent la Cannes, 4 luni, trei săptămâni, şi 2 zile, ( regia Cristian Mungiu), Moartea domnului Lăzărescu (regia Cristi Puiu) şi aș putea vorbi ore în şir despre ele, le-am privit cu admiraţe, mi-am îmbogăţit sufletul cu frumuseţea şi bucuria pe care o răspândeau! O parte dintre filmele tinereţii mele!
  • Un băiat născut la Constanţa, portul Mării Negre, privind cu admirație spre Bucureşti! Ne vorbeşti despre film, despre cum se face un film sau, cum face un film regizorul Toma Enache?
  • Pe primul loc din punctul meu de vedere e scenariul. Dacă povestea e scrisă bine, urmează distribuţia, imaginea, decorul, ca să potenţeze la maximum povestea, Condiţia este ca aceasta să fie, nici mai mult, nici mai puţin decât, extraordinară! Cineaştii americani care au dezvoltat o industrie de succes artistic şi financiar afirmă că a scrie un scenariu e un meşteşug rar. De 11 ani mă străduiesc să scriu un scenariu bun. Cred cu tărie în idea că fără un scenariu bun, consistent, nimic nu se finalizează …bine!
  • De curând, ai montat la Ateneul Naţional din Iaşi un spectacol care a avut un succes răsunător. Amadeus

  • Am pornit de la piesa lui Peter Shaffer Filmul făcut după această opera literară a primit, nu mai puţin de opt premii Oscar. Povestea este impresionantă şi a traversat secolele, purtând întrebarea-strigăt adresată Creatorului: ”De ce, Doamne l-ai ales pe celălalt şi nu pe mine! Eu merg la biserică, ma rog ţie, mă smeresc în faţa ta şi tu, îl alegi pe Mozart!
  • Intrebarea adresată ca un leit-motiv  Creatorului care a făcut împărţeala şi l-a nedreptăţit pe Salieri .
  • Da, Mozart a fost ales să fie flautul prin care Dumnezeu cântă fără corecturi şi fără greş o muzica divină. Câtă suferinţă s-a adunat, deopotrivă în sufletul lui Mozart purtătorul de genialitate dar şi la Salieri “sfântul” purtator de mediocritate.
  • Linia fină care desparte sau, de ce nu, uneşte dragostea cu ura, geniul cu mediocritatea. De ce ai ales să călătoreşti în “dulcele târg al Ieşilor “ca să vii cu o nouă provocare: Amadeus, cu actorul Claudiu Beonţ în rolul lui Salieri ?
  • La lansarea la Iaşi a filmului “Intre chin și amin” am cunoscut acolo o echipă senzațională ! Coordonatorul, managerul general este Andrei Apreotesei, un om energic care spijină montarea unor piese deosebite, cu distribuţii de top. Maia Morgenstern a jucat, de curând, pe scena de la Iaşi, e doar un nume dintr-o listă lungă a personalităţilor artistice care vin aici… M-au invitat şi m-au primit cu bucurie, m-am pus pe treabă, am lucrat piesa într-un ritm alert, cu o echipă de profesionişti care s-au mişcat “ fără cusur”, costume, decoruri,  întreaga trupă de artişti tineri şi, deasupra dar şi împreună cu ei, actorul Claudiu Bleonţ, el cu cei 60+ ani de viaţă, de experienţă pe marile scene ale României. Am mai colaborat cu Claudiu Bleonţ şi “l-am văzut“ cum se spune “din prima” în acest rol de compoziţie, greu, solicitant, rolul lui Salieri. Rezultatul  este spectaculos. A intrat perfect în pielea personajului i-a redat frămîntarea, chinul… Imi doresc să aduc spectacolul, în toamna viitoare, la  Bucureşti.

  • Aş vrea să ne povesteşti despre IPIFF16, INDIE Film Festival este a doua ediţie la care eşti director. Noutăţi, aşteptări…
  • O ediţie cu multe noutăţi! Anul trecut s-au înscris 2600 de participanţi cu filme, pentru 2022 am stabilit o taxă, să facem o primă selecţie. În program, pentru că s-au terminat restricţiile şi va fi o ediţie cu public, sunt prevăzute zile “masterclass”, apoi sesiuni de Q&A cu invitaţi speciali.
  • IPIFF16 un festival al celor mai bune filme independente va oferi câştigătorilor la Gala de premiere de la Teatrul Odeon din 8 mai, un trofeu realizat după o schiță a colegului nostru de breaslă, artistul Horaţiu Mălăele.
  • Cine nu şi-ar dori , acasă în vitrina cu trofee o astfel de statuetă…

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.