Caută
Close this search box.

Solidaritate fără precedent în lumea teatrului pentru susținerea Dorinei Lazăr

Actriţa Dorina Lazăr, care a fost demisă în urmă cu două zile de la conducerea Teatrului Odeon, spune că nu ştie de la ce a pornit conflictul cu Primăria Capitalei.

„Nu ştiu de la ce a pornit. Vă jur că eu nu ştiu de ce sunt în conflict cu Primăria”, a spus Dorina Lazăr, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute vineri, la sediul UNITER din Capitală. Primăria i-ar fi interzis ferm să organizeze la sediul teatrului vreo conferință de presă.

Ea a mărturisit că şi-a dedicat viaţa Teatrului Odeon. „Sunt cea mai veche ‘mobilă’ a Teatrului Giuleşti/Odeon, din 1969. Sunt de 20 de ani pe post de conducere, început odată cu un concurs atunci când Dabija a venit în a doua lui ‘domnie’, după doi ani de proces, (…) când am dat concurs şi am fost numită director artistic. La un moment dat Sandu Dabija s-a săturat de administraţie şi a plecat să-şi facă profesia pentru care Dumnezeu l-a hărăzit. Şi am rămas director plin. Pe post de actriţă şi cu leafă de actriţă, jucând şi făcând management în acelaşi timp pe leafă de actriţă”, a declarat Dorina Lazăr.

Actriţa a precizat că noul director interimar Cristian Şofron s-a prezentat vineri dimineaţă la sediul Teatrului Odeon. „În clipa în care noi suntem aici şi vorbim, la noi la teatru se găseşte noul director interimar, domnul Cristian Şofron, împreună cu funcţionarii de la Primărie, şi îmi adună lucrurile”, a spus Dorina Lazăr.

Ea a mărturisit că nu înţelege de ce a apărut această problemă acum în condiţiile în care primise confirmarea în postul de conducere cu doar câteva zile înainte. Actriţa a prezentat presei şi trei documente primite de la PMB – evaluarea anuală în care se precizează că a obţinut nota 9,23 şi Comisia de evaluare recomandă continuarea managementului, decizia de reîncadrare în funcţia de manager şi decizia de încetare a contractului de management încheiat între primarul general şi Teodora Lazăr.

”Eu am trei hârtii. O hârtie care este de la Comisia de evaluare anuală a managementului, care s-a făcut în primăvară, la care am primit nota 9,23 din 10 puncte. Eu ar fi trebuit să primesc această confirmare pe post, reconfirmare pe post, probabil la o lună sau două. Ea a venit în 18.08 şi sunt anunţată, sub semnătura doamnei Gabriela Firea, că începând cu data 01.07 doamna Teodora Lazăr se reîncadrează la teatru în funcţia de manager, dar ea e trimisă în 17 august. Şi mai am o a treia hârtie care este venită zilele trecute, pe 30 august, în care scrie: ‘având în vedere referatul Direcţiei de Cultură, Sport, Turism, primarul general dispune: începând cu data prezentei încetează contractul de management încheiat între primarul general şi Teodora Lazăr, manager la Teatrul Odeon. Prezenta dispoziţie poate fi contestată la instanţa competentă. Primar general Gabriela Firea’, dar semnătura nu este a doamnei Gabriela Firea, ci a domnului viceprimar Bădulescu. Deci, acum patru zile eram bună, peste patru zile nu am mai fost bună”, a menţionat Dorina Lazăr.

Prezent la conferinţă, actorul Ion Caramitru, preşedintele UNITER, a arătat că Uniunea apără interesele membrilor ei.

„Unul dintre personajele cele mai importante ale teatrului românesc de-a lungul, aş zice, ultimilor 60 de ani, făcând parte din familia indemnizaţiilor de merit din România, director prin concurs al Teatrului Odeon, a solicitat această conferinţă de presă pentru explicaţii cu privire la ceea ce s-a întâmplat în urmă cu două zile, şi anume demiterea domniei sale”, a afimat Caramitru.

El a anunţat că va face, în numele UNITER, o adresă către PMB în care va cere revenirea pe post a actriţei Dorina Lazăr.

„În cazul în speţă Uniunea poate să ia o poziţie foarte fermă. Poziţia nu poate fi decât conformă cu legislaţia şi cu ponderea pe care o avem în viaţa publică. (…) Va trebui să cerem explicaţii, să facem un compendiu al acestei întâlniri, să ataşăm punctele de vedere ale personalităţilor care s-au exprimat, să exprimăm un punct de vedere al Senatului (n.r. – UNITER), şi să cerem primăriei revenirea la această dispoziţie. (…) Eu vă asigur că vom produce un document, ţinând cont de tot ce am spus şi de votul în scris al membrilor Senatului cu care ne vom adresa Primăriei”, a spus Ion Caramitru.

La conferinţa de presă au fost prezenţi reprezentanţi de marcă ai lumii teatrale, din toate generaţiile, care au ţinut să-şi exprime public sprijinul faţă de Dorina Lazăr – Victor Rebengiuc, Mariana Mihuţ, Marina Constantinescu, George Mihăiţă, Marcel Iureş, Radu Afrim, Mircea Stănescu, Mircea Cornişteanu, Richard Bovnoczki, Lia Bugnar.

Au fost trimise şi scrisori de susţinere, care au fost citite de actriţa Rodica Mandache, semnate de către regizorii Dinu Cernescu, Gabor Tompa, Mihai Măniuţiu, actorul Emil Coşeru.

Primăria își contrazice propriile decizii, iar acum le și argumentează

La două zile după ce a demis-o pe actrița Dorina Lazăr din funcția de director al Teatrului Odeon, Primăria Capitalei a anunțat motivele care au stat la baza acestei decizii.

Corpul de Control al Municipalității a descoperit nereguli grave în administrarea bugetului teatrului: unele plăți ar fi fost făcute înainte de încheierea contractului, valoarea anumitor contracte nu ar fi fost menționată în Planul Anual de Achiziții Publice, iar atribuirea unor lucrări de investiții s-ar fi făcut preferențial, fiind favorizat un anumit ofertant.

”Eu eram la teatru, a apărut pe ușă un domn, mi-a spus: <<Sunt curierul de la primărie și vă aduc aceste hârtii>> Și am constatat că este demiterea mea, venită la 4 zile, după ce mi s-a trimis reiterarea pe post, semnată de doamna Firea. Ce vreau eu să vă spun: acest control a fost făcut în perioada 15-31 martie. Raportul primit a fost în 25 mai. Dacă era atât de grav ce au constatat de ce abia la 30 august mă dă afară?”, a spus Dorina Lazăr.

Până la organizarea concursului pentru ocuparea postului de director al Teatrului Odeon, interimatul va fi asigurat de Cristian Șofron.

Comunicatul integral al Primăriei Capitalei:

”În luna martie 2017, Corpul de Control al Primarului General a efectuat o serie de verificări la Teatrul Odeon, în urma cărora s-au constatat  mai multe nereguli grave privind asigurarea, gestionarea și administrarea bugetului și patrimoniului instituției, obiective stabilite prin contractul de management.

În privința contractelor încheiate de instituție au fost constate mai multe încălcări ale prevederilor legale, respectiv Legea 273/2006 privind finanțele publice locale, Ordinul 1792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale, precum și Ordinul 923/2014 pentru aprobarea normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv și a Codului specific de norme profesionale pentru persoanele care desfășoară activitatea de control financiar preventiv propriu.

Astfel au fost identificate:

–         plăți realizate înainte de încheierea contractelor în baza cărora au fost făcute (ex: contract încheiat în luna iunie 2016, pentru care plățile au fost făcute începând cu luna ianuarie 2016);

–         contracte care nu prezentau viza de control financiar preventiv și situații de lucrări care nu prezentau bun de plată;

–         contracte incheiate de Teatrul Odeon a caror valoare nu era specificata si care nu se regasesc in PAAP (Programul Anual de Achizitii Publice).

Totodată, au fost stabilite încălcări ale procedurilor și prevederilor legale în ceea ce privește atribuirea unui contract de lucrări de investiții, respectiv:

–         acceptarea unei oferte care nu indeplinea criteriile de admisibilitate

–         încălcarea principiilor tratamentului egal pe parcursul desfășurării procedurii de achiziție publică prin favorizarea unui ofertant, încălcând prevederile OG 34/2006 și HG 925/2006.

–         valoarea estimata prevazuta in PAAP, era diferita de valoarea specificata in invitatia de participare

–         modificarea tipului de procedură de realizare a achiziției publice, din licitație, așa cum era prevăzută în PAAP, în cerere de ofertă

–         necorelări între documentele aferente caietului de sarcini

–         necorelări între prevederile caietului de sarcini și propunerea financiară a operatorului economic declarat câștigător

–         necorelarea ordonanțărilor de plată cu execuția bugetară

–         decontarea nejustificată a unor cantități de materiale

O alta neregula constatata se refera la incheierea, in cursul anului 2016, a unui numar de 27 de contracte de prestari servicii transport persoane și mărfuri (recuzită, decoruri) în condițiile participării la anumite festivaluri, beneficiarii acestor contracte fiind alte instituții de cultură participante la festival. Teatrul Odeon refactura contravaloarea serviciilor de transport, încasând de la beneficiar contravaloarea acestora și plătind transportatorului, desfășurând o activitate de intermediere de transport care nu era inclusă în obiectul de activitate. Plățile nu erau efectuate din bugetul instituției și nu erau prevăzute în PAAP, Teatrul Odeon încheind astfel un angajament legal fără a avea prevedere bugetară, pentru necesitatea unei alte instituții, respectiv organizatorul de festival. Mai mult, prin aceste contracte, institutia isi asuma si plata unor penalitati (de ex. 1% pe zi de intârziere, conform clauzei V.1 din contractul nr. 393/04.11.2016, iar conform clauzei V.2.in cazul decomandarii actiunii, cu mai putin de 10 zile, se vor percepe penalizari de 50% din valoarea transportului).

De asemenea, reprezentanții Teatrului Odeon au  efectuat deplasari in strainatate (New-York, Madrid si Florenta), fara a obtine in prealabil toate acordurile prevazute prin contractul de management si fara a avea in bugetul aprobat si pe contul de executie bugetară sume prevazute pentru deplasari interne sau in strainatate.

Nu în ultimul rand, inspectorii Corpului de Control au sesizat si neîndeplinirea masurilor dispuse de Camera de Conturi Bucuresti prin procesul verbal de constatare, incheiat in data de 04.12.2015, inregistrat la Teatrul Odeon.

Precizam că raportul Corpului de Control a fost inaintat institutiilor abilitate, in vederea dispunerii masurilor prevazute de normele legale in vigoare”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri