Boeing și autoritățile americane de reglementare a aviației se află sub control intens privind certificarea avioanelor 737 MAX, după știrile că două accidente recente au asemănări izbitoare, potrivit AFP.

La 11 martie, la doar o zi după ce accidentul din Etiopia a lăsat 157 de morți, un juriu marcant la Washington a emis o citare cel puțin unei persoane implicate în certificarea avionului, potrivit unui articol din „Wall Street Journal” citând oameni apropiați de această chestiune. Citația, care a venit de la un procuror din divizia penală a Departamentului Justiției, caută documente și corespondență referitoare la avion, potrivit raportului.

O anchetă penală este „o întorsătură complet nouă”, a declarat Scott Hamilton, directorul conducerii companiei Leeham, care a reamintit o probă a accidentului de la ValuJet din 1996 ca singura probă de aviație care nu a fost o anchetă civilă. „Spre deosebire de Franța, unde investigațiile penale privind accidentele aviatice par comune, este foarte, foarte rară în SUA”, a adăugat Hamilton.

Inspectorul general al departamentului de transport, de asemenea, examinează aprobarea modelului 737 MAX de către Administrația Federală a Aviației (FAA), a raportat și „The Wall Street Journal”. Niciun departament nu a răspuns cererilor de comentarii de la AFP.

Cercetarea se concentrează pe Sistemul de mărire a caracteristicilor de manevrare, sau MCAS, implicat în accidentul Lion Air, despre care autoritățile au spus că au asemănări comune cu cel mai recent accident. Accidentul Ethiopian Airlines din 10 martie a avut loc la mai puțin de cinci luni după ce un avion 737 MAX 8, operat de Lion Air, s-a prăbușit în Indonezia, omorând 189 de persoane. Deși ar putea dura luni de zile pentru concluzii definitive, oficialii etiopieni au declarat duminică că există „asemănări clare” între cele două catastrofe pe baza informațiilor furnizate de înregistratorul de date de zbor. Cele două incidente au determinat autoritățile de reglementare a transportului aerian să mențină la sol aeronavele 737 MAX la nivel mondial, un regres surprinzător pentru o linie de jeturi care zboară mai puțin de doi ani și este vânzătorul de top al companiei Boeing.

O investigație efectuată de „The Seattle Times” – orașul în care Boeing are o prezență mare de producție – a arătat numeroase probleme cu MCAS, inclusiv că ar suprascrie în mod repetat acțiunile unui pilot bazate pe un senzor defect. Ziarul a cerut un răspuns de la Boeing și FAA cu cel puțin o săptămână înainte de cel mai recent accident.

Acțiunile Boeing au scăzut cu 1,8%, ajungând luni la 372,28 $. Compania a scăzut cu aproximativ 12% de la accidentul de vineri.

Oficialii FAA nu au avut niciun comentariu luni privind investigațiile, dar au reafirmat că certificarea pentru avion a urmat procedura standard. Boeing a spus că a urmat regulile de a aduce avionul pe piață. „Modelul 737 MAX a fost certificat în conformitate cu cerințele și procesele identice ale FAA care au reglementat certificarea tuturor avioanelor noi și a instrumentelor derivate anterioare”, a spus Boeing. „FAA a considerat configurația finală și parametrii de funcționare ai MCAS în timpul certificării MAX și a concluzionat că îndeplinește toate cerințele de certificare și reglementare”.

Luni, directorul executiv al Boeing, Dennis Muilenburg, a căutat să-i liniștească pe clienți și pe pasagerii firmei față de siguranță într-un mesaj video. „Siguranța se află în centrul a ceea ce suntem la Boeing și asigurarea călătoriilor sigure și fiabile pe avioanele noastre este o valoare durabilă și angajamentul nostru absolut față de toată lumea”, a spus Muilenburg. „În curând vom lansa o actualizare de software și o pregătire pilot aferentă pentru modelul 737 MAX, care va aborda preocupările descoperite în urma accidentului Lion Air Flight 610”.

Autocertificare?

Modelul 737 MAX a fost certificat ca o variantă a generației 737 Next Generation, avionul pe care l-a înlocuit, în ciuda diferențelor majore în motor și adaosului MCAS, potrivit documentelor disponibile pe site-ul FAA. Motoarele de pe noul avion sunt mai grele decât în ​​cele 737 NG, ceea ce reprezintă un risc mai mare de a se opri, astfel încât MCAS a fost proiectat să protejeze împotriva posibilității. Dar accidentul Lion Air a arătat că sistemul poate corecta eronat atunci când avionul decolează, pe baza unui senzor rău, și luptă continuu cu pilotul pentru control. Piloții americani s-au plâns la Boeing cu privire la problemele care au urmat accidentului Lion Air.

Din cauza constrângerilor bugetare, FAA a delegat aspecte ale procesului de aprobare către Boeing, în funcție de surse. În cadrul unui program, cunoscut sub numele de Autorizație de desemnare a organizației (ODA), angajații Boeing sunt acreditați de FAA pentru a asista la aprobarea aeronavei – inclusiv proiectarea, producția, testele de zbor, întreținerea și alte sisteme – precum și semnarea procedurilor de instruire a piloților pe noile avioane. FAA săptămâna trecută a declarat că a cerut deja companiei Boeing să dezvolte o soluție pentru problemele cu sistemul MCAS. Dar agenția nu a putut să descrie nici o schimbare în planul pus în aplicare de Boeing după accidentul Lion Air.

84 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

3 + 3 =