Caută
Close this search box.

Rise Project: Cum dispar milioane de țigări din România

ţigări de contrabandă

Milioane de țigări produse în România de gigantul China Tobacco, cea mai mare corporație de tutun din lume, n-au mai ajuns la destinație. Pe hârtie, țigările IDEA trebuiau transportate cu un camion la un depozit din Riga și de acolo la o companie cu sediul în Moscova, potrivit unei anchete realizată de jurnaliștii de la Rise Project.

Dar atât companiile de transport, cât și cele destinatare erau, de fapt, firme-fantomă.

Transportul ne-a condus la o familie simplă dintr-un sat bulgăresc și la un politician italian de origine iordaniană, al cărui partener de afaceri este suspectat de autoritățile irlandeze de contrabandă cu țigări.

Este un alt caz care arată cum și-a derulat gigantul chinez afacerile în România, singura țară europeană în care deține o astfel de fabrică.

Am descoperit că mai multe tranzacții ale fabricii din România sunt investigate de procurorii antimafia încă din 2014, când a dispărut și camionul-problemă, după ce alte transporturi n-au mai ajuns la destinație.

Ancheta n-a fost finalizată nici după opt ani.

DIICOT refuză să ofere detalii despre dosar, motivând că „accesul la informațiile solicitate a fost restricționat întrucât procurorul de caz apreciază motivat că prin comunicarea acestora se poate periclita rezultatul anchetei”.

China Tobacco România a sistat exporturile către Irak, Libia, Siria și teritoriile ocupate de Rusia din Ucraina după ce reporterii RISE/OCCRP au dezvăluit, în 2021, că unul dintre directorii fabricii din Buzău era implicat într-o operațiune de trafic de țigări, orchestrată de membri ai Camorra, temuta grupare de criminalitate organizată din Italia.

Aprilie 2014. Doi oameni de afaceri, un iordanian și un britanic, ajung în România pentru o vizită de lucru la fabrica de tutun din Pârscov, județul Buzău, singura unitate pe care gigantul China Tabacco o deține în Europa.

Cei doi se prezintă ca fiind oameni de afaceri cu experiență în comerțul internațional de țigări și deținători de mărci de tutun. Vizita era rezultatul mai multor luni de negocieri, perioadă în care oficiali ai China Tabacco i-au convins pe cei doi bărbați să călătorească în România pentru a semna un contract de achiziție.

China Tobacco International (CTIEC), filiala din România, era în plină expansiune în 2014, când semna pe bandă rulantă contracte de export de miliarde de țigări către Irak, Georgia, Libia și teritoriile ocupate de Rusia în Ucraina și Republica Moldova – notorii „găuri negre” pentru țigările de contrabandă, după cum au descris oficialii din controlul tutunului țările de destinație ale țigărilor chinezești „made in Romania”.

La două luni după vizită, fabrica locală a parafat cu omul de afaceri iordanian un contract pentru 4,5 milioane de țigări, marca IDEA, care urmau să fie livrate în Amman, capitala Iordaniei.

Planurile s-au schimbat în ultimul minut. Chiar înainte să fie făcut exportul, iordanianul Ali Rashed s-a răzgândit brusc cu privire la destinația țigărilor și a vândut marfa unei companii din Marea Britanie. Firma aparținea atunci partenerului său britanic, alături de care a vizitat fabrica din România.

20 august 2014. Cu actele de export semnate, angajații China Tabacco încep să încarce țigările în camionul cu noua destinație Moscova, via Riga, capitala Letoniei.

Am primit de la o persoană din conducerea companiei o comandă de livrare țigarete IDEA. (…) S-a prezentat în incinta fabricii un autotractor și semiremorcă, înmatriculate în Bulgaria, și conduse de un conducător auto din Irlanda”, susține Mariana Drăgulin, la acea vreme angajată la CTIEC în funcția de mecanic, gestionar.

Femeia declară că a asistat la încărcarea țigărilor, iar containerul a fost sigilat în fața șoferului și a altor trei angajați ai fabricii. Apoi, explică Drăgulin, s-a întâmplat un lucru ciudat. „Deși de regulă mijloacele de transport încărcate cu țigarete plecau însoțite din curtea fabricii de persoane aparținând unor firme de pază, de această dată camionul a plecat neînsoțit.

Lipsa escortei este confirmată inclusiv de conducerea firmei de pază cu care China Tabacco avea contract în acel moment. „Referitor la transportul de țigarete din Pârscov către un antrepozit fiscal din Riga, Letonia, nu am fost solicitat de nicio persoană din cadrul societății (n.r. CTIEC) pentru a efectua activități de pază și însoțire”, a susținut Valeriu Modoran, administratorul de atunci al Grey Guard LTD.

Concluzia anchetatorilor care au investigat acest caz a fost că „angajații CTIEC au ascuns conducerii companiei faptul că transportul a plecat neînsoțit de societatea de pază și în consecință adresele trimise de societatea China Tabacco către autoritățile vamale române și autoritățile fiscale, cuprindeau mențiuni neadevărate”. Este vorba despre un director regional și un director de vânzări, cel din urmă fiind implicat și într-un alt caz de trafic cu țigări produse la Pârscov, investigat de procurorii din Italia și despre care RISE a scris aici.

Agenții de securitate trebuie să însoțească transportul de la plecare, din România, până la ieșirea din spațiul comun european, adică Riga, și să se asigure că țigările părăsesc teritoriul UE, conform documentelor de export. Este o măsură de prevenire împotriva traficului de țigări, care ar putea fi vândute apoi pe piața neagră din Europa, eludând astfel impozitele și taxele. Citește textul mai departe AICI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri