Potrivit The Times, în prima etapă a campaniei de dezinformare, Rusia l-a folosit pe jurnalistul britanic James Wilson, în vârstă de 68 de ani, corespondent la Bruxelles pentru diferite site-uri de știri, pentru a lansa campanii de dezinformare legate de vaccinul dezvoltat de Oxford și Astrazeneca.

Acesta a publicat articole și postări, care susțineau că „publicul este îngrijorat de sprijinul științific” pentru vaccinul Oxford-Astrazeneca, pe care le-a ilustrat cu imagini create în Rusia, care înfățișau cimpanzei în haine de laborator, cu seringi în mână, purtând etichete „AstraZeneca”.

Abia ulterior trolli ruși au demarat campania de subminare a încrederii în vaccin pe rețelele de socializare din mai multe țări.

Întrebat despre originea imaginilor pe care le-a publicat în articole online, precum și pe blogul său, Wilson a susținut că acestea sunt „pe toate rețelele sociale, doar căutați-le pe Google”.

The Times spune că după ce s-a dovedit că nu este așa și că jurnalistul avusese anterior acces la aceste imagini fabricate în Rusia, Wilson a refuzat să explice cum a avut acces la ele și dacă a fost plătit pentru a le publica.

Campania rusă a fost concepută pentru a „însămânța” imagini și clipuri video pe rețelele sociale din mai multe țări. A doua etapă a campaniei a intenționat să folosească mass-media de stat rusă cu articole și bloguri din alte țări pentru a raporta neliniștea oamenilor, repetând aceste imagini ca dovadă a temerilor globale cu privire la vaccinul Oxford.

James Wilson a lucrat mai mult timp în Europa de Est și este membru al Consiliului de afaceri al Ucrainei în UE. Wilson a refuzat să răspundă întrebărilor adresate The Times. Publicația menționează că nu există nicio dovadă că știa că serviciile sale erau folosite de Rusia, dar articolele sale par să fi devenit baza pentru o campanie globală.

”Folosirea boților (softuri specializate) în campaniile de pe rețelele sociale își pierd eficiența pe măsură ce administratorii acestora reușesc să-i identifice și să marcheze știrile false și campaniile coordonate. Sunt angajați jurnaliști independenți din Vest pentru a produce conținut care promovează mesajele pro-ruse”, a comentat Jacob Wallis, expert în dezinformare la Institutul de Politici Strategice din Australia, pentru The Times.

Tactici similare au fost folosite în SUA luna trecută, când Peace Data, un site de știri false administrat de Agenția Rusă de Cercetare pe Internet, a angajat jurnaliști independenți americani pentru 200 de dolari pe zi pentru a scrie articole.

126 Vizualizări

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

9 + 5 =