Caută
Close this search box.

„Don’t Look Up” și validarea consumerismului

„Don’t Look Up” a ajuns pe primul loc în topul filmelor vizionate în România și cel mai discutat film pe rețelele de socializare, lucru deloc întâmplător.

Filmul în sine nu este doar despre sfârșitul lumii, ci despre felul în care gândim. Cu o distribuție cu nume sonore în cinematografia mondială, Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Jonah Hill și Cate Blanchett, filmul critică modul în care politicienii și populația, dependente de mass-media, reacționează în fața unei catastrofe iminente.

Povestesc în câteva cuvinte noul film al lui Adam McKay. Doi astronomi descoperă o cometă care urmează să intre în coliziune cu Pământul. În șase luni și jumătate, dacă nu se face nimic pentru a devia traiectoria cometei, pământul va fi distrus. Și chiar așa se întâmplă în film, în termenul prevăzut de oamenii de știință se produce apocalipsa.

Mergând pe firul acțiunii, cei doi astronomi (interpretați de Jennifer Lawrence și Leonardo DiCaprio) anunță mai departe descoperirea. Ei sunt repede înțeleși de liderul unei instituții de apărare, care părea inutilă până în acel moment. Intră în scena președintele SUA, un personaj excelent interpretat de Meryl Streep, un amestec între Donald Trump și Hillary Clinton. Apoi, vine televiziunea, care-l transformă pe astronomul anxios jucat de DiCaprion într-un showman. Autoritățile încep o campanie de discreditare a celor doi astronomi, prin aducerea în scena a șefei de la NASA (în mod normal, opiniile științifice lansate de NASA sunt egale cu zero, șefa fiind geneticiană, prin acest mod sugerându-se toxicitatea numirilor politice în funcțiile cheie din SUA) și a unui magnat, Mark Rylance, personaj care întruchipează afacerile și tehnologia, o altă caricatură, de data aceasta fiind vorba de Bill Gates, cu pretențiile sale de vizionar.

Reintră în spectacolul dezbaterii președinta SUA. Sloganul ”Nu credeți” e înlocuit cu”Salvez lumea”. Interesul electoral primează, nu se oprește numai la rolul de salvatoare a planetei, chiar trimite în spațiu un cowboy (jucat de marele Ron Perlman) cu misiunea ridicolă de a împușca marea cometă.

Filmul mută atenția pe profesorul astronom, devenit peste noapte vedetă de televiziune, care revine brusc la valorile de dinainte și și își reunește forțele cu personajul lui Jennifer Lawrence – doctoranda care a descoperit de fapt cometa și, care moral, a rămas intactă.

Nu voi povesti tot filmul, vă las să savurați partea finală, cea mai umană și mai aproape de zona artistică din punctul meu de vedere. Ce vreau să spun însă este că „Don’t Look Up” este o satiră a populismului prezidențiabil, a capitalului în formele cele mai diverse, nu numai cel de imagine, o ironizare a mass-media și a rețelelor de socializare.

Citește și: Putere și justiție

În plus, chiar dacă puterea politică și economică a construit un sistem perfect de supraviețuire, ești înghițit de ceea ce ai clădit. Perfecțiunea gândită de om e altfel decât definiția. În același timp, participăm, contribuim direct la ceea ce destestăm, în cazul acesta la dezinformare. Acesta este mesajul din „Don’t Look Up”, o ficțiune care vorbește depre sfârșitul lumii printr-o caricaturizare reușită a celui mai puternic stat din lume, cel american.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri